رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

راه‌حل‌هایی برای کاهش قیمت مسکن؛ از افزایش ساخت‌وساز‌ها تا کنترل تورم

9:00 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۰۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
راه‌حل‌هایی برای کاهش قیمت مسکن؛ از افزایش ساخت‌وساز‌ها تا کنترل تورم
رئیس انجمن انبو‌ه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون بازار مسکن با رکود مواجه است، گفت: برای کاهش قیمت مسکن و خروج از رکود، باید میزان عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه بازار مسکن از ابتدای امسال تاکنون تغییری نداشته است، اظهار کرد: این بازار همانند مدت مشابه سال گذشته در وضعیت رکود قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار کاهش چشمگیر قیمت مسکن با توجه به نرخ کنونی تورم انتظار درستی نیست، گفت: برخی از روش‌ها مانند وضع مالیات‌های متفاوت یا افزایش میزان وام خرید مسکن تنها به‌عنوان یک مُسکن موقتی عمل خواهد کرد و باید مشکلات و مسائل بازار مسکن به‌طور ریشه‌ای و بنیادی برطرف شود.   

رهبر تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قیمت مسکن کاهش یابد و بازار از وضعیت رکود خارج شود، باید میزان عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: امکان عرضه و ساخت ۴ میلیون مسکن به دلیل وجود توانایی‌های فنی و امکانات لازم مانند مصالح ساختمانی در کشور وجود دارد، اما برای تحقق این هدف باید مشکلات سازندگان و تولیدکنندگان نیز تسهیل شود.

وی افزود: سازندگان در پروژه نهضت ملی مسکن، به علت مسائلی مانند تورم و قیمت‌گذاری دستوری، قادر به پیش‌بینی و برآورد هزینه‌های تولید نیستند و این امر تمایل تولیدکنندگان به تولید و احداث مسکن را کاهش داده است.

رهبر اظهار کرد: باتوجه به مبلغ بالای آورده و بازپرداخت وام‌های ارائه‌شده در نهضت ملی مسکن، بسیاری از اقشار کم درآمد و متوسط توان پرداخت مبالغ را نداشته‌اند و دولت باید برای حل این مساله برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه یکی از روش‌های حل مساله عرضه مسکن، حذف قیمت‌گذاری دستوری است، گفت: هنگامی که مسکن در بازار به‌صورت رقابتی عرضه شود، زمینه‌های ایجاد تعادل در بازار مسکن فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

امید گراوند


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *