تاکتیک‌های تامین مالی برنامه هفتم توسعه

12:14 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۹۲۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
تاکتیک‌های تامین مالی برنامه هفتم توسعه
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مدل تامین مالی رشد، در برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: موضوع تامین مالی رشد، بخش نسبتا مفصلی از احکام برنامه هفتم توسعه را به خود اختصاص داده و حداقل ۳۰ حکم در زمینه تامین مالی رشد، در برنامه هفتم قید شده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، داود منظور، با اشاره به راهکار‌های برنامه هفتم توسعه در زمینه تامین مالی گفت: مدل تامین مالی رشد در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه رشد اقتصادی عدم تشکیل سرمایه ثابت به میزان کافی است. در ۱۰ سال گذشته تشکیل سرمایه ثابت به طور خالص منفی بوده است، یعنی نه تنها به سرمایه اضافه نشده بلکه ما بخشی از سرمایه‌های قبلی را مستهلک کرده‌ایم.

توسعهٔ روش‌هایی تامین مالی در برنامه هفتم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم منابع مالی را افزایش دهیم، حتما باید تشکیل سرمایه افزایش پیدا کند، گفت: ما سعی کردیم در احکام برنامه هفتم توسعه با توسعهٔ روش‌هایی نظیر تامین مالی از بازار سرمایه، افزایش تنوع در ابزار‌های مالی و عمق دادن به بازار سرمایه به ویژه عرضه اولیه به تامین منابع مالی کمک کنیم تا منابع خرد و منابع بخش غیر دولتی به سرمایه تبدیل شود.

ابتکار صندوق پروژه‌ها برای تامین مالی

وی با اشاره به تدابیر مناسب در زمینه جمع سپاری و تامین مالی جمعی تصریح کرد: تلاش داریم روش تامین مالی جمعی به تجهیز سرمایه‌های خرد و منابع خرد برای انجام سرمایه گذاری‌ها بیانجامد. همچنین صندوق پروژه‌های جز ابتکارات دیگری است که در برنامه هفتم توسعه به آن‌ها تاکید شده است.

منظور با بیان اینکه ما در کنار بازار سرمایه به بازار بدهی هم برای تامین مالی تاکید داریم، گفت: ما معتقدیم بازار بدهی باید به موازات بازار سرمایه گسترش پیدا کند لذا به هر میزان ما بازار بدهی را توسعه دهیم فشار روی شبکه بانکی کمتر خواهد شد.

رونق بازار بدهی و کم کردن سهم بانک‌ها در تامین مالی

وی با بیان اینکه تامین مالی مبتنی بر نظام بانکی و تامین مالی بانک پایه یکی از عوامل اصلی رشد پایه پولی و ایجاد تورم است، ادامه داد: ما با کم کردن سهم بانک‌ها در تامین مالی و هدایت تامین مالی به سمت بازار بدهی فرصت تازه‌ای ایجاد خواهیم کرد لذا ما در برنامه اجازه دادیم که شرکت‌هایی که متقاضی هستند بیایند و اعتبار سنجی شوند و براساس میزان رتبه بندی که انجام می‌گیرد، بتوانند نسبت به انتشار اوراق بدهی اقدام کنند؛ یعنی همانگونه که دولت اوراق بدهی منتشر می‌کند، اجازه دهیم که بخش غیر دولتی به ویژه شرکت‌ها هم بتوانند اوراق منتشر کنند، البته باید تضامین کافی و اعتبار سنجی در این بخش وجود داشته باشد که این مسئله باعث اتلاف منابع مردمی نشود.

نقش منابع داخلی شرکت‌ها در تامین مالی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تدابیر صورت گرفته در زمینه تامین منابع مالی از منابع داخلی شرکت‌ها و سرمایه گذاری در این بخش، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما بخش بزرگی از سود شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بورسی تبدیل به تقسیم سود می‌شود؛ ما در برنامه هفتم تلاش می‌کنیم که از محل درآمد‌های داخلی شرکت‌ها سرمایه گذاری‌ها افزایش پیدا کند.

نقش صندوق در توسعه تامین مالی

منظور با بیان اینکه در این بخش به تامین مالی از طریق بانک‌های توسعه‌ای هم توجه شده است، ادامه داد: اهرمی کردن منابع بودجه عمومی برای تلفیق با منابع بخش خصوصی از طریق طرح‌های مشارکتی و در واقع مشارکت عمومی و خصوصی از تدابیر دیگری است که در برنامه روی آن تمرکز کرده‌ایم. همچنین ما به موضوع نقش صندوق توسعه ملی و نقش آفرینی متفاوت صندوق پیرو ترکیب تامین مالی ریالی و ارزی پرداخته‌ایم.

تامین مالی خارجی با همکاری وزارت اقتصاد

وی با اشاره به موضوع تامین مالی خارجی تاکید کرد: ما در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری کردیم که وزارت اقتصاد با همکاری دستگاه‌های دیگر بتواند در جذب سرمایه خارجی و فاینانس و تامین مالی خارجی، اهداف کمی مشخصی را محقق کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: به واقع موضوع تامین مالی رشد، بخش نسبتا مفصلی از احکام برنامه هفتم توسعه را به خود اختصاص داده و حداقل ۳۰ حکم در زمینه تامین مالی رشد در برنامه هفتم قید شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *