گفت‌وگو|

لطیفی: ساپینتو یکی از اضلاع‌ اصلی ناکامی استقلال بود/ تیم او توانایی فنی بالایی داشت

0:56 - 18 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۵۲۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
لطیفی: ساپینتو یکی از اضلاع‌ اصلی ناکامی استقلال بود/ تیم او توانایی فنی بالایی داشت
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: با اینکه موارد زیادی در ناکامی این فصل استقلال تأثیرگذار بود، اما رفتار و اخلاق ساپینتو یکی از اضلاع‌ اصلی ناکامی استقلال بود.

علی لطیفی در گفت‌وگو با میزان، درباره دلایل ناکامی تیم فوتبال استقلال اظهار داشت: ناکامی این فصل استقلال دلایلی مختلفی داشت که نخستین علت آن به خاطر مشکلات مدیریتی بود. با اینکه سال قبل مصطفی آجورلو مدیریت تیم قهرمان لیگ برتر را بر عهده داشت، برای آغاز مسابقات سال جدید نیز تیم خوبی را جمع کرده بود که ابتدای فصل از مدیرعاملی کنار رفت و علی فتح‌الله‌زاده جایگزین او شد. آجورلو چند اشتباه بزرگ در عرصه مدیریتی و اقتصادی داشت که یکی از آنها قراردادهای سنگینی بود که بسته بود و باعث شد باز هم بدهی‌های جدیدی به باشگاه استقلال اضافه شود. بدهی‌های سرسام‌‍‌آور و حواشی که فتح‌الله‌زاده هم داشت، گریبانش را گرفت. مشکلاتی که پیرامون مدیریت باشگاه رقم خورد از لحاظ روانی به استقلال ضربه زد.

وی با اشاره به اینکه در تیم فوتبال استقلال یک مربی باتجربه می‌توانست بحران تیمی را کنترل کند، عنوان کرد: یکی از کار‌های قابل تحسین آجورلو اعتماد به پیشکسوتان استقلال و دادن پست و مقام به آنها بود. ولی به همان اندازه که آرش برهانی در آکادمی پایه پست گرفت، به همان میزان دچار اشتباه شد. مورد دیگر هم مربیگری خسرو حیدری در تیم فوتبال استقلال بود. قطعاً حیدری در دوران بازیگری‌اش خیلی برای استقلال زحمت کشیده، اما بدون کوچکترین تجربه و رزومه‌ای در مربیگری، به عنوان دستیار ایرانی ساپینتو برگزیده شد. سرمربی پرتغالی شناختی از بازیکنان و فوتبال ایران نداشت و یک مربی باتجربه‌تر که در لیگ برتر یا دسته‌های پایین‌تر کارکرده بود باید به کادر فنی اضافه می‌شد. مربیان خارجی شاید بتوانند به لحاظ فنی تیم‌شان را به خوبی هدایت کنند، اما در بحران‌ها، نیازمند مربی کاربلد و باسابقه بومی است تا از ورود حواشی جلوگیری کند که این نقش را در پرسپولیس کریم باقری بازی می‌کند.

*ساپینتو زمانی که شرایط ایده‌آل بود تیمش را وارد بحران می‌کرد

کارشناس فوتبال در مورد اینکه استقلال با سرمربیگری ساپینتو از لحاظ فنی توانایی بالایی داشت، تصریح کرد: بعد از حضور ساپینتو که فلسفه تاکتیکی‌اش ارائه فوتبال مالکانه است، امیدوارم بودیم استقلال، فوتبالی متفاوت از فرهاد مجیدی که نتیجه‌گرا بازی می‌کرد، ارائه دهد و جذاب و زیبا بازی کند. البته، چون برای نخستین فصل در فوتبال ایران حضور داشت باید به فضای جدید شناخت پیدا می‌کرد و به همین دلیل خیلی زمان بُرد تا این شناخت کامل شود. استقلال تنها تیمی در لیگ بود که از لحاظ تنوع تاکتیکی هم از جناحین و هم از عمق رونده بود. تیم‌هایی که سعی داشتند گل نخورند برای مهار بازیکنان میانی و جناحین استقلال مشکلات زیادی داشتند. استقلال ۱۰ هفته تمامی بازی‌های خودش را با پیروزی پشت سر گذاشت و با ارائه یک فوتبال زیبا و مالکانه در نیم فصل دوم همه را امیدوار کرد که مجدداً در لیگ برتر قهرمان خواهد شد. ولی پس از باخت در دربی به دلایل مختلف فنی و غیرفنی دچار حاشیه شد.

پشکسوت فوتبال در خصوص اینکه ساپینتو هم در ناکامی استقلال نقش داشت، تاکید کرد: با اینکه موارد زیادی در ناکامی این فصل استقلال تاثیرگذار بود ولی رفتار و اخلاق ساپینتو یکی از اضلاع‌ اصلی ناکامی استقلال بود. مربیان بزرگ فارغ از بحث تاکتیکی باید در سیستم مدیریتی خوب عمل کنند تا نتیجه لازم و دلخواه‌شان را به دست بیاورند. ساپینتو مربی هیجانی بود که نمی‌توانست رفتار هیجانی خودش را به خوبی کنترل کند. در دنیا مربیان بزرگی هستند که آگاهانه دست به رفتارها هیجانی می‌زنند تا در مواقع ضروری، بازیکنان‌شان، اعضای تیم رقیب و داور را تحت تاثیر قرار دهند که در نهایت این رفتارها برای تیم‌شان مثمرثمر واقع می‌شود. ولی ساپینتو زمانی که شرایط ایده‌آل بود تیمش را وارد بحران می‌کرد.

*اتحاد و هوشمندی بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس باعث شد ۲ قهرمانی کسب کنند

 وی ادامه داد: نمونه بارز رفتاری که ساپینتو تیمش را وارد حاشیه کرد مربوط به آخرین بازی این فصل فوتبال ایران بود. در فینال جام حذفی استقلال در دقیقه آخر گل زد، به طور حتم تیمی که گل می‌زند کادر فنی و بازیکنان‌شان در بهترین شرایط روانی قرار دارند و تیمی که گل خورده از نظر روحی افت می‌کند. ولی در همین لحظه مهم و حیاتی که استقلال به بازی بازگشته است، ساپینتو اخراج شد تا بازی از دست تیم پرروحیه استقلال خارج شود و با این اتفاق در واقع ساپینتو یک جام را از استقلال گرفت.

لطیفی در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه استقلال این فصل تیم شایسته‌ای در لیگ برتر و جام حذفی داشت ولی در رسیدن به اهدافش ناکام بود. در طول مسابقات این فصل به لحاظ فنی پرسپولیس در برهه‌ای از سپاهان و استقلال پایین‌تر بود، اما اتحاد و هوشمندی بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس باعث شد تا آن‌ها بتوانند دو جام قهرمانی را کسب کنند. البته مهره‌های تعیین کننده پرسپولیس در بهترین زمان به بهترین شکل ممکن توانستند کارشان را انجام بدهند.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *