۹۰ درصد مشکلات دارو مربوط به خارج از حوزه سلامت است

17:43 - 17 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۶۱۹
۹۰ درصد مشکلات دارو مربوط به خارج از حوزه سلامت است
معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو گفت: امروز بیش از ۹۰ درصد مشکلات دارو که به آن مبتلا هستیم مربوط به خارج از حوزه سلامت کشور است.

به گزارش وبدا، سید حیدر محمدی در سومین کنگره محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، گفت: معتقدم در حوزه تولید تنها یک نهاد متولی نیست و تمام ارکان کشور و نظام متولی تولید هستند. سازمان غذا و دارو هم در جایگاه خود قطعا وظیفه حمایتی از تولید دارد. در این میان نقش برخی از دستگاه‌ها پررنگ‌تر و برخی دیگر نقش کمرنگ‌تری دارند، ولی امروز بیش از ۹۰ درصد مشکلاتی که در حوزه دارو به آن مبتلا هستیم، خارج از دستگاه ماست.

وی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های متولی حمایت از تولید، در عمل به وظایف خود کوتاهی می‌کنند، افزود: مشکلاتی همچون تامین ارز، تامین نقدینگی، انتقال ارز و حمایت‌های بیمه‌ای وجود دارد، اما عمده وظیفه ما در حوزه تولید در بخش تسهیل و تسریع فرایند‌ها و پیگیری انجام نقش سایر دستگاه‌هاست.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: شاید سازمان غذا و دارو در هیچ دوره‌ای به اندازه الان پیگیر حل مشکلات صنعت و مسائل سایر دستگاه‌ها نبوده است. ما هیچ وقت در این عمق به جریان پیگیری حواله ارز ورود نمی‌کردیم؛ درگذشته وقتی تولیدکننده نیاز به ارز داشت، سازمان تنها تاییدکننده بود، اما الان پیگیر امور تخصیص و حواله ارز و سایر جزئیات آن هم هستیم.

محمدی با اشاره به نقش سازمان غذا و دارو در تقویت سرمایه در گردش شرکت‌های داروسازی، تصریح کرد: در این زمینه تفاهم نامه‌ای را با بانک مرکزی داشتیم که با پیگیری مستمری داشته‌ایم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری‌ها درخصوص تسهیلات بانکی حوزه دارو عنوان کرد: پیگیر ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های عامل بودیم که ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مازاد را با اولویت شرکت‌های تولید کننده دارو پرداخت کنند و الان در انتظار تعامل بانک‌های عامل با شرکت‌های دارویی هستیم تا میزان مساعدت آن‌ها مشخص شود.

معاون وزیر بهداشت یکی از دلایل محدودیت در قیمت گذاری را ضعف بنیه سیستم بیمه‌ای عنوان کرد و گفت: در همه دنیا از صنعت بایوتک دارو حمایت مالی می‌شود، طبیعتا اگر سازمان‌های بیمه‌گر نقش حمایتی خود را به خوبی ایفا کنند و ما به این یقین می‌رسیدیم که مصرف کننده نهایی دچار مشکل نمی‌شود قطعا دستمان برای قیمت‌گذاری این محصولاتی که اکثرا برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند و ما به اهمیت آن اشراف داریم، بازتر بود.

وی خاطرنشان کرد: روز به روز تلاش کرده‌ایم که عمق بدهی سازمان‌های بیمه‌گر هم کمتر شود؛ هرچند که سازمان‌های بیمه‌گر در انتهای زنجیره پرداخت کننده است، اما اثر منفی آن تا ابتدای زنجیره اثر می‌گذارد.

محمدی با تاکید بر اینکه ایران در حوزه محصولات بایوتک بسیار پیشرو است، اظهار کرد: زمانی که به روسیه رفته بودیم آن‌ها از حوزه دارویی کشور ما بویژه در بخش بیوتکنولوژی پزشکی بسیار رضایت داشتند البته نباید فراموش کنیم که همچنان در این بخش نیازمند حمایت هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *