نگاهی به دستاورد‌های دومین سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی

11:26 - 18 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۶۶۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نگاهی به دستاورد‌های دومین سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی
آیت‌الله رئیسی امروز در ادامه برنامه‌های سفرهای استانی همراه با هیئت همراه به آذربایجان شرقی رفت و از چند طرح بهره برداری و در جریان آخرین تولیدات و دستاورد‌های این بخش های صنعتی قرار گرفت.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور در دومین دور از سفر استانی خود به استان آذربایجان شرقی علاوه بر بازدید از برخی صنایع از چند پروژه رو نمایی کرد. 

در این بازدید رئیس جمهور با کارخانه تراکتور سازی رفت و از تراکتور شالیزار رونمایی کرد در عین حال سه طرح صنعتی و تولیدی این شرکت را مورد بازدید قرار داد. تولید تراکتور شالیزاری، تولید کامیونت ۱۱ تنی، ایجاد سالن مونتاژ موتور‌های صنعتی و راه اندازی خط تولید محور‌های جلوی تراکتور چهار طرحی هستند که با حضور رئیس جمهور بهره برداری شدند.

ولید تراکتور شالیزاری، تولید کامیونت ۱۱ تنی، ایجاد سالن مونتاژ موتور‌های صنعتی و راه اندازی خط تولید محور‌های جلوی تراکتور چهار طرحی هستند که با حضور رئیس جمهور بهره برداری شدند.

خط تولید تراکتور شالیزاری برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده است و برای راه اندازی این خط تولید، ۳.۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

با دستیابی به تکنولوژی تولید تراکتور شالیزار که قیمت تمام شده آن ۶۳ درصد مشابه خارجی است از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز جلوگیری و برای بیش از سه هزار نفر اشتغالزایی شد.

نیاز داخلی کشور یک هزار و ۵۰۰ دستگاه است و میزان تولید در این شرکت ۲ هزار دستگاه پیش بینی شده و با صادرات ۵۰۰ دستگاه مازاد، پنج میلیون دلار درآمد صادراتی عاید شرکت می‌شود که ماه بعد روانه بازار خواهد شد.

خط تولید تراکتور شالیزاری برای نخستین بار در کشور راه اندازی شد که برای راه اندازی این خط تولید، ۳.۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ایران در حال حاضر جزو پنج شرکتی ا‌ست که به تکنولوژی تولید این نوع تراکتور دست یافته است.

رئیس جمهور در جریان بازدید از کارخانه تراکتورسازی تبریز و در راستای حمایت از تولید و اشتغال دستور داد ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت خرید تراکتور به کشاورزان عزیز اختصاص یابد. این اقدام، منجر به تحول در تولید و اشتغال خواهد شد.

در حاشیه دومین سفر رئیس جمهور در آذربایجان شرقی

 این سفر دستاوردهای دیگری نیز مورد بهره برداری قرار گرفت که از جمله آنها می توان به بهره برداری از ۱۲۸دستگاه اتوبوس شهرداری تبریز خبر داد. این اتوبوس‌ها تازه خریداری شده از سوی شهرداری تبریز با حضور وزیر کشور رونمایی شد. همچنین افتتاح همزمان ۱۰۱ طرح زیست محیطی در کشور توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بازدید سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور از نمایندگی شرکت تراکتورسازی ایران در هریس و بررسی مهم‌ترین مسائل و مشکلات این نمایندگیانان انجام شد.

در ادامه دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه خط ۳ مترو تبریز کلنگ زنی شد و در حاشیه جشن احیا ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی نکاتی ویژه مطرح شد رییس جمهور در این جشن تاکید کرد: خصوصی سازی باید موجب افزایش اشتغال، علم و فناوری و کمک به صنعت کشور شود.

جشن احیا ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی 

 آیت الله سیدابراهیم رییسی در ماشین سازی تبریز، افزود: بسیار خرسندم که در جمع کارگران پرتلاش مجموعه‌های احیا شده قرار دارم و از همه کسانی که در احیای کارخانه ماشین سازی نقش داشتند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: گروه صنعتی ماشین سازی امروز تولید بسیار بالایی دارد و یکهزار دستگاه ماشین تولید شده و هدف گذاری برای تولید ۲ هزار ماشین خبر خوبی است و نشان می‌دهد انسان‌هایی با اراده‌ای در این مجموعه فعال هستند.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش این نیروها، گفت: این شرکت کار زیرساختی برای صنعت می‌کند و صنعت ما نیازمند تولیدات ماشین سازی است و بسیاری از کارخانه‌ها به برکت کار شما نوسازی و تجهیز می‌شوند.

وی افزود: این مجموعه نقش بسیاری در نوسازی صنعت کشور داشته و بسیاری از کارخانه‌های کشور را نوسازی کرده و زیرساخت صنعت کشور است با کار‌های نویی که در این مجموعه ارایه می‌شود.

رییس جمهور از مدیریت شرکت ماشین سازی و مسوولان خواست با قوت برای تجهیز این مجموعه تلاش کنید.

وی با اشاره به اینکه این شرکت از بخش خصوصی پس گرفته شد، گفت: اگر خصوصی سازی درست انجام می‌شد و آورده برای توسعه کارخانه استفاده می‌شد و نیرو‌های توانمند بهره مند می‌شدند مخالف نبودیم، ولی آنچه که اتفاق افتاد فقط بیکاری کارگران بیشتر و از کار افتادن ماشین‌های مجموعه بود.

 احیای  کارخانه‌ها موجب خوشحالی خانواده‌های کارگران می‌شود

نماینده کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز گفت: تعطیلی کارخانه‌ها در کشور موجب بروز آسیب‌های جدی به جامعه کارگری شده بود که دستور دولت سیزدهم و احیای این کارخانه‌ها موجب خوشحالی خانواده‌های کارگران شد.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه در سال گذشته رکورد تولید بیش از یک هزار و ۱۰۰ دستگاه را زد، یادآور شد: مدیران و کارگران شاغل در این مجموعه مصمم هستند تا میزان تولید کارخانه را در سال جاری به ۲ هزار دستگاه برسانند.

تیموری با بیان اینکه صنعت ماشین سازی تبریز در بخش تولید و صادرات محصولات و قطعات صنعتی دارای سابقه درخشان و طولانی است، اظهار کرد: در سال های گذشته پتانسیل این کارخانه در بخش تولید کمرنگ شده بود که با احیای آن دوباره نقش این کارخانه در تولید و تجهیز کارخانه های کشور پررنگ تر شد.

افزایش ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در سطح کشور

بهره برداری از دستگاه سی تی اسکن بیمارستان هشترود نیز از دیگر برنامه های سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بود. دکتر «بهرام عین‌اللهی» روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان امام حسین (ع) هشترود و بهره‌برداری از دستگاه «سی‌تی‌اسکن» این مرکز درمانی گفت: بخش اعظمی از مشکلات دارو که گاهی به آن مبتلا می‌شویم به خارج از حوزه سلامت کشور مربوط است، اما اکنون کمبودی در این زمینه وجود ندارد. وی همچنین پس از بازدید از این بیمارستان، دستور لازم برای مقاوم‌سازی بخش ناایمن آن که بدون استفاده رها شده است، را صادر کرد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آیین کلنگ زنی مرکز جامع سلامت اسبفروشان شهرستان سراب از افزایش ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در سطح کشور خبر داد و گفت: با این افزایش تعداد کل تخت‌های بیمارستانی به ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی رسیده است.

گفتنی است؛ مرکز جامع سلامت اسبفروشان در شهرستان سراب در زمین به مساحت ۶۲۰ متر مربع و با اعتبار پیش بینی شده ۱۰۰ میلیارد تومان مورد کل زنی قرار گرفت.

بازدید از حاشیه شهر تبریز

وزیر کشور با حضور در منطقه حاشیه نشین تبریز از بزرگترین پروژه ساماندهی حاشیه نشینی تبریز که از آن به عنوان طرح نجات تبریز یاد می‌شود، بازدید کرد. پروژه ۴۵ متری انقلاب در متراکم‌ترین منطقه کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین تبریز اجرا می‌شود. حدود ۳۳۰ ملک در مسیر پروژه قرار دارد که حدود یک سوم آن توسط شهرداری تبریز تملک و تخریب شده است.

نوسازی بافت فرسوده، کاهش بار ترافیکی، بهبود دسترسی به فضاهای عمومی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه امکانات بخش عمومی، ارزش افزوده برای املاک همجوار و از همه مهم‌تر تسهیل در امدادرسانی در مواقع بحرانی به ویژه هنگام وقوع سیل و زلزله از جمله اهداف و آورده‌های اجرای این پروژه خواهد بود.
دستور دولت برای احیای کارخانه‌های راکد موجب خوشحالی خانواده‌های کارگران شد

همچنین همزمان با سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، ۴۵۰ هکتار دیگر از شبکه پایاب سد سهند با حضور «علیرضا الماسوندی» معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.در جریان سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان نماینده رئیس جمهور، از شهرک گلخانه‌ای عجب شیر بازدید کرد. این شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۳۹ هکتار واقع در اراضی روستای شیشوان که ۱۰۰ درصد زیرساخت‌های آن شامل جاده دسترسی و شبکه معابر داخلی، جدول گذاری و هدایت آب‌های سطحی، حفر و تجهیز چهار حلقه چاه، خط انتقال آب، استخر ذخیره و شبکه توزیع آب داخلی، خط انتقال و ایستگاه تقلیل فشار گاز و شبکه توزیع داخلی گاز، نیرو رسانی و شبکه توزیع برق ۲۰کیلو ولت و فنس کشی کل شهرک اجرا و به اتمام رسیده است.
عدالت و مبارزه با فساد رویکرد دولت سیزدهم است

وزیر ورزش و جوانان نیز به عنوان یکی از وزاری همراه با ریاست جمهوری در دور دوم سفر های استانی ضمن تاکید بر جایگاه ورزش گفت: در ابتدای کار وزارتخانه سه هزار و ۵۰۰ سازمان مردم نهاد داشتیم، در حال حاضر و در کمترین زمان ممکن این تعداد به پنج هزار سمن افزایش پیدا کرده است.

سجادی افزود: آذربایجان شرقی ۶ سال است که در حوزه جوانان رتبه برتر کشور را به دست می‌آورد و در کل ۳۰۰ سمن در این استان فعالیت می‌کنند.

سجادی همچنین از مهارت آموزی ۱۲۰ هزار سرباز وظیفه خبرداد و گفت: این تعداد در یک سال گذشته به ۲۰۰ هزار نفر رسید.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: ۲۸ هزار مکان ورزشی در کشور داریم که تعداد هشت هزار از این اماکن دولتی است و افراد مَشغول در آن شاغل محسوب می‌شوند، اگر جوانان مهارت ورزشی یاد بگیرند می‌توانند در خود ورزش شاغل شوند.

بهره برداری از طرح انتقال آب به شهر سهند

همزمان با سفر استانی هیات دولت، بهره برداری از طرح انتقال آب و ایستگاه پمپاژ آب آشامیدنی پایدار شهر سهند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. این طرح به طول ۷ کیلومتر با ۱۷ دستگاه الکترو پمپ و ۳ ایستگاه پمپاژ با هزینه ۲۲۰ میلیارد تومان اجرا شده است. با بهره برداری از این طرح آب آشامیدنی پایدار مساکن در دست ساخت طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تامین شد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *