گفت‌وگو|

نگاهی به روابط اقتصادی ایران و ترکیه؛ چشم‌انداز مثبت افزایش حجم مبادلات

8:00 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۴۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نگاهی به روابط اقتصادی ایران و ترکیه؛ چشم‌انداز مثبت افزایش حجم مبادلات
رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: با وجود مشکلات و موانعی که در مسیر روابط اقتصادی ایران و ترکیه وجود دارد، اما می‌توان برای دستیابی به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برنامه‌ریزی کرد.

خبرگزاری میزان _ آمار‌ها نشان می‌دهد حجم کل مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال میلادی گذشته، ۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بوده است. 

رضا کامی، رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در سال ۲۰۱۴ حجم تجارت ایران و ترکیه بیش از ۲۲ میلیارد دلار بوده و با توجه به دستیابی به این عدد، ۲ کشور برای تحقق هدف ۳۰ میلیارد دلاری برنامه‌ریزی کردند که به دلیل مشکلات پیش‌آمده این امر محقق نشد. 

وی افزود: ایران و ترکیه در حال حاضر می‌توانند به حجم تجارت بیش از ۳۰ میلیارد دلار دست یابند، اما برای رسیدن به این هدف باید ۲ کشور در ترمیم روابط اقتصادی، انجام مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه‌ها اهتمام ورزند. 

کامی تاکید کرد: ایران و ترکیه در مرحله اول باید با بررسی ظرفیت‌ها و منافع خود در جهت همکاری و اصلاح روابط اقتصادی گام بردارند و در مرحله بعدی افزایش تراز تجاری را مدنظر قرار دهند، چرا که تراز تجاری مثبت به عوامل و شرایط روز تجارت بستگی دارد. 

رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه مشکلات سیاسی، اجتماعی و روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از موانع توسعه روابط اقتصادی با ترکیه است، گفت: با وجود این عوامل می‌توان به آینده روابط اقتصادی ۲ کشور امیدوار بود. 

وی در ادامه افزود: برای توسعه روابط اقتصادی همچنین باید کمیته‌های مشترکی که در سال‌های گذشته میان ۲ کشور ایجاد شده بود، فعالانه‌تر عمل کنند.

کامی همچنین با بیان اینکه در سنوات گذشته ایران اغلب مواد اولیه از ترکیه وارد می‌کرده است، گفت: واردات ایران در چند سال اخیر کالا‌هایی مانند ماشین‌آلات و قطعات خودرو بوده است. 

به گفته رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، ایران نیز کالا‌هایی مانند فلزات رنگی، فولاد، میوه، مواد نفتی و پتروشیمی به این کشور صادر می‌کند.

وی در ادامه به تاثیر انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اشاره کرد و گفت: هم در دوره نخست وزیری و هم در دوره ریاست جمهوری اردوغان، شاهد افزایش روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه بوده‌ایم. 

کامی تاکید کرد: ایران و ترکیه دیدگاه‌های مثبتی در راستای افزایش حجم تجارت و توسعه روابط اقتصادی دارند، اما در این چند سال مشکلاتی مانند تحریم‌ها و مشکلات بانکی بر این روابط تاثیرگذار بوده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *