رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیین رونمایی از نمایش رادیویی تلویزیونی «آتش، بدون دود» و کتاب «زیر نور موضعی» ایوب آقاخانی

15:38 - 17 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۶۰۲
آیین رونمایی از نمایش رادیویی تلویزیونی «آتش، بدون دود» و کتاب «زیر نور موضعی» ایوب آقاخانی
عصر روز سه شنبه شانزدهم خرداد ماه، آیین رونمایی از نمایش رادیویی تلویزیونی «آتش، بدون دود» و کتاب «زیر نور موضعی» ایوب آقاخانی برگزار شد. 

خبرگزاری میزان- طبق اعلام روابط عمومی رادیو نمایش، این مراسم به همت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، باغ کتاب تهران، شبکه تلویزیونی نسیم و انتشارات کتابسرای میردشتی در محل باغ کتاب تهران برگزار شد. 
دراین مراسم که به صورت زنده همزمان از برنامه رادیویی «استودیو هشت» به تهیه‌کنندگی محمد بخشایش از شبکه رادیویی نمایش و نرم‌افزار کاربردی ایرانصدا و سایت رادیو نمایش پخش شد، جمعی از هنرمندان مطرح رادیو و تلویزیون و تئاتر کشور، مدیران شبکه رادیویی نمایش و دیگر مسوولان و نیز مردم علاقه‌مند به نمایش‌های رادیویی و ادبیات نمایشی حضور داشتند. 
ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان، مدرس و بازیگر سرشناس تئاتر، رادیو، تلویزیون و سینما ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: نمی‌توانم بگویم که نسخه دیداری این نمایش با نسخه شنیداری آن متفاوت است. درواقع این نسخه، گزارش تصویری اقتباس آزاد رادیویی ما از اثر استاد ابراهیمی فقید است. شاید کار ما فقط از آن جهت با ارزش باشد که دست روی نگین ادبیات داستانی معاصر ایران گذاشتیم. در واقع هدف ما شناساندن دوباره نادر ابراهیمی به مخاطبانی است که به ضرورت تفاوت نسل‌ها یا لکنت‌های مطالعاتی از او غافلند. 
امیدوارم بتوانیم با حمایت مدیر محترم رادیو نمایش، موانع موجود در مسائلی نظیر موانع تولیدی و مصادیقی مثل کپی رایت را هموار کنیم تا این جریان فرهنگی را به صورت مداوم ادامه دهیم. 
آقاخانی درباره مقوله‌ی اقتباس تأکید کرد: اقتباس، خون حیات بخش درام در تمام دنیاست ولی متاسفانه در ایران مهجور مانده یا در آن تقلب شده است. به عنوان مثال شما اگر سینمای هالیوود را به عنوان یک نمونه مثالی ملاک قرار دهید بسیاری از تولیداتش را که می‌بینید اقتباسی است. در تیتراژ نود درصد آثارشان ذکر شده «بر اساس رمانی از…»، «بر اساس کتابی از…»، «بر اساس نمایشنامه‌ای از…» یا «با الهام از حوادث واقعی»! در حالیکه در ایران با هر کسی حرف می‌زنید «نویسنده و کارگردان» است که این اتفاق درستی نیست و اتصال معنا دار بین سینما و ادبیات را قطع می‌کند. 
کارگردان مجموعه رادیویی «آتش بدون دود» خاطرنشان کرد: 
«آتش بدون دود» رمانی هفت جلدی از نادر ابراهیمی است که نویسنده در آن پس از اشاره به زیبایی‌ها و وضعیت ترکمن‌ها و ترکمن صحرا در دوران رضاشاه پهلوی به شیوه‌ای جذاب به بیان مبارزات و شرایط معاصر و تاریخی ایران پرداخته است. من در اقتباس از این اثر و بازنویسی آن برای رادیو فضا و برخی کاراکترهای مهم را با تعریفی دوباره نگه داشتم و با یک جراحی جدی درباره‌ی گوشه‌ای از مصادیق پهن اثر ابراهیمی فقید با تامید بر ضرورت افزایش آگاهی درمیان توده‌ها برای آینده روشن ایران فضای مستقلی تعریف کردم که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. 
در ادامه مراسم فرهاد قائمیان بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به تجربه‌هایش در رادیو و ابراز خوشحالی از همکاری‌اش با ایوب آقاخانی افزود: امیدوارم که باز هم با رادیو همکاری داشته باشم و این اتفاق در کنار اساتید دیگر رقم بخورد. 
وی تأکید کرد: وقتی بچه بودم اولین نمایش رادیویی که از رادیو شنیدم «جانی دالر» بود و از همان زمان آرزو کردم که روزی بازیگر نمایش رادیویی باشم و خداوند این توفیق را نصیبم کرد. 
احمد معظمی کارگردان تلویزیون نیز که از دیگر حاضران این مراسم بود و تجربه‌ی بسیار خوبی از همکاری با آقاخانی به عنوان بازیگر در تلویزیون داشت ضمن تاکید بر قدرت مثال زدنی آقاخانی در بازیگری با یادآوری خاطراتش از هنرمندان رادیو چنین گفت: ۱۵ سال پیش در اوایل دوران کاری‌ام سریالی را برای تلویزیون با نام «شاید برای شما اتفاق بیفتد» با حضور رامین پورایمان، و نورالدین جوادیان و تعداد دیگری از هنرمندان رادیو کار کردم و دیدم که آن‌ها خالصانه و بی‌هیچ توقع مالی در آن پروژه حضور داشتند و با آنکه اوایل کارم بود از من حمایت کردند؛ امیدوارم بار دیگر بتوانم با آن‌ها همکاری کنم. 
محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به هنرمندان و مسوولان و علاقه مندان افزود: ایوب آقاخانی از سرمایه‌های اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش و اساسا نمایش این کشور است و رونمایی کتاب ارزشمند او که ذکر شد چهل و یکمین کتاب چاپ شده‌ی اوست، حاصل سه دهه تلاش او در حوزه نمایش است که جای تقدیر دارد. 
وی تأکید کرد: به نظر من به طور جدی شباهت‌هایی بین نادر ابراهیمی و ایوب آقاخانی وجود دارد. نادر ابراهیمی طی سی سال «آتش، بدون دود» را نوشته و امروز ما دور هم گرد آمدیم تا از سه دهه تلاش ایوب آقاخانی در رونمایی کتاب «نور موضعی» تقدیر کنیم. این شباهت به نظر من جای تامل دارد. 
سوهانی ادامه داد: نادر ابراهیمی بسیار هویت محور بود و آثار ایوب آقاخانی نیز هویت محور است و هر دوی آن‌ها کلید واژه «وطن» و «سازندگی» را در آثارشان دارند. اقتباس آزادی که ایوب آقاخانی از بخشی از «آتش، بدون دود» نادر ابراهیمی انجام داده است خوانش جدیدی را ایجاد کرده است که در کنار آن به صورت گزارش تصویری جذاب از روند تولید یک نمایش رادیویی پخش خواهد شد. 
در این مراسم همچنین آرش تیمورنژاد مدیر روابط عمومی باغ کتاب گفت: خوشحالم که رادیو نمایش، باغ کتاب را به عنوان محفل رونمایی این اثر فاخر انتخاب کرد، من افتخار داشتم مدتی در دانشگاه شاگرد ایوب آقاخانی باشم و چه اتفاق خوبی که امروز میزبان ایشان هستیم. 
امیرعباس اشرف مدیر تأمین و برنامه شبکه نسیم ضمن تبریک و قدردانی از ایوب آقاخانی تأکید کرد: شبکه نسیم با توجه به ماموریت نشاط‌آور خود تلاش می‌کند نمایش‌های رادیویی فاخر به روی آنتن ببرد و به این صورت تعاملاتی که بین معاونت‌ها انجام می‌شود رشد و نمو بیشتری پیدا می‌کند که امیدواریم مخاطبان از آن بهره کافی را ببرند. 
در این مراسم فرزاد تقی لر مدیر گروه نمایش و تلویزیون دانشگاه نبی اکرم از توانمندی‌های ایوب آقاخانی در عرصه هنر نمایش و پژوهش گفت و ادامه داد: او فقط یک نمایشنامه‌نویس و بازیگر و کارگردان نیست بلکه در حوزه تأتر به عنوان مدرس نمونه و الگوی برتر دانشجویان تأتر شناخته شده است. 
وی افزود: ما به ندرت نویسندگانی داریم که در دوره جوانی خود آثار متعدد برجسته‌ای داشته باشند در حالیکه ایوب آقاخانی در آثارش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی دست پری دارد که حاصل تلاش و کوشش بسیار اوست. جایگاهی که بسیاری از نویسندگان پس از گذر از ۶۰ سالگی در پی احراز آن هستند در حالیکه استاد آقاخانی هنوز به پنجاه سالگی نرسیده. نکته‌ی دیگر تنوع ژانر و فضا و پهنه‌ی قدرت نمایی او در نمایش تکنیک نویسندگی است که مثال زدنی و آموختنی است. 
در پایان این مراسم بیوک میرزایی از ایوب آقاخانی به عنوان هنرمندی که کمتر مانند او را می‌توان در عرصه نمایش دید، یاد کرد و افزود: ایوب واقعا عاشق کارش است، او بیشتر از ۲۴ ساعت در شبانه روز کار می‌کند و به نظرم او یک مجنون واقعی است که باعث تعجب است و من به او افتخار می‌کنم و امیدوارم که رادیو و اهالی آن نیز همواره به او افتخار کنند. 
این مراسم با رونمایی از نمایش رادیویی تلویزیونی «آتش، بدون دود» و کتاب «زیر نور موضعی» ایوب آقاخانی و امضای کتاب برای علاقمندانش توسط مولف پایان یافت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *