امیرعبداللهیان: سیاست منزوی سازی ایران شکست خورده است

11:36 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۳۲۹
امیرعبداللهیان: سیاست منزوی سازی ایران شکست خورده است
وزیر امور خارجه گفت که حضور فعال ایران در سازمان شانگهای و بریکس شکست سیاست منزوی سازی ایران را ثابت می‌کند.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از دیدار با همتایان خود از کشور‌های برزیل، هند، روسیه، عربستان، امارات، آفریقای جنوبی، کومور و گابن در حاشیه سفر دو روزه به کیپ تاون آفریقای جنوبی جهت شرکت در نشست وزیران خارجه گروه بریکس از اقتصاد‌های نوظهور، گفت که حضور فعال ایران در سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اخیرا در بریکس نشان دهنده شکست سیاست جهانی منزوی کردن ایران است.

وی اظهار کرد: کشور‌ها و اتحاد‌ها بر اساس منافع خود عمل می‌کنند؛ پیام روشن و صریح ما این است که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان منزوی کرده و به حاشیه برد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران سرسختانه با یکجانبه گرایی مخالف است و در عین حال از فرصت‌های موجود در چارچوب چندجانبه‌گرایی نهایت استفاده را می‌برد.

رئیس دستگاه دیپلماسی، افزود: ایران از نظر ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک از جایگاه اصلی در منطقه برخوردار است؛ ایران در مسیر اصلی ترانزیتی قرار دارد که شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب را به هم متصل می‌کند؛ ما از طیف وسیعی از مزایا و امکانات برخورداریم و طرف‌های دیگر نیز از این تعامل سود می‌برند.

امیرعبداللهیان در مورد بریکس نیز گفت: بریکس سازمانی است که بر تقویت چندجانبه گرایی تمرکز دارد؛ پنج کشور که اعضای کلیدی بریکس هستند بیش از سه میلیارد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا یک چهارم سطح زمین را پوشش می‌دهند؛ این نشان می‌دهد که کشور‌های بریکس در تمرکز بر چندجانبه‌گرایی چقدر تاثیرگذار هستند و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران برای بریکس اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی تصریح کرد: دولت آیت الله رئیسی از زمان روی کار آمدن در تلاش است تا از پتانسیل‌های ائتلاف‌های منطقه‌ای، اقتصادی، سیاسی و امنیتی استفاده کند که می‌تواند منافع ملی ایران را در چارچوب چندجانبه‌گرایی تضمین کند.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر گفت: ما سال گذشته پیگیری عضویت ایران در بریکس را آغاز کردیم؛ پنج کشور اصلی عضو بریکس یعنی روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی پیشنهاد اساسی ایران مبنی بر پیوستن اعضای جدید بریکس را پذیرفتند.

وی افزود: قرار است مقررات و پروتکل‌های ارائه شده توسط اعضای بریکس را دریافت کنیم و بر این اساس، اقدامات لازم را در این چارچوب اتخاذ کنیم، اما بر اساس مذاکراتی که با وزرای خارجه کشور‌های کلیدی عضو انجام دادم، آن‌ها ایران را به‌عنوان یک عضو جدید بالقوه در اولویت قرار داده‌اند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: می‌توانیم از ظرفیت‌های بریکس در راستای ارتقای چندجانبه‌گرایی برای افزایش تجارت با کشور‌های عضو و تقویت همکاری‌های اقتصادی به نفع ملت ایران استفاده کنیم.

وی همچنین گفت که در حاشیه اجلاس بریکس در کیپ تاون با فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود دیدار کرده است.

امیرعبداللهیان موضوع روابط تهران و ریاض و بازگشت روابط به حالت عادی را مورد توجه منطقه دانسته و تاکید کرد: من و وزیر خارجه عربستان به توافق رسیدیم که سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور در ریاض، تهران، جده و مشهد از هفته آینده بازگشایی شوند؛ دفتر نمایندگی ما در سازمان همکاری اسلامی نیز در جده بازگشایی خواهد شد.

وزیر امور خارجه در مورد حجاج نیز گفت: زائران ما از ۲۴ اردیبهشت ماه به عربستان سفر می‌کنند و برای ما مهم است که نهاد‌های دیپلماتیک و کنسولی ما برپا شده و فعالیت خود را برای تسهیل امور مربوط به سازمان حج و زیارت ایران انجام دهند.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر از مصاحبه درباره موضوع‌های مورد بحث خود با وزیر خارجه عربستان، گفت که یکی از موضوع‌هایی که درباره آن با وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو کرده، فرصت‌های جدید به وجود آمده برای همکاری در منطقه بوده است.

وی گفت: به نظر من توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری در سطح منطقه می‌تواند امنیت منطقه را تضمین کند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر نقش شورای همکاری خلیج فارس گفت: به نظر می‌رسد الگو‌های امنیتی موجود برای دستیابی به همکاری‌های جمعی در منطقه کهنه شده است.

امیرعبداللهیان با تاکید بر این موضوع که پیدایش نظم نوین جهانی که هژمونی آمریکا را به چالش می‌کشد و از یکجانبه گرایی به چندجانبه گرایی حرکت می‌کند، گفت: حقیقت این است که نظم جهانی جدید در حال شکل گیری است؛ این امر شامل فاصله گرفتن از نظام تک قطبی و یکجانبه گرایی است و اکنون تمرکز بازیگران اصلی جهانی بر موضوع چندجانبه گرایی و چندقطبی بودن است.

حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر این که آمریکا به سختی این واقعیت را تحمل می‌کند که بازیگران اصلی جهان از یکجانبه گرایی دور شده و بر چندجانبه گرایی تمرکز می‌کنند، گفت: آن‌ها می‌خواهند نظم کنونی مبتنی بر هژمونی آمریکا در مرکز جهان باشد، اما با تغییر مفاهیم در سیاست بین‌الملل و روابط بین‌الملل در سال‌های اخیر، واقعیت‌های صحنه بین‌المللی نیز تغییر کرده است.

وزیر امور خارجه در پایان کرد: در میان بازیگران جدیدی که بر نظم جدید جهانی تاثیر می‌گذارند، اتحاد‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس هستند؛ ما علاوه بر تحکیم روابط دوجانبه خود با کشور‌های مختلف، از سازوکار‌های منطقه‌ای و بین المللی موجود برای به حداکثر رساندن منافع ملی خود بهره خواهیم برد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *