رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز ۲۰خرداد برگزار خواهد شد

22:04 - 18 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۷۳۵
دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز ۲۰خرداد برگزار خواهد شد
دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» از ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۰خرداد برگزار خواهد شد.

خبرگزاری میزان - دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» از ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۰خرداد در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز خواهد شد، در این کنفرانس که بیش از ۵۰ میهمان از ۱۵ کشور خارجی در آن حضور خواهند داشت چهار پنل تخصصی برگزار می‌شود.

محمود واعظی، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، در نشست خبری دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» که امروز در محل سالن شهید مطهری این دانشکده برگزار شد، ضمن تسلیت سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) اظهار کرد: دانشکده الهیات و معارف اسلامی از زمان تاسیس خود تا به امروز چهره‌های دینی بزرگی را تربیت کرده است که همگان هم به دنبال صلح و زندگی مسالمت‌آمیز بوده‌اند.

وی ادامه داد: دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز به دنبال این است که نشان دهد دین صلح‌آفرین و در خدمت بشریت بوده و برای انسان سختی‌ها را کنار می‌زند، از این رو جدای از این کنفرانس، دانشکده معارف و الهیات دانشگاه تهران در طول دو سال گذشته ۵۰وبینار بین‌المللی با ۲۰ کشور داشته است.

رییس دانشکده معارف و الهیات دانشگاه تهران با بیان اینکه ۱۵کشور با حضور چهره‌های برجسته خود در این کنفرانس حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد: دانشکده معارف برگزاری این نوع برنامه‌ها را مغتنم و رسالت خود می‌داند، زیرا با بیان درست دین می‌توان روایتگری خوبی از آینده داشته باشیم. دین اسلام که امروز برخی سعی دارند آن را دین خشونت مطرح کنند دینی سراسر صلح و دوستی است و ما هم به اندازه خود در تلاش هستیم این تصویر درست را نشان دهیم.

واعظی بیان کرد: سعی داریم تمام کارشناسان الهیات در سراسر دنیا را دور هم جمع کنیم تا بتوانیم بیشتر به صلح بپردازیم.

وی ادامه داد: کار ما با حضور اصحاب رسانه دیده می‌شود و رسانه می‌تواند این مهم را به خوبی تبیین کند. رسانه‌ها می‌توانند واقعیت دین و ایران را به گوش دنیا برسانند، پس با گفتگو می‌توان واقعیت‌ها را نشان داد.

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی ذوالفقارطلب، رییس کنفرانس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه دانشکده معارف و الهیات به عنوان نماد آموزشگاهی و دانشگاه تهران به عنوان نماد نظام عالی آموزشی در تلاش است با این کنفرانس یک هم‌اندیشی را رقم بزنند، اظهار کرد: دومین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز به دنبال اولین دوره این‌کنفرلنس که در سال ۹۸ برگزار شد برپا خواهد شد ...

وی ادامه داد: این کنفرانس از ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۰خرداد در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز خواهد شد. در این کنفرانس اساتیدی همچون مقیمی، واعظی، بی‌آزار شیرازی، احمدمبلغی و شیخ سلمان حسین به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

رییس کنفرانس همزیستی مسالمت‌آمیز بیان کرد: اولین دوره این کنفرانس پیامد‌های خوبی به همراه داشت و زمانی که جهان اسلام دارای بحران بود گرایش‌ها را به سمت گرایش تمدنی سوق داد، پس از آن کرونا باعث وقفه‌ای ۴ ساله در برگزاری دوره بعدی این کنفرانس شد.

ذوالفقارطلب یادآور شد: از اهداف دومین دوره این کنفرانس می‌توان به آسیب‌شناسی مسائل مربوط به نهاد‌ها و نظرات تقریبی جهان اسلام، توجه به جایگاه بانوان و زنان امت اسلامی، کاربرد قواعد مقاصد شریعت در اجتهادات فقهی، جلوه‌های اندیشه‌های اعتدالی مبتنی بر مقاصد شریعت، مقاصد شریعت و آینده وحدت جهان اسلام، هم‌افزایی جریانات و احزاب اسلامی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو مقاصد شریعت و رسانه و آینده وحدت اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌ها اشاره کرد.

وی به موضوع فلسطین و توجه این دوره از کنفرانس به آن گفت و افزود: فلسطین می‌تواند به عنوان یک نقطه مشترک برای رهایی از مستکبران باشد. به همین منظور در این کنفرانس به این موضوع پرداخته خواهد شد.

رییس کنفرانس همزیستی مسالمت‌آمیز با بیان اینکه در مجموع ۵۰۰ میهمان در این کنفرانس از اساتید دانشگاه‌های خارجی و داخلی حضور خواهند داشت، ابراز کرد: کنفرانس سال ۹۸ در یک شرایط خاص برگزار شد. استکبار به مرز‌های جوامع اسلامی رسوخ کرده و نیاز بود نخبگان جوامع اسلامی به طور جدی گرد هم آمده و آسیب‌شناسی انجام دهند، برای نمونه زمانی که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح بود قطعنامه‌ای صادر شد که تا حدود زیادی جلوی این انفاق را گرفت.

ذوالفقارطلب اظهار کرد: در این کنفرانس حدود ۵۰ عالم و دانشمند در سطح عالی از ۱۵کشور جهان همچون عراق، فلسطین، تونس، الجزایر، اردن، ترکیه، کانادا، بریتانیا، مصر و... و. حضور خواهند داشت.

در بخش پایانی این نشست، محمد جمالی، دبیر علمی دومین کنفرانس همزیستی مسالمت‌آمیز، با ارائه گزارشی از ارسال آثار به این دوره خاطرنشان کرد: از زمان اعلام فرخوان ارسال آثار به کنفرانس، تا به امروز ۵۰۰چکیده مقاله به ما ارسال و ۲۵۰ چکیده انتخاب شده که در روز همایش نسخه چاپ شده آن‌ها در اختیار میهمانان قرار خواهد گرفت، همچنین ۲۰۰ مقاله به کنفرانس ارسال شده که ۱۰۰مقاله آن انتخاب و مورد داوری قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای دومین دوره این کنفرانس ۲۰۰ مصاحبه با شخصیت‌های روشنفکر، دانشگاهی و حوزوی تهیه شده است که در روز کنفرانس در حاشیه مراسم در مقابل دیدگان مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین چهار پنل تخصصی نیز در این کنفرانس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: الهیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *