گزارش

فصل دوم برنامه «تا نیایش» با تغییراتی در فرم و محتوا

8:01 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۱۹۰
فصل دوم برنامه «تا نیایش» با تغییراتی در فرم و محتوا
میثم ریاحی تهیه‌کننده و حجت‌الاسلام مسلم داودی‌نژاد کارشناس برنامه «تا نیایش» از تغییرات فصل جدید این برنامه در فرم و محتوا گفتند.

میثم ریاحی تهیه‌کننده برنامه «تا نیایش» در گفت‌وگو با میزان درباره این برنامه گفت: برنامه «تا نیایش» با رویکرد جدید چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته و پس از بسته رسانه‌ای اذانگاهی ظهر و بصورت تولیدی به میهمانی خانه‌های مخاطبان خود می‌رود.

وی تاکید کرد: برنامه «تا نیایش» تلاش کرده تا سبک و سیاق متفاوتی را در پیش بگیرد، زیرا تا پیش از این برنامه‌های معارفی با ساختاری مشخص و به صورت گفت‌وگو محور، بین کارشناس و مجری برگزار می‌شد که در این ساختار مخاطب نقش سوم شخص غایب را ایفا می‌کرد. در برنامه «تا نیایش» تلاش کردیم تا مخاطب را محور قرار دهیم و کارشناس برنامه مستقیماً با مخاطب رو در رو شود.

ریاحی به پژوهش‌های انجام شده در برنامه «تا نیایش» اشاره و بیان کرد: برای اینکه بتوانیم برنامه متفاوتی را اجرا کنیم و آن را از شیوه مرسوم خارج کنیم، کارشناس و مخاطب را مستقیما رو به روی هم قرار دادیم، در عین حال کارشناس مانند گذشته روی صندلی نمی‌نشیند و خود وظیفه ارتباط با مخاطب را برعهده دارد. در گام بعدی فضای متفاوتی را برای برنامه در نظر گرفتیم تا به واسطه فضای اجرا و محتوا بتوان مخاطب را تحت‌الشعاع قرار داد.

این تهیه‌کننده به محتوای برنامه «تا نیایش» پرداخت و افزود: در حوزه محتوا، مسئله محوری را مد نظر قرار دادیم تا ارتباط دو سویه بین مخاطب و کارشناس برنامه هر چه بهتر شکل گیرد.

وی تاکید کرد: در برنامه جدید «تا نیایش» کارکردگرایی آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) به عنوان یک رکن، اهمیت زیادی دارد و مخاطب را به این باور می‌رسانیم که روش مورد تاکید اسلام برای حل مسائل روزمره راهکارهای تکامل یافته‌ای است.

حبیب خدا باشیم

ریاحی درباره محورهای موضوعی مطرح شده در برنامه گفت: درروزهای چهارشنبه برنامه «تا نیایش» با شعار «حبیب خدا باشیم» عموم مشاغل و کسبه را مخاطب خود قرار داده است و به اخلاق و احکام کسب و کار می‌پردازد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی عباسی آغوی مجری، کارشناس چهارشنبه‌های «تا نیایش» مکاسب را با بیانی ساده و روان ارائه می‌کند.

وی به برنامه‌های روز پنجشنبه پرداخت و تصریح کرد: ویژه برنامه «تا نیایش» در روزهای پنج‌شنبه با محوریت خانواده تاکنون مباحثی در روابط بین زوجین، تربیت فرزندان، انتخاب همسر و همچنین مقوله‌ای با عنوان «سین جیم خواستگاری» که به بایدها و نبایدها و مدیریت جلسه خواستگاری می‌پردازد، برای مخاطبان آماده و پخش شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم داودی‌نژاد، کارشناس پنجشنبه‌های «تا نیایش» است.

وی ادامه داد: محور برنامه «تا نیایش» در تابستان موضوعی با عنوان «از حال بد به حال خوب» است که در آن مهارت‌های گذر از مشکلات و گرفتاری‌های فکری و روحی و مقابله با آن به صورت عملی به مخاطبان آموخته می‌شود. این مهم در قالب کارگاهی آموزشی ارائه شده و از مطالب متنوع معارفی بهره می‌گیرد.

ریاحی به ویژگی برنامه «تا نیایش» و تحولات آن اشاره و بیان کرد: تا به حال در برنامه‌های معارفی از ویدئو وال‌صرفا به عنوان بخشی از دکور استفاده می‌شد و کارکرد دیگری نداشت، ولی در این برنامه از این امکان به عنوان یک ابزار کمک آموزشی بهره می‌گیریم و در جهت انتقال مفاهیم و دسته‌بندی آن استفاده می‌کنیم. بدین ترتیب تلاش بر این است تا محتوای ارزشمندی را به مخاطب ارائه کنیم که در زندگی روزمره برایش کارایی داشته باشد. در این زمینه از گروه‌های پژوهشی و کارشناسان استفاده شده و آنان به دسته‌بندی محتوا پرداخته و با در نظر گرفتن تقدم و تأخر موضوعات را برای مخاطبان ارائه می‌کنند تا قابل فهم بوده و در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری داشته باشد.

وی به دیگر تغییرات فرمی برنامه «تا نیایش» پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث در نظر گرفته شده در برنامه «تا نیایش» پویایی در شیوه اجرای کارشناس برنامه است که به همین منظور صندلی از دکور برنامه حذف شده است و برنامه به صورت ایستاده اجرا می‌شود. چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها نیز همراه با این کارشناس، به دل مردم می‌رویم و با مشاغل مختلف گفت‌وگو می‌کنیم و بخشی از دغدغه آن‌ها را در برنامه منعکس کرده محتواهای در نظر گرفته شده را در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم. روزهای پنجشنبه نیز بین خانواده شهدا، دانشگاهیان و زوج‌های جوان می‌رویم و پای درد دل آن‌ها می‌نشینیم و بدین شکل ارتباط برنامه «تا نیایش» با مردم حفظ شده و مخاطبان نیز با شیوه نوین از برنامه‌های معارفی آشنا می‌شوند. ویژگی‌های برنامه جدید «تا نیایش» این است که روایت در نظر گرفته شده از دل آیتم‌ها مطرح و بیان می‌شود؛ بدین ترتیب همبستگی در محتوا و آیتم به دست می‌آید و بخشی آموزشی نیز در دل همین آیتم‌ها ارائه می‌شود. 

تهیه‌کننده برنامه «تا نیایش» خاطرنشان کرد: جا دارد از حمایت‌ها و همفکری‌های مدیر دلسوز و کاربلد گروه معارف اسلامی شبکه ۵ سیما رسول آذرسرا و مدیر متعهد و دغدغه‌مند شبکه تشکر کنم که بدون همراهی این عزیزان تولید این برنامه صورت نمی‌گرفت. باید تشکر ویژه‌ای داشته باشم که من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق است.  

وی سرمایه‌گذاری برای ساخت برنامه‌های مذهبی را نکته‌ای مهم دانست و افزود: نگاه سازمان صدا و سیما به حوزه برنامه‌های معارفی باید جدی‌تر باشد. متاسفانه کمترین سرمایه‌ها به ساخت برنامه‌های حوزه معارف داده می‌شود، در حالی که باید توجه داشت، اختصاصی سرمایه بیشتر سبب می‌شود تا برنامه‌های بهتری تولید و نوآوری بیشتری صورت گیرد، تا میزان مخاطبان افزایش داشته باشد. استفاده از نوآوری، افراد خاص و درجه یک پول خوب می‌خواهد تا کار خوب هم تحویل داده شود. بنابراین بودجه‌ای که برای برنامه‌های معارفی در نظر گرفته می‌شود نیازمند تجدید نظر است.   

سبک زندگی اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم داودی‌نژاد روانشناس خانواده و کارشناس برنامه «تا نیایش» درباره سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای برنامه «تا نیایش» اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی از جنبه‌های فردی، اجتماعی، خانواده و آسیب‌های این حوزه در برنامه «تا نیایش» مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش در نظر گرفته شده برای اجرای این مهم تابع چهار قانون دانش، بینش (یعنی فهم مطلب)، تکنیک و انگیزش است.

وی در مورد روش اجرای برنامه «تا نیایش» در فصل جدید تاکید کرد: ما تلاش کردیم تا مخاطبان را در سه گروه دسته‌بندی و هدایت کنیم؛ ابتدا بندگی درست، زندگی و انگیزش، همچنین شیوه‌های درست زندگی و سازندگی که هر کدام مراحل خاص خود را دارد و در بخش انگیزش نیز اهداف و راهبردهای چگونگی رشد را به مخاطبان آموزش می‌دهیم.

حجت‌الاسلام داودی‌نژاد در مورد ارائه راهکار برای رفع دغدغه‌های جامعه امروز بیان کرد: برنامه «تا نیایش» بخشی را با عنوان «از حال بد به حال خوب» در دستور کار قرار داده که با کمک آن می‌توان به افزایش سطح امید و اراده در جامعه پرداخت. به عبارت دیگر به مخاطبان می‌آموزد که چگونه در مقابل ناامیدی‌ها ایستادگی کنند. این برنامه‌ها سرفصل‌هایی است که در برنامه «تا نیایش» برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است و بدین ترتیب در افزایش سطح روحیه و بحث امید سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی به بازخوردهای مخاطبان از طریق ارسال پیامک به سامانه برنامه و بخصوص در ویژه برنامه‌های زنده خود که در ایام اربعین از کربلای معلی، آخر صفر از مشهد مقدس و ماه رمضان امسال هم از مشهد مقدس روانه نگاه مخاطبان شد، اشاره و بیان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گرچه برنامه «تا نیایش» به صورت تولیدی اجرا می‌شود، اما بازخوردهای انجام شده و آماری که بر اساس پیامک‌های ارسالی از مخاطبان دریافت می‌شود، بخصوص در ویژه برنامه‌هایی که بصورت زنده اجرا می‌شود، حاکی از استقبال مخاطبان هدف از برنامه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *