لغو مصونیت پارلمانی قلیچدار اوغلو/مراسم تحلیف اردوغان چه زمانی برگزار می‌شود؟

10:49 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۵۵۲
لغو مصونیت پارلمانی قلیچدار اوغلو/مراسم تحلیف اردوغان چه زمانی برگزار می‌شود؟
مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ترکیه در تاریخ ۲ یا ۶ ژوئن (۱۲ یا ۱۶ خرداد) برگزار می‌شود و پس از آن ترکیب کابینه جدید وزیران اعلام خواهد شد.

خبرگزاری میزان - همه نگاه‌ها این هفته به سمت آنکارا، پایتخت ترکیه معطوف شده بود؛ جایی که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور این کشور پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شروع به کار بر روی تشکیل دولت جدید می‌کند.

زمان برگزاری مراسم تحلیف اردوغان 

«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، گفت که مراسم تحلیف رئیس جمهور و تحولات وزارتی ممکن است جمعه برگزار شود. 

به گفته برخی منابع، مراسم تحلیف اردوغان، رئیس جمهور منتخب ترکیه در تاریخ ۲ یا ۶ ژوئن (۱۲ یا ۱۶ خرداد) برگزار می‌شود و پس از آن ترکیب کابینه جدید وزیران اعلام خواهد شد. 

بر اساس نتایج رسمی، اردوغان با کسب ۲۷.۷۳ میلیون رای، بیش از ۵۲ درصد از کل آرا را به خود اختصاص داد، در حالی که «کمال قلیچدار اوغلو»، نامزد مخالفان، ۲۵.۴۳ میلیون رای به دست آورد.

بر اساس آمار رسمی، نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۸۴.۲۲ درصد بود. 

آیا کابینه شاهد تغییرات خواهد بود؟

«کالین»، می‎گوید که ترکیه شاهد یک دولت جوان و پویا به خصوص در وزارتخانه‌های کلیدی مانند کشور، خارجه و دفاع خواهد بود.

پیش از این گزارش شده بود که «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، «سلیمان سویلو»، وزیر کشور و «خلوصی آکار»، وزیر دفاع این کشور ممکن است در کابینه جدید اردوغان سمت‌های خود را حفظ کنند.

ترکیه در حال آماده شدن برای یک دوره ۵ ساله دیگر ریاست جمهوری اردوغان با ائتلاف تحت ریاست حزب عدالت و توسعه است که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد.

با توجه به نظام ریاستی و با اکثریت پارلمانی پشت سر او، انتخاب مجدد اردوغان به ترکیه نوید یک دوره ۵ ساله با ثبات و بدون انتخابات می‌دهد، به جز انتخابات شهرداری که ۱۰ ماه دیگر برگزار می‌شود. 

انتخاب مجدد اردوغان به این معنی است که ترکیه وارد دوره دیگری از تصمیم گیری متمرکز خواهد شد، اما این دوره ۵ ساله می‌تواند به عنوان تضمین ثبات سیاسی برای ترکیه نیز تلقی شود.

چالش‌های پیش‎روی اردوغان

اقتصاد تنها نگرانی برای اردوغان نیست، زیرا پرونده‌های زیادی در رابطه با سیاست خارجی وجود دارد که حاوی نقاط اختلاف پیچیده است، به ویژه با اتحادیه اروپا، بزرگترین شریک تجاری ترکیه، که ممکن است موضعش در برابر اردوغان سخت‌تر شود.

لغو مصونیت پارلمانی قیلیچداراوغلو

«کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس اصلی مخالفان و حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) با لغو مصونیت پارلمانی مواجه خواهد شد، زیرا وی در این دوره به عنوان نماینده پارلمان معرفی نشده و همچنین در انتخابات ۲۸ می (هفتم خرداد) به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشد.

مصونیت فعلی نقلیچدار اوغلو» پس از سوگند نمایندگان تازه منتخب در پارلمان که انتظار می‌رود در ۲ ژوئن (۱۲۳ خرداد) انجام شود، رسماً پایان می‌یابد. 

«قلیچدار اوغلو» همچنین اکنون با ۴۰ شکایت کیفری مواجه است که ۱۶ مورد از آن‌ها به اتهام «توهین، تهدید و تهمت به رئیس جمهور» بوده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *