گفت‌وگو|

توصیه‎های مهم به حجاج بیت‎الله الحرام/زائرین به دستورالعمل‌ها و قوانین عربستان دقت کافی داشته باشند

10:42 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۸۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
توصیه‎های مهم به حجاج بیت‎الله الحرام/زائرین به دستورالعمل‌ها و قوانین عربستان دقت کافی داشته باشند
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری از حجاج ایرانی خواست قبل از سفر به عربستان نسبت به دستورالعمل‌ها و قوانین کشور مقصد دقت کافی را به عمل بیاورند.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومین در گفت‌وگو با میزان با اشاره به موسم حج و سفر حجاج ایرانی به کشور عربستان سعودی، گفت: شایسته است زائرین محترم حرم امن الهی قبل از تشرف نسبت به دستورالعمل‌ها و قوانین کشور مقصد دقت کافی به عمل آورند.

رئیس کمیته انتقال محکومین کشور، یادآوری کرد: در حال حاضر مطابق قوانین و مقررات کشور عربستان، حمل و مصرف مواد مخدر، قرص‌های روان گردان اعم از متادون، ترامادول و غیر از آن‌ها و نیز دارو‌های مسکن کدئین‎دار ممنوع بوده و در صورت کشف این دارو‌ها در مبادی ورودی عربستان بدون اغماض زائر خاطی بازداشت شده و برای او پرونده قضایی تشکیل می‌شود و این مسئله جدا از مشکلات شخصی برای فرد و خانواده او، هزینه‌های سیاسی نیز به کشور تحمیل خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در واقع مطابق قوانین عربستان، تمامی دارو‌هایی که اثر تسکینی و دوپینگی دارند در محدوده مواد مخدر قرار می‌گیرند و زائرانی که به هر دلیل از دارو‌های آرام بخش استفاده می‌کنند، لازم است برای جلوگیری از بروز هر مشکل، نسخه انگلیسی یا عربی دارو‌های خود را به همراه داشته باشند.

جلالیان با اشاره به تجارب دستگیری ایرانیان در خارج از کشور به دلیل دارو‌های ممنوعه که گاه منجر به محکومیت‌های ناعادلانه برای آن‌ها شده است، تاکید کرد: مناسب است مسافران و زائران عزیز بیت‎الله الحرام اکیدا از قبول امانات اشخاص ناشناس خودداری کنند و در تمامی مراحل سفر با دقت از گذرنامه و مدارک شناسایی خود مراقبت کنند.

رئیس کمیته انتقال محکومان کشور با اشاره به این موضوع که در حال حاضر در خصوص انتقال محکومان موافقت نامه خاصی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد: با عنایت به فضای سیاسی خوب میان دو کشور موافقت نامه‌های قضایی با نگاه حقوق بشری برای انتقال محکومان ایرانی در عربستان به کشور با مقامات عربستان منعقد شود.

در صورت کشف مواد مخدر و روان گردان از هر زائر، به موجب ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر در مرحله اول یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال فرد متخلف ممنوع‎الخروج خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *