نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: مذاکرات مسقط مخفی نبود/چیزی به عنوان مذاکره برای توافق موقت نداریم/ایران بر لزوم تحویل حقابه تاکید دارد/سفارت عربستان به زودی بازگشایی می‌شود

10:46 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۳۰۴
کنعانی: مذاکرات مسقط مخفی نبود/چیزی به عنوان مذاکره برای توافق موقت نداریم/ایران بر لزوم تحویل حقابه تاکید دارد/سفارت عربستان به زودی بازگشایی می‌شود
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن حضور در نشست خبری هفتگی، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

در ارتباط با برجام دیدگاهی اصولی و روشن داریم

کنعانی در رابطه با موضوع برجام و روند مذاکرات مربوط به آن، گفت: ما در ارتباط با موضوع برجام و روند مذاکرات دیدگاه‌های اصولی، روشن و اعلام شده‌ای داریم.

وی اظهار کرد: ایران ضمن اینکه سیاست خنثی‎سازی تحریم‌ها را با تکیه بر طرفیت‌های داخلی و روابط گسترده رو به تزاید با همسایگان و کشور‌های دوست در سرلوحه قرار داده، هیچگاه فرآیند‌های دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه متوقف نکرده است؛ تبادل پیام‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق طرف‌های واسطه، کشور‌های دوست و رایزنی نزدیک با طرف‌های متقابل ادامه داشته و دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در راستای تامین منافع حداکثری ملت ایران، دولت ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات همواره آمادگی خود را نشان داد.

وی در ادامه اظهار کرد: معیار ما عملکرد طرف مقابل بوده و لازم است تاکید کنم دولت سیزدهم در ارتباط با برحام از ابتدا سیاست اصولی و روشنی داشته است و این که برجام همه موضوع سیاست خارجی نیست بلکه یکی از موضوع‌های مرتبط است؛ ضمن این که درباره توافق هم بارها به طور صریح اعلام شد هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم، مستدل و منطقی مقام معظم رهبری و همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تامین منافع حداکثری کشور، بر اساس عدم عبور از خط قرمز مورد توجه ماست.

استفاده از حداکثر ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تحقق منافع ایران

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: در مذاکرات رفع تحریم‌ها از حداکثر ظرفیت‌های دیپلماتیک و روش‌های مختلف از طریق واسطه‌ها برای تحقق منافع ایران تلاش می‌شود؛ در رابطه با دارایی‌های بلوکه شده که عمدتا با فشار‌های غیرقانونی دولت آمریکا بر شرکا بلوکه شدند، با دولت‌های ذیربط مذاکره می‌کنیم؛ همچنین برای تاثیرگذاری بر موضع آمریکا با واسطه‌ها مذاکره می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: گام‌های موثری برداشته شده و این روند مورد اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است.

 

 

اولویت دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است

کنعانی در رابطه با موضوع رابطه ایران و مصر، گفت: در ارتباط با مصر موضع صریح دولت و دستگاه دیپلماسی قبلا اعلام شده و مقام معظم رهبری هم دیدگاه خود را اعلام کردند؛ موضع دولت سیزدهم درباره اولویت توسعه روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، عنوان کرد: در صورت تمایل دولت مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، ما حتما از این رویکرد استقبال می‌کنیم و گام متقابل و لازم را برخواهیم داشت.

وی در مورد رابطه کشورمان با لیبی نیز گفت: لیبی یک کشور مهم اسلامی و عربی است و امنیت و ثبات و آرامش در این کشور برای ما حائز اهمیت است؛ ما فرد مناسب برای تصدی مسئولیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی را انتخاب کردیم.

 

 

تلاش‌ها در زمینه تبادل زندانیان با نگاه به جنبه انسانی ادامه دارد

کنعانی در مورد موضوع تبادل زندانیان با آمریکا، گفت: امیدواریم شاهد این اتفاق باشیم؛ تلاش‌هایی با نگاه به جنبه انسانی این موضوع انجام دادیم؛ مذاکرات هم از طریق واسطه‌ها ادامه دارد؛ در صورتی که طرف مقابل هم این جدیت را از خود نشان دهد، این رخداد می‌تواند در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

به گفته وی، ما منتظر نتیجه‏‎دهی از طریق گفت‌وگو‌های میانجی‌ها هستیم؛ اکنون موضوع به طرف مقابل بستگی دارد، اگر از ناحیه اراده ایران باشد، توافق می‌تواند بسیار نزدیک باشد.

با دولت عراق همواره در سطوح مختلف مشورت داریم

کنعانی در مورد رایزنی‌های ایران و عراق، گفت: مشورت‌های ما با دولت عراق همواره در سطوح مختلف مستمر است؛ مشخصا در رابطه با موضوع اقلیم عراق و سفر مقام عالی رتبه امنیتی عراق به جمهوری اسلامی ایران یکی از موضع‌های مذاکره اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و دولت عراق در ارتباط با تحکیم شرایط و تقویت استقرار نیروهای رسمی عراق در طول مرزهای مشترک دو کشور در منطقه اقلیم کردستان عراق و خلع سلاح نیروهای گروه‌های مسلح تجزیه طلب و ضد انقلاب در این منطقه بود.

وی تاکید کرد: دولت عراق مسئولیت خود را برای خلع سلاح و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران انجام دهد.

 

 

ظرفیت‌های اقتصادی مکمل میان ایران و کشورهای منطقه وجود دارد

کنعانی در خصوص سفر رئیس جمهور قریب الوقوع کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین، گفت: ظرفیت‌های اقتصادی مکمل میان ایران و کشورهای منطقه به طور جدی وجود دارد که در حوزه اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی‌های نوین مورد نیاز کشورهای دوست ما در آمریکای لاتین است و فرصت خوبی را در اختیار ایران و شرکای ما قرار می دهد که در یک همکاری برد - برد بتوانند زمینه توسعه همکاری‌های تجاری را ارتقا ببخشند.

وی افزود: هیئت بلندپایه ای از شرکت‌های خصوصی و فعال ایران در این سفر حضور دارند؛ ما در یک نقطه جدید از حرکت دو سویه در رابطه با همکاری‌های آمریکای لاتین داریم.

 

 

نشست چهارجانبه در استمرار هماهنگی‌ها و مشورت‌های سازنده چهار کشور است

کنعانی در مورد نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه، گفت: نشست چهارجانبه در استمرار هماهنگی‌ها و مشورت‌های سازنده چهار کشور است تا به تثبیت شرایط امنیتی در سوریه کمک کنند و این که مناسبات سوریه و ترکیه هم بتواند به هم نزدیک شود و ما شاهد ارتقای دو کشور باشیم .

وی افزود: در چارچوب روند آستانه ما توافقات گذشته در اجلاس‌های قبلی را داریم و نقش‌های مشترکی ایفا شده و برای برداشتن گام‌های تکمیلی نیاز به نشست‌های مشورتی داریم.

موضع ما در مورد حقابه روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مسئله حقابه ایران از هیرمند، گفت: موضوع حقابه در طول بازه زمانی یک ماه گذشته مورد اهتمام بود؛ در موضوع حقابه موضع ایران مبنی بر این که ایران انتظار دارد بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ حقابه ایران از آب هیرمند به کشورمان تحویل داده شود، روشن است؛ در طول سال‌های گذشته ما این را شاهد نبودیم و مذاکرات جدی با مقام‌های دولت سرپرست افغانستان انجام شد.

وی افزود: به رغم اینکه بخشی از حقابه تحویل داده شد، اما تمام حقابه نبود؛ ایران بر لزوم اجرای این معاهده و تحویل حقابه ایران تاکید داشت؛ متعاقب دستور رئیس جمهور هیئت عالی رتبه از ایران به افغانستان سفر کردند.

کنعانی همچنین گفت: ما بر اساس فضای مثبت و مبتنی بر معاده لازم الاجرا که در میان دو کشور وجود دارد، انتظار داریم نسبت به این معاهده مسئولانه عمل کنند و حسن نیت خود را نشان بدهند؛ موضوع حقابه و ادای حق سیستان و بلوچستان یک نشانه حسن نیت است.

 

 

در مسیر تامین منافع ملی از همه امکانات موجود در چارچوب سیاست اصولی استفاده می‌کنیم

کنعانی در مورد نقش عمان در تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: گمان می‌کنم توصیح دادم ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم‌ها از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقام‌های ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بهره مند شدیم؛ در این چارچوب تبادل پیام‌هایی از طریق عمان داشتیم و روند گفت‌وگو‌ها در این چارجوب ادامه دارد.

وی افزود: در مسیر تامین منافع ملی از همه امکانات موجود در چارچوب سیاست اصولی استفاده می‌کنیم؛ از ابتکارات عمان استقبال و از ظرفیت عمان که دارای منویات حسنه توام با حسن نیت بوده، همواره استفاده کردیم.

مذاکرات مسقط مخفیانه نبود

کنعانی درباره مذاکرات اخیرا انجام شده در عمان، گفت: مذاکرات مسقط مخفی نبوده و از طریق واسطه‌ها و با توجه با مساعی عمانی گفت‌وگو‌های با واسطه و غیرمستقیم انجام می‌دهیم، در دیگر مباحث به گمانه زنی‌ها توجه نمی‌کنیم.

وی همچنین گفت: ما وظایف و دستورالعمل‌هایی داریم که آن‌ها را با جدیت در جهت تامین منافع عالیه دنبال می‌کنیم و هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی از دست نمی‌دهیم، اما خطوط قرمز را رعایت می‌کنیم.

چهار دور گفت‌وگو میان ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد

کنعانی در مورد رابطه ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: چهار دور گفت‌وگو با فواصل مخالف میان وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد؛ نفس این گفت‌وگو وجود اراده برای مدیریت روابط دو کشور میان ایران و جمهوری آذربایجان است؛ در آخرین گفت‌وگو برخی گام‌های اجرایی توافق شده بود.

وی افزود: گفت‌وگو‌هایی برای جمعبندی و ایجاد فضای جدید در دور چهارم مذاکرات وزرای خارجه دو کشور انجام شد؛ در همین چارچوب، هیئت‌هایی میان طرفین تبادل می‌شود؛ در ارتباط با کنترل تنش در نتیجه اقدامات دیپلماتیک به نتیجه مثبت رسیدیم و اکنون در مرحله گفت‌وگو‌ها برای ازسرگیری رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هستیم که نیازمند به گام‌های اجرایی جدید هستیم.

اصل اساسی برای ما همکاری دسته جمعی جهت تامین امنیت مشترک برای کشورهای حاشیه خلیج فارس است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تامین امنیت منطقه خلیج فارس، گفت: درباره موضوعی که از سوی مقام‌های نیروی دریایی ایران اعلام شده به طور عام می‌توان گفت اصل اساسی برای ما همکاری‌های دسته جمعی برای ایجاد تامین امنیت مشترک برای همه کشور‌های ساحلی منطقه خلیج فارس است و ایران معتقد است که امنیت در منطقه باید به دست کشور‌های منطقه‌ای تامین شود و حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای مخل امنیت بوده است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم امنیت در منطقه یک امر درون زاست و این که در چارچوب همگرایی‌های منطقه‌ای حاصل می‌شود.

به گفته کنعانی، در شرایط جدید که میان ایران و کشور‌های منطقه شکل گرفته ما اعتقاد داریم شرایط برای تقویت همکاری‌های چند جانبه با هدف تحکیم ثبات و تامین امنیت دریایی از جمله آبراه خلیج فارس مهیاست و چنین رخدادی منافع همه کشور‌هایی را که از ایران آبراه برای انتقال انرژی استفاده می‌کنند، تامین خواهد کرد.

چیزی به عنوان مذاکره برای توافق موقت نداریم

کنعانی، گفت: اخیرا خبرهایی مبنی بر توافق موقت و موضوع‌هایی از این دست مطرح شده است که از نظر ما گمانه زنی رسانه‌ای است یا این که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های خاص سیاسی خود یا در جهت روند جاری مذاکرات ترویج می‌دهند؛ ما چیزی تحت عنوان مذاکره برای توافق موقت نداریم و ترتیبات جدید جایگزین برجام را تایید نمی‌کنیم.

 

 

سفارت عربستان در ایران به زودی بازگشایی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بازگشایی مراکز دیپلماتیک عربستان در ایران، گفت: برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد هم زمینه‌ها و بسترهای لازم فراهم شده است؛ براساس دعوتی که امیرعبداللهیان از همتای سعودی خود برای سفر به ایران انجام داد، در آینده نزدیک شاهد این سفر خواهیم بود.

وی همچنین گفت: براساس گام‌های مقدماتی که هیئت عربستانی در ایران برداشتند، در آینده نزدیک شاهد گشایش مراکز دیپلماتیک این کشور در ایران خواهیم بود.

از گفت‌وگو با همه طرف‌ها استقبال می‌کنیم

کنعانی، گفت: در گفت‌وگو با طرف‌های مختلفی که علاقمند به گفت‌وگو هستند، در چارچوب علاقمندی با همه طرف‌ها ازین تعاملات استقبال می‌کنیم؛ این که درخواست گفت‌وگو کنند و بعدا بگویند هشدار دادیم ما این را رد می‌کنیم.

وی افزود: نسبت به ادعاهایی که مطرح می‌شود، ایران پاسخ روشن داشته است؛ طرفین دیدگاه‌های و نکات خود را مطرح می‌کنند؛ ایران درباره اوکراین موضع شفافی دارد، برخلاف اروپا که بخشی از جنگ است و به طور مستمر سلاح سنگین و پیشرفته به اوکراین می‌فرستد؛ طبیعتا طرف‌های اروپایی نمی‌توانند مطالبه گر باشند؛ ما ادعاهای در این رابطه را رد می‌کنیم.

 

 

ایران انتظار دارد متناسب با قراردادهای خود با عراق مستحقات پولی انجام شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مطالبات ایران از عراق اظهار کرد: ایران انتظار دارد متناسب با قرارداد‌های ایران و عراق مستحقات پولی و مالی در زمان بندی مورد توافق انجام شود؛ در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم که برخی از آن‌ها به مداخلات آمریکا و موانع آن باز می‌گردد.

وی افزود: با مذاکرات انجام شده میان ایران و عراق و اقدامات صورت گرفته شاهد بازپرداخت برخی از مطالبات بودیم و مذاکرات برای طلب‌های باقی مانده میان طرفین ادامه دارد.

آمادگی تقویت روابط با کشورهای اروپایی را داریم

کنعانی درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی درخصوص رابطه ایران با کشورهای اروپایی گفت: این که رژیم صهیونیستی درباره مناسبات ایران با دیگر کشور‌ها نگران باشد یا از آن خرسند نیست، نمی‌تواند به عنوان یک پیش شرط اثر بگذارد یا این که دولت‌های اروپایی در مناسبات خود با ایران منافع رژیم صهیونیستی را مطرح کنند؛ ما آمادگی داریم روابط خود با کشورهای اروپایی را بر اساس منافع مشترک با هر کدام از آن‌ها تقویت کنیم.

به دنبال برجام براساس مذاکرات ۲۰۱۵ هستیم

کنعانی تاکید کرد: ما هم دنبال همان برجام هستیم که بر مبنای اصول برشمرده شده مذاکرات در چارچوب برجام ۲۰۱۵ هستیم.

روابط خوبی میان امیرعبداللهیان و فیدان وجود دارد

کنعانی در مورد سفر وزیر خارجه جدید ترکیه به ایران، گفت: روابط خوبی بین امیرعبداللهیان و فیدان وجود داشت و دعوت به عمل آمده مبتنی بر دوستی که از پیش وجود داشت و مذاکرات دو جانبه است؛ انشالله این سفر در آینده نزدیک انجام شود، اما هنوز زمانی برای این سفر تعیین نشده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *