کلنگ هیچ طرحی بدون مجوز محیط زیست بر زمین نمی‌خورد/ از حق مردم سیستان و بلوچستان نخواهیم گذشت

11:48 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۳۳۲
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
کلنگ هیچ طرحی بدون مجوز محیط زیست بر زمین نمی‌خورد/ از حق مردم سیستان و بلوچستان نخواهیم گذشت
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ارزیابی محیط زیستی پروژه راه آهن رشت- آستارا قبلاً صورت گرفته است گفت: در دولت کنونی کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست بر زمین نمی‌خورد.

خبرگزاری میزان - علی سلاجقه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی و هفته ملی محیط‌زیست در خصوص پروژه راه آهن رشت- آستارا گفت: صدور مجوز‌ها از بحث‌های اساسی است و ارزیابی محیط زیستی این پروژه قبلاً صورت گرفته است و موضوعات محیط زیستی هم از پشتوانه‌های تحقق شعار مهار تورم در سال جاری است، سامانه ارزیابی زیست‌محیطی برای شفاف‌سازی ایجاد شده است و مردم می‌توانند تمام مراحل پروژه را در آن سامانه ببینند و می‌توانند در آن اظهار نظر کنند و نظرات کارشناسی خود را قرار دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه مسأله محیط زیست مسأله تزئینی و فانتزی نیست و رهبر انقلاب هم به این موضوع تاکید کرده‌اند گفت: در دولت کنونی کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست بر زمین نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه ۲ هزار خانه محیط زیست سال گذشته راه اندازی و اکنون در حال توسعه است، افزود: با بنیاد مسکن جلسه داشتیم و۲ هزار و ۴۰۰ روستا را در رابطه اجرای طرح‌هایی مناسب با شاخص‌های محیط زیستی اولویت بندی کردیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه بودجه محیط زیست برای سال جاری حدود ۶۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و ۱۸ هزار میلیارد تومان هم بودجه دستگاه‌های دیگر در حوزه محیط زیست است، درباره تنش آبی در سیستان اظهار کرد: رئیس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان این موضوع را به صورت ویژه مدنظر قرار داد؛ مردم افغانستان مسلمان‌اند و با ما پیوند‌های مشترک دارند و بسیاری از آن‌ها در سختی‌ها همراه مردم ایران بوده‌اند، ولی هیأت حاکمه در جهت حسن همجواری حرکت نمی‌کند چرا که دولت‌های دیگر هم دخالت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه از حقوق مردم به هیچ وجه نخواهیم گذشت، توضیح داد: تا پایان خرداد سفری به سیستان و بلوچستان خواهیم داشت و در جلساتی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سلاجقه با اشاره به استقرار دبیرخانه اجرایی و علمی کنفرانس بین المللی گرد و غبار در سازمان محیط زیست عنوان کرد: این اقدام با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است، گسترش دیپلماسی منطقه‌ای با حضور اثر بخش در مجامع و کنوانسیون‌ها صورت گرفته و صندوق‌های منطقه‌ای مبارزه و کنترل اثرات گرد و غبار ایجاد شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پسماند‌های شمال کشور  گفت: این موضوع برای قوای سه‌گانه یک مسئله بسیار مهم است، در این رابطه به‌صورت ماهیانه جلساتی برگزار می‌شود و تمام استانداران و مدیران مربوطه در این جلسات شرکت می‌کنند و عدم ورود پسماند به آن مجموعه، ایزوله کردن از مجموعه‌های اطراف و عدم نشت آلودگی حاصل از پسماند به آب‌ها  از جمله عواملی است که در این جلسات مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در استان‌های شمالی کشور مکان‌یابی برای دفع زباله بسیار مشکل است و گاز متانی که در آن منطقه تجمع می‌کند، باعث ایجاد محدودیت‌های بسیار زیادی برای منطقه می‌شود، ضرورت مکان‌یابی به تصویب رسیده‌است و تنها  محل مناسب باید انتخاب شود سپس پسماند در آن منطقه دفن شود.

سلاجقه با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ پروژه در ۱۸ استان در هفته محیط زیست امسال افتتاح می‌شود که شامل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ارتقای سیستم کنترل آلودگی هوا، اجرای سیستم مکانیزه کنترل گرد و غبار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا، سیستم پایش برخط آلایندگی هوا در خروجی دودکش‌ها، پاسگاه محیط بانی، ساختمان اداری، ایستگاه پایش کیفی هوا برای سنجش ذرات معلق، استقرار چرخه گردش متان، ساختمان موزه  تنوع زیستی، تبدیل بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال، نمایشگر اطلاع رسانی کیفیت هوا و افتتاح کلینیک رادیولوژی حیات وحش است، ادامه داد: ارزش ریالی این پروژه‌ها افزون بر ۱۰ هزار و ۳۶ میلیارد و ۶۲ میلیون ریال است.

وی در مورد جوان‌گرایی در سازمان محیط زیست گفت: برنامه جذب یک‌هزار نیروی نخبه زیر ۴۰ سال را داریم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست متذکر شد: موضوع مهم دیگر حفاظت مشارکتی است که مردم باید در کنار محیط زیست باشند و در این زمینه لایحه مشارکتی را به مجلس فرستاده‌ایم که طبق آن مردم در تکثیر گونه‌های کمیاب و حفظ زیستگاه مشارکت می‌کنند و رضایتمندی خوبی در میان آنان به وجود می‌آید و در نتیجه محیط زیست را به عنوان یک زیرساخت مهم می‌دانند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند.

سلاجقه درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز بیان کرد: تکالیف سخت‌افزاری در بحث دریاچه ارومیه، تقریباً تمام شده است و تا پایان خرداد نیز ۱۲۰ میلیون متر مکعب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه می‌ریزد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از سد شهید کاظمی وارد شده است از نظر بارش نیز در این حوضه شرایط مطلوب است.

انتهای پیام/


حمید اتحادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
0
با سلام و احترام خدمت ریاست محترم حفاظت محیط زیست
هنگامی که مدیرعامل استانی به رسمیت شناخته نشده و حقی به او داده نشده است و دلالان و سرمایه داری خط و مشی تعیین می‌کند وظیفه و مسئولیت نمی شناسند چه گله
وقتی هر کس منم منم زده و....
حمید اتحادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
0
بنده با این شرایط قصد استعفا دارم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *