ابراز نگرانی شورای حقوق بشر درباره اقدامات ضدمهاجرتی انگلیس و آمریکا

8:34 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۵۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ابراز نگرانی شورای حقوق بشر درباره اقدامات ضدمهاجرتی انگلیس و آمریکا
شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره لایحه ضدمهاجرتی جدید انگلیس و اقدامات اخیر آمریکا در موضوع مهاجران ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری میزان – «ولکر تورک»، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، می‎گوید که نگرانی‌های خود را در مورد قانون ضدمهاجرتی جدید انگلیس به طور رسمی به لندن منتقل کرده است.

به گزارش «رویترز»، «تورک»، می‌گوید نگران است که این قانون مانع از درخواست پناهندگی پناهجویان در انگلیس شود.

اولویت دولت انگلیس

توقف ورود قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش از فرانسه اولویت نخست ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس است و لایحه مهاجرت غیرقانونی در ماه آوریل از سوی پارلمان این شکور تصویب شد.

در صورت تصویب در مجلس اعیان، امکان بازداشت و اخراج سریع پناهجویانی که به طور غیرقانونی به انگلیس وارد می‌شوند، یا اخراج آن‌ها به کشور‌های به اصطلاح امن ثالث مانند رواندا را می‌دهد.

ابراز نگرانی شورای حقوق بشر

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: ما نگرانی‌های بسیار جدی از منظر یک قانون بین‌المللی پناهندگان و از منظر حقوق بین‌المللی حقوق بشر داریم، زیرا این (لایحه) اساسا افراد را از درخواست پناهندگی در انگلیس منع می‌کند.

«تورک» همچنین گفته که او این موضوع را «رسما» با لندن در ماه گذشته مطرح کرده است.

با این وجود کارشناسان حقوق بشری بر این عقیده هستند که کشور‌های غربی کمتر «به طور رسمی» انتقادی از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت می‌کنند.

واکنش انگلیس

سخنگوی نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ژنو مدعی شد: ما به تعامل با کمیساریای عالی در مورد لایحه مهاجرت غیرقانونی ادامه می‌دهیم و اطمینان داریم که سیاست‌های این کمیسیون، از جمله طرح اخراج مهاجران به رواندا، قانونی و مطابق با کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل است.

«تورک»، نیز گفته است که قوانین و روایت‌های ضد مهاجرتی از سوی کشور‌های ثروتمندتر تداوم می‌یابد، هرچند که مهاجران و پناهندگان بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشور‌های فقیرتر پذیرفته شده‌اند.

به گفته وی، من نمی‌فهمم که چگونه در شمال جهانی، زمانی که اعداد بسیار کمتر است، منظورم به طور قابل توجهی (کمتر از جنوب جهانی) است، این همه جنجال یا هیستری در مورد آن وجود دارد، در حالی که صادقانه بگویم، نباید چنین باشد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار اقدام بیشتر علیه قاچاقچیان انسان و توسعه مسیر‌های مهاجرتی منظم شد.

حقوق قانونی پناهجویان در کنوانسیون پناهندگان در سال ۱۹۵۱ که از سوی انگلیس و حدود ۱۵۰ کشور دیگر تصویب شد، تصریح شده است.

«تورک»، معتقد است اکنون آنچه من می‌بینم این است که این چارچوب از بین رفته است.

نخست وزیر انگلیس اخیرا در نشست شورای اروپا برای جلب حمایت اروپا از «لایحه ضد پناهجویی» درباره این موضوع سخنرانی کرد؛ هدف این لایحه مسدود کردن همه راه‌های درخواست پناهندگی در انگلیس و فرستادن همه پناهندگان به روانداست که «با یک قایق کوچک» به این کشور می‌رسند.

انتقاد از آمریکا

کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین می‎گوید: قوانین مهاجرتی جدید آمریکا، درخواست پناهندگی در مرز را برای مردم «بسیار دشوار» می‌کند.

در همین حال سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا از سیاست‌های بایدن دفاع کرد و مدعی شد که دولت آمریکا سیستم جدیدی ایجاد کرده است که به مهاجران «جایگزینی به مراتب بهتر» از «سپردن زندگی آن‌ها به دست قاچاقچیان جنایتکار» ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *