ثنایی: ژانر جنایی سری جدید سریال «چشمبندی» پررنگتر است

سلیم ثنایی تهیهکننده سریال «چشمبندی» در گفتوگو با میزان گفت: سریال «چشمبندی» در ژانر کمدی، جنایی، خانوادگی و اجتماعی است. این سریال داستان زمان آتش گرفتن کارخانهای را روایت میکند که صاحب کارخانه فردی به نام کاشانچی مالک اصلی کارخانه بوده و آن را به دو دامادش داده است. قصه این سریال زمان فوت جمشید، باجناق کاظم را نیز به نمایش میگذارد و به مرور به سمت جدال میان او و عمه ناهید میرود. فصل اول این مجموعه طنز دی ماه ۱۴۰۱ از شبکه سوم پخش شد و سری جدید آن هر شب حوالی ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه سه سیما روی آنتن میرود.
وی درباره انتخاب سوژه سریال «چشمبندی»، بیان کرد: سوژه این سریال بر اساس یک پرونده واقعی در بیمه شکل گرفته است و در سری دوم سریال «چشمبندی» ژانر جنایی آن پررنگتر خواهد بود. مضمون سریال در مورد محمولهای پزشکی است که وارد کشور میشود و قیمت بسیار بالایی دارد اما دزدیده میشود. این بار بیمه شده و در ادامه سرمایهگذار درخواست غرامت میکند. پرونده توسط محسن بورقانی پیگیری میشود، در حالی که بار در دفتر دوم حمید لولایی پنهان شده است. در قسمت اول، داستان تا جایی پیش میرود که حمید لولایی با مرجانه گلچین ازدواج میکند اما بعد از مدتی مرجانه گلچین به فکر فرزند خود میافتد و داستان ادامه پیدا میکند.
ثنایی به دشواریهای ساخت سریال «چشمبندی» در قسمت دوم اشاره و بیان کرد: ساخت و پخش همزمان یک سریال همواره پروسهای سخت در عرصه فیلم و سریال محسوب میشود. در سری جدید سریال «چشمبندی» تا کنون شانزده قسمت از این سریال ساخته شده و تنها چهار قسمت آن روی آنتن رفته است. به دلیل حجم بالای کار مرخصی نداریم و در عین حال آفیشهای فراوانی را پشت سر میگذاریم. با این حال همه افراد از بازیگران تا سایر عوامل با تمام توان خود سریال را همراهی می کنند که جای تقدیر دارد.
وی تاکید کرد: در سری دوم سریال «چشمبندی» شخصیت های جدیدی وارد قصه شدهاند؛ افرادی همانند جواد رضویان که بعد از شش سال دوباره به تلویزیون برگشته است و با این سریال کار خود را از سر گرفته است. برای اینکه سری جدید بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، بخش طنز آن قویتر عمل میکند.
این تهیهکننده در مورد بازخوردهای سریال «چشمبندی» اظهار کرد: بازخوردها اگرچه با بی مهری تبلیغات تلویزیون برای معرفی سریال «چشمبندی» همراه بود، اما با این حال بازخوردهای مردمی نشان داد که این سریال مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و مردم از کار راضی بودند. کمکاری سازمان صدا و سیما در جهت معرفی این سریال جای تامل دارد، زیرا بسیار کمرنگ بود. انتظار میرود که حامیان سریال «چشمبندی» که رسانه ملی و بیمه هستند، توجه بیشتری نسبت به این سریال داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مخاطبان و بازیگران از قاب تلویزیون فاصله گرفتهاند، بیان کرد: تلویزیون خانه همه بازیگران است، اما تنوع کار هنرمندان و پروژههای سینمایی و همچنین حضور سینمای خانگی امکان انتخاب بیشتری را برای هنرمندان ایجاد کرده است و این مهم با توجه به دستمزدهای شبکه خانگی طبعا جذابتر خواهد بود، زیرا فضای بازتری را با خود به همراه دارد؛ از این رو بازیگران را به سوی خود میکشاند. به هر ترتیب این بازیگران هستند که دست به انتخاب میزنند.
ثنایی فضای کاری در سریال «چشمبندی» را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: اگرچه کار سخت و در عین حال با سرعت بالایی تولید میشود، اما همکاری عوامل زمینه را برای تولید با سرعت بالاتری فراهم میکند و افراد با همدلی و همراهی شرایط مناسبی را فراهم میکنند. این امر از یک کار تیمی بسیار خوب خبر میدهد.
وی بار دیگر نیاز حمایتی از سوی رسانه ملی را مهم دانست و تاکید کرد: حمایت به شیوه تبلیغاتی از سوی رسانه ملی متاسفانه بسیار کم بوده است در حالی که همه عوامل در این زمینه با وجود دشواریهای کار تلاش فراوانی را برای تولید یک اثر ماندگار و خوب انجام دادند. برای ساخت سری دوم سریال «چشمبندی» از اسفند سال گذشته کار را به صورت فشرده آغاز کردیم و حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز مشغول تصویربرداری بودیم. همه با تلاش و بدون وقفه برای پیشرفت کار همکاری کردند.
این تهیهکننده به رویدادهای خوب و بد در زمان تهیه سریال «چشمبندی» پرداخت و افزود: از آنجا که تولید و تهیه سریال «چشمبندی» با سرعت شکل میگیرد. خستگی عوامل بسیار است. بنابراین اتفاقات ناگوار زیادی در زمان فیلمبرداری روی داد؛ به عنوان مثال مرجانه گلچین دچار حادثه شد یا سروش جمشیدی با موتور به زمین خورد و دچار شکستگی از ناحیه پا شد که در ادامه این سریال او را با پای شکسته میبینیم. حتی خانم رضایی چند روز پیش رچار صانحه کوچکی شدند و اتفاقاتی از این دست وجود داشت، اما این سریال بخشهای جذاب نیز داشت. سکانسی که جواد رضویان به همراه دوستانش در زندان بودند، صحنههای زیبا و در عین حال جذابی را رقم زدند؛ اگرچه این صحنهها بسیار پرهزینه بود.
ثنایی در مورد هزینههای ساخت لوکیشنها، بیان کرد: سریال «چشمبندی» همزمان شش لوکیشن ثابت داشت که در فیلمنامه درج شده بود. یکی از این لوکیشنها زندان است که توسط خود ما ساخته شده است. لوکیشنهای دیگری همانند سایت جهان، دفتر بیمه، گاراژ، درمانگاه و دفتر ناصر به واسطه خودمان تهیه شد. البته در این مسیر شبکه سه سیما و مجید بهزادپور با ارائه اطلاعات کامل از این پرونده همراهی و همکاری بسیار خوبی کردند.
انتهای پیام/