نشست آموزشی زنان و حکمرانی برگزار شد

15:28 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۴۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نشست آموزشی زنان و حکمرانی برگزار شد
نشست مربوط به دوره آموزشی زنان و حکمرانی با حضور شخصیت‌های دستگاه‌های اجرایی و تقنینی کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان – دوره آموزشی زنان و حکمرانی با همکاری نهاد‌هایی مانند معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و یونسکو در ایران برگزار شد.

این دوره شش روزه در ۴۴ ساعت برنامه ریزی شده است و بر تبیین جایگاه زنان در حکمرانی و سیاست‎گذاری‌های مبتنی بر جنسیت و توسعه نقش پذیری زنان در فرآیند حکمرانی با هدف توانمندسازی زنان بر مبنای محتوای تخصصی حکمرانی و با در نظر گرفتن نیاز‌ها و چالش‌های آنان متمرکز است.

خزعلی: نباید برای رشد زنان حد قائل شد

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور طی سخنانی در این نشست، گفت: در جهانی که هویت زن را به چالش می‌کشد و تلاش می‌کند زن نمونه را در قالب مرد یا در قالب ساخته و پرداخته‌های متفاوت از خلقت خداوند ترسیم کند، ما باید با ظلم به زنان و ابزارانگاری آنان مقابله کنیم و این مطلب را از جامعه بین‎المللی مطالبه‎گر باشیم.

وی اظهار کرد: ما باید همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که برای رشد زنان حدی قائل نشوید، همزمان رشد زنان در عرصه داخلی را توسعه دهیم و خلا‌ءهای موجود در قانون و فرهنگ را ترمیم کنیم تا جایگاه زن و حقوق آن درست به رسمیت شناخته شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تاکید کرد: توجه به زنان نخبه باید در دستور کار قرار بگیرد؛ ضمن این که همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید برای مشارکت زنان در سیاست کلان چاره اندیشی شود.

خزعلی، بیان کرد: امیدواریم در دوره‌های آموزشی حکمرانی هدف وسعت دید جامعه مدنظر باشد؛ امیدوارم چنین نشست‌هایی مقدمه برنامه گسترده در زمینه زنان شده و ما بتوانیم حرکت نویی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم موضوع زنان از وجوه مختلف مورد تاکید قرار گرفته، اظهار کرد: ما همواره به دنبال معرفی ایران به عنوان قطب زنان و کرسی زنان در منطقه و میان کشور‌های همسایه بودیم؛ ایران باید علاوه بر تقویت حضور خود در زمینه بین المللی به این موضوع توجه داشته باشد؛ زنان مسلمان کشور‌های مختلف مانند عراق از ما خواسته‎اند تا تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

 

نخستین دوره آموزشی زنان و حکمرانی آغاز به کار کرد

 

متکان: یونسکو قصد دارد اطلس زنان جمهوری اسلامی را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد کند

علی اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، گفت: حضور اجتماعی زنان و نقش آفرینی آنان در عرصه‌های مهم به ویژه در عرصه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه حکمرانی همیشه یکی از موضوع‌های مورد بحث جوامع مختلف بوده است.

وی اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند بحث ارزش‌ها هیچ تضادی با حضور و نقش و پیشرفت زن ندارد.

متکان، گفت: یونسکو قصد دارد اطلس زنان جمهوری اسلامی را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال ایجاد کند؛ امیدوارم دستگاه‌های مختلف برای تحقق این هدف در چارچوب منافع ملی همکاری کنند تا فاز یک آن که مربوط به پیشرفت زنان جمهوری اسلامی در بستر زمان است، محقق شود.

نقش زنان در توسعه انسانی

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های پیشرفت در جهان امروز، مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف است، اظهار کرد: هرگونه تلاشی در این زمینه به احقاق حقوق آنان منجر می‌شود؛ نقش زنان در توسعه انسانی و تربیت انسان‌های توسعه یافته مهم‌تر از مردان است و سهم عمده پیشرفت جوامع انسانی در حال حاضر از آن زنان است.

وی تاکید کرد: هم مقام معظم رهبری و هم نظام تقنینی ما خواهان مشارکت حداکثری زنان در حکمرانی هستند.

قاسم پور: گفتمان زن دو ساحتی انقلاب اسلامی باید به ایده سیاسی تبدیل شود

فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در بخشی دیگر گفت: موضوع زنان در جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه بوده و این توجه در فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، گفتمان ساز شد.

وی تاکید کرد: در واقع، انقلاب اسلامی به مسئله زن اهتمام ویژه دارد، اما متاسفانه گفتمان زن دو ساحتی به ایده سیاسی تبدیل نشده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: ما در موضوع زنان نیازمند حکمرانی هستیم؛ حضور زنان در مناصب لازم و مهم است، اما کافی نیست؛ این روند تا زمانی که گفتمان زن دو ساحتی به ایده سیاسی تبدیل نشود، ادامه خواهد داشت.

 

نخستین دوره آموزشی زنان و حکمرانی آغاز به کار کرد

 

پور عزت: اقتدار بانوان مقدمه تعیین کننده پرورش نسل مقتدر است

علی اصغر پور عزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، گفت: الگو‌های جنسیت زده کهن به تحمیل انگاره‌های ساختگی ناشی از سلطه می‌انجامد؛ این در حالی است که زنان در هویت فرهنگی ما همواره اهمیت داشتند؛ آن‌ها برخلاف مردان که دارای هویت نقشی بودند، از ابتدا هویتی ذاتی داشتند.

وی تاکید کرد: اقتدار بانوان مقدمه تعیین کننده پرورش نسل مقتدر است.

رفیعی: زیرساخت‌های حکمرانی زنان در حال تامین شدن هستند

سمیه رفیعی، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کلیدی‌ترین مسئله موضوع زنان و حکمرانی این است که بدانیم کجای موضوع ایستاده‎‌ایم و قرار است به کجا برسیم و تعریف ما از حکمرانی زنان چیست و چه بستر‌هایی فراهم کرده‎ایم.

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حکمرانی زنان موضوع مهمی است و حقیقت ماجرا این است که این زیرساخت برای حکمرانی زنان در تعریف عام به قدر کفایت تامین نشده است.

رفیعی، گفت: باید تفکر مبنی بر توجه به آسیب‌ها به محض طرح موضوع حکمرانی زنان ترمیم شود؛ در این چارچوب اقدام‌هایی در مجلس شورای اسلامی انجام شد که از آن جمله لایحه حفظ کرامت زن، ایجاد تشکیلات جهت معرفی چهره تخصصی زنان و اجرایی کردن حضور زنان در دوره‌های دانشگاهی حکمرانی بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *