بیانیه نمایندگان در خصوص تأمین حقابه هیرمند و حمایت از مواضع قاطع رئیس جمهور

11:25 - 23 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۵۷۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
بیانیه نمایندگان در خصوص تأمین حقابه هیرمند و حمایت از مواضع قاطع رئیس جمهور
عضو هیأت رئیسه مجلس بیانیه بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان با تأکید بر تأمین حقابه هیرمند و حمایت از مواضع قاطع رئیس جمهور و دولت محترم را قرائت کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، محسن دهنوی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۰۰ نفر از نمایندگان با تأکید بر مطالبه حقابه هیرمند و حمایت از مواضع قاطع رئیس جمهور و دولت محترم را قرائت کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

حقابه بین‌المللی هیرمند که ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است مستقیماً با حیات و زندگی مردم ارتباط عمیق دارد، حقابه مردم شریف ایران و خاص مردم شریف و صبور سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون که صیانت از یک رسالت جهانی است و تبعات خشکی و اکولوژیک آن متوجه کل منطقه و به طور قطع کشور افغانستان خواهد شد لذا هرگونه ممانعت از اجرای این حقابه نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.

دو ملت ایران و افغانستان که دارای تمدن و فرهنگ مشترک هستند همواره در طول تاریخ و فراز و نشیب و گذر زمان و فراوانی‌ها و کم آبی‌ها در کنار هم بودند، اکنون شرایط برای مردم نجیب سیستان به حدی دشوار است که اگر تا سه ماه دیگر آب به منطقه سیستان نرسد باید منتظر فاجعه انسانی در شرق کشور باشیم. مواضع به حق و قانونی رئیس جمهور محترم و سایر نهاد‌ها مبتنی بر همین واقعیت است و مورد تأیید و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است لذا از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند، انتظار می‌رود به جای بکارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک، هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی کشور عزیزمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه بیش از این خدشه‌دار گردد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *