زاکانی: اجاره مسکن آرزو و خرید مسکن فراتر از آرزو شده است/ به کمیسیون ماده ۵ افتخار می‌کنیم

11:20 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۹۰۱
زاکانی: اجاره مسکن آرزو و خرید مسکن فراتر از آرزو شده است/ به کمیسیون ماده ۵ افتخار می‌کنیم
شهردار تهران با بیان اینکه حداقل دستمزد برای پرداخت اجاره خانه کافی نیست گفت: اجاره مسکن آرزو و خرید مسکن فراتر از آرزو شده است.

خبرگزاری میزان - علیرضا زاکانی صبح امروز (۲۰ خرداد) در نشست خبری با موضوع عملکرد کمیسیون ماده ۵ گفت: مسکن هم دارای جنبه رفاه خانوار و نیاز پایه است و هم نگاه پیشرانی خروج از رکود را به خود اختصاص داده و از هر ۲ جهت دارای اهمیت است.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال ۹۹ اجاره‌نشینی از ۱۲ درصد به ۳۸ درصد رسید و در تهران این میزان ۴۳ درصد بوده است، ادامه داد: قیمت مسکن و قیمت اجاره نشینی سرسام آور شده است و شرایطی ایجاد شده که حداقل دستمزد برای اجاره کافی نیست؛ اجاره مسکن آرزو و خرید مسکن فراتر از آرزو شده است.

زاکانی توضیح داد: اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم در دوره سازندگی و بین سال‌های ۷۰ تا ۷۴ با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است، در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده است، از سال ۸۴ تا ۹۱ نیز تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است و تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت مسکن ۴ برابر بوده است، در دولت تدبیر و امید، اما تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن ۸ برابر شده و بدترین وضعیت را رقم زده است، در این دوره ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده‌ایم و در انتهای این دوره قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه در مدیریت شهرى یک تصمیم گیرى انجام دادیم تا تهران به صورت گران اداره نشود و به سمت ارزان‌سازی در شهر پیش رویم تا مردم سود ببرند ادامه داد: در دهه‌های گذشته بیان می‌شد که باید با سیاست گران کردن زندگی در تهران مانع مهاجرت به تهران شد و شرایط مهاجرت معکوس را فراهم کرد در حالی که استان تهران مهاجرت پذیر است و این موضوع در مورد شهر تهران صدق نمی‌کند، در دولت انقلابی رفاه مردم اولویت دارد.

شهردار تهران ضمن اشاره به اینکه یکی از مهمترین مواردی که مردم را در تنگنا قرار می‌دهد مسکن و اجاره نشینی است عنوان کرد: تهران ۹۴۰ هزار قطعه دارد و عملاً باید سالانه ۲ درصد قطعات نوسازی شود تا تهران دچار فرسودگی نشود و یکی از توفیقات جدی در سال ۱۴۰۱ شکست معکوس سیاست‌ها و رونق ساخت و ساز‌ها بوده به نحوی که بیش از ۱۰ هزار پروانه ساخت را صادر شده است.

زاکانی با بیان اینکه یکی از مخاطرات تهران بافت فرسوده است و این بافت فرسوده در کنار عدم صدور پروانه خطر جدی ایجاد کرده بود گفت: در دهه ۹۰ شاهد کاهش رشد پروانه‌ها بودیم، تا سال ۱۴۰۰ نیز هرسال تعداد این پروانه‌ها کاهش یافت، اما در سال ۱۴۰۱ موفق به شکست این سیاست و رقم زدن شرایط جدیدی برای تهران شدیم.

وی با اشاره به اینکه تهران یک میلیون مسکن کم دارد متذکر شد: کمیسون ماده ۵ اهمیت بسزایی دارد، این کمیسیون دارای ارزش ذاتی است و طبق سلسله مراتب سیاست‌گذاری شورای عالی شهرسازی مسئول تأیید و تصویب طرح‌های جامع شهر است و طرح‌های تفصیلی در قالب این طرح در کمیسون ماده ۵ مطرح می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه یک اتفاق بزرگ سیاسی در شهر ما افتاد، ادامه داد: در ابتدای دهه ۹۰ طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد که نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود و با نگاه گران‌سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت‌هایی با این قیود ایجاد شود، لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت‌های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه‌ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است، از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری‌هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران‌سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.

زاکانی با اشاره به اینکه از سال ۹۸ ترافیک پشت کمیسیون ماده ۵ افزایش یافت، افزود: منطق کاملا معلوم و شفافی وجود دارد و نمی‌توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد. ما از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم، کمیسیون ماده ۵ یک کمیته ابتدایی دارد که کار تخصصی قبل از ورود طرح به کمیسیون در آنجا انجام می‌شود و بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند.

وی در رابطه تعداد پروانه‌های صادر شده از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۱ توضیح داد: کل پروانه‌ها در سال ۹۲ تعداد ۳۰ هزار و ۵۶۲ پروانه، در سال ۹۳ تعداد ۲۶ هزار پروانه، در سال ۹۴ تعداد ۱۲ هزار و ۹۰۱ مورد، در سال ۹۵ تعداد ۹ هزار و ۳۹۴ مورد، در سال ۹۶ تعداد ۹ هزار و ۱۹۰، در سال ۹۷،۱۱ هزار و ۱۴۶ مورد، در سال ۹۸ تعداد ۱۲ هزار و ۲۱۲ مورد، در سال ۹۹ تعداد ۱۰ هزار و ۶۰ مورد، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ هزار و ۴۰۰ مورد و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است، بر همین مبنا در دوره ششم مدیریت شهری ۶۸ درصد ساخت و ساز در بافت فرسوده افزایش یافته است.

زاکانی گفت: به کمیسیون ماده ۵ خود افتخار می‌کنیم که بهترین دستاورد آن جلوگیر از رانت بوده است و امید داریم که به مردم خدمت کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در تهران نسبت به فضای سبز حساس هستیم و در همین مدت کوتاه فضای سبز خود را به شدت توسعه می‌دهیم و امسال ۲ هزار هکتار فضای سبز در دستور کار است، ادامه داد: برای ساخت ۵۵۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشته‌شده است که حدود ۶۰ واحد آن آغاز شده است و ۳۴ هزار واحد آن متعلق به شهرداری تهران است و بخشی را برای اجاره نشینی قرار می‌دهیم، بخشی برای فروش خرد و بخشی برای کارکنان خودمان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *