امیرعبداللهیان: شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند

22:08 - 11 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۸۳۵
امیرعبداللهیان: شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه آفریقای جنوبی، با اشاره به نظم جهانی در حال تغییر، گفت: شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست دوستان گروه بریکس به کیپ تاون آفریقای جنوبی سفر کرده است، با خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، دیدار و گفت‎وگو کرد.

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از خانم پاندور بخاطر دعوت بعمل آمده جهت حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با گروه بریکس، ابراز امیدواری کرد که سازوکار عضویت ایران و دیگر کشور‌های علاقمند به عضویت در بریکس هرچه زودتر توسط اعضای اصلی مشخص شود. 

امیرعبداللهیان با اشاره به نظم جهانی در حال تغییر، افزود شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برنامه ریزی انجام شده جهت برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پرتوریا، این نشست را در توسعه مناسبات فیمابین حایز اهمیت خواند.

وی همچنین بر اهمیت اجرایی شدن اسناد قبلی امضا شده میان دو کشور تاکید کرد و افزود لازمست کمیته‌های فرعی کمیسیون مشترک دو کشور هر چه سریعتر فعال شوند.
 
 امیرعبداللهیان همچنین برخی ظرفیت‌های بالای شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های فنی و مهندسی را برشمرد و بر آمادگی ایران جهت بهره گیری از این ظرفیت‌ها بمنظور تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی تاکید نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان به تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در کمک به کشور‌های همسایه جهت مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: در این زمینه امکان مشورت‌های تخصصی میان طرف‌های ذیربط ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد.

امیرعبداللهیان همچنین از حمایت‌های آفریقای جنوبی از ملت فلسطین قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست دوستان بریکس در کیپ‎تاون قدردانی کرد.

وی اظهار کرد: وزرای خارجه کشور‌های عضو بریکس در این نشست در خصوص سازوکار عضویت کشور‌های جدید تبادل نظر کرده و نتیجه آن را به اجلاس آتی سران بریکس ارائه خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین از پیوستن کشور‌های جدید به بانک همکاری بریکس استقبال نمود.

وی همچنین نسبت به تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که زمینه سفر رئیس جمهور کشورمان به پرتوریا و دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

پاندور همچنین با اشاره به برخی تحولات در جنوب حوزه آفریقا، تروریسم را یکی از خطرات مهم پیش رو در این منطقه برشمرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: امیرعبداللهیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *