بررسی بند دوم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع

19:08 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۰۰۰
بررسی بند دوم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع
کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع به ریاست حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با موضوع بررسی مجدد بند دوم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، ارجاع شده از صحن مجمع روز شنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲، تشکیل جلسه داد.  

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این جلسه، پیشنهاد در خصوص «ایجاد مرکز دریایی دولت یا تعیین پایتخت اقتصادی کشور در سواحل مکران» که در جلسه پیشین صحن مجمع تشخیص مصلحت، ارائه شده بود، مجدداً مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمد باقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به  بحث‌های  کارشناسی صورت گرفته و بررسی همه جانبه این طرح در جلسات گذشته کمیسیون زیربنایی و تولیدی، گفت: از آنجایی که تشکیل یک ساختار مرکزی چابک برای هماهنگی و مدیریت جهت پیشبرد اهداف توسعه دریامحور، مورد اتفاق نظر همه اعضا است و با توجه به این که  سواحل مکران مابین استان‌های کمتر توسعه یافته و ضعیف کشور واقع شده، پیشنهاد می‌شود: برای هدایت و پیگیری روند سیاست گذاری ها، تقسیم کار و نقش دهی به استان‌های کشور، مرکزی در سطح ملی شکل بگیرد تا از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای «توسعه دریا محور» استفاده  شود.

وی با اشاره به موانع موجود در این عرصه  تاکید کرد: اگر وضع به همین منوال  پیش رود، کار چشم گیر و درخوری انجام نخواهد گرفت.

در ادامه جلسه، دیگر اعضای کمیسیون نیز بر ضرورت  اهتمام و پشتیبانی کامل دولت از این طرح اشاره  داشتند و با تاکید بر پرهیز از ایجاد تشکیلات جدید  سازمانی، تاکید کردند که اگر تدبیر و  اراده‌ی دولت برای  این بُعد از توسعه کشور کم رنگ دیده شود، توسعه مطلوب و مورد نظر، محقق نخواهد شد. از اینرو «توسعه دریا محور» باید برای همه ارکان نظام و مخصوصاً وزارتخانه‌های مربوطه  تبیین و ابلاغ  شود تا  همه دستگاه‌ها با انجام وظایف ذاتی خود، راه را برای پیشبرد آن، فراهم سازند.

در این جلسه، اعضای کمیسیون با اشاره به موانع موجود در تحقق اهداف تشکیل «سازمان توسعه مکران»، بند دوم پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور  را به این صورت اصلاح و تصویب کردند: «سیاستگذاری یکپارچه و مدیریت منسجم و هم افزای توسعه دریامحور همراه با تقسیم کار ملی برای بهره گیری موثر و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر مناطق ساحلی و دریایی با ایجاد یک ساختار مرکزی با سازوکار مناسب و اختیارات لازم».

همچنین در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون در موضوع «بازنگری در آمایش (تقسیمات) مناطق ساحلی جنوب»، با پیشنهاد  «همپیوندی استان‌های کشور با توسعه دریا محور» موافقت کردند.

در این جلسه احمدیان، مهندس محمد فروزنده، مهندس مصطفی میرسلیم، سعید جلیلی، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری و حجت الاسلام و المسلمین  محمدی عراقی از اعضای مجمع و صفایی، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی، احمدی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور، نماینده سازمان برنامه و بودجه، گلوردی به نمایندگی از شورای توسعه سواحل مکران و جمعی از دبیران کمیته‌های مرتبط در دبیرخانه مجمع نیز حضور داشتند.
 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *