ادعای آکسیوس: ایران و آمریکا در عمان به طور غیرمستقیم مذاکره کردند!

10:59 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۸۹۹
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
ادعای آکسیوس: ایران و آمریکا در عمان به طور غیرمستقیم مذاکره کردند!
یک رسانه غربی ادعا کرد، آمریکا و ایران در ماه می‌در عمان مذاکرات غیرمستقیم داشتند.

خبرگزاری میزان - به گزارش اکوایران، باراک راوید، خبرنگار آکسیوس با انتشار گزارشی مدعی شده که سه منبع آگاه در مورد این موضوع به او گفته‌اند که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته میلادی در عمان گفتگو‌هایی غیرمستقیم با مقامات عمانی داشتند که در اتاق‌های جداگانه رفت و آمد می‌کردند تا پیام‌ها را تحویل دهند.

این مذاکرات ادعایی به اعتقاد او از این جهت اهمیت دارد که تا این اواخر «مذاکرات به این نزدیکی» گزارش نشده بود، و این نشان دهنده اولین تعامل غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران به این شکل در چند ماه گذشته است. این ماجرا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در کاخ سفید در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران رخ داده است.

به نوشته راوید، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، در ۸ ماه می‌به طور مخفیانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عمانی درباره ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای، گفتگو کند.

به ادعای خبرنگار آکسیوس، به گفته سه منبع مطلع در این خصوص، یک هیات ایرانی نیز هم‌زمان با این سفر وارد عمان شده است. یکی از این منابع ادعا کرده علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در این هیئت حضور داشت.

به گفته این منابع، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند. دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آن‌ها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را ارسال می‌کردند. به گفته این منابع، یکی از پیام‌های اصلی آمریکا بر بازدارندگی متمرکز بوده است. این منابع گفتند که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده که اگر ایران اقدام به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم و گریز هسته‌ای کند، بهای سنگینی را بپردازد.

به گفته این منابع، هدف از تبادل غیرمستقیم [ادعایی]پیام‌ها بین دولت بایدن و ایران، دستیابی به «تفاهم» در مورد راه‌های کاهش تنش در برنامه هسته‌ای ایران، رفتار ایران در منطقه و جنگ اوکراین بود. به اعتقاد آن‌ها، چنین تفاهمی و تنش زدایی در منطقه می‌تواند بعداً به عنوان مبنایی برای مذاکرات آینده در مورد توافق هسته‌ای جدید بین طرفین مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا طرفین به چنین تفاهمی نزدیک هستند یا خیر.

پیش از این هم آکسیوس گزارش داده بود، دولت بایدن در ماه آوریل با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد توافق موقت احتمالی با ایران که شامل کنار گذاشتن برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای توسط تهران، بحث کرده است.

با این همه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته سیاست دولت بایدن در مورد ایران تغییر نکرده است. به گفته او: «ما همچنان بر محدود کردن رفتار ایران از طریق فشار، هماهنگی نزدیک با متحدانمان و کاهش تنش در منطقه متمرکز هستیم. این شامل حصول اطمینان از دستیابی [ادعایی]ایران به سلاح هسته‌ای است، بنابراین ما از نزدیک فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را زیر نظر داریم». این سخنگو افزود که ایالات متحده دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما آماده است «در هماهنگی کامل با شرکا و متحدان خود اقدام کند تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای [ادعایی]دست نخواهد یافت».

در چنین شرایطی، وزارت خارجه عمان و ایران به درخواست‌های آکسیوس برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *