برنامه مدیریت مصرف برق بخش اداری در سال جاری چگونه است؟

10:49 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
برنامه مدیریت مصرف برق بخش اداری در سال جاری چگونه است؟
بخش اداری از جمله بخش‌های مهم مصرف‌کننده انرژی است که در فصل گرم سال مشمول طرح‌های مدیریت مصرف برق می‌شود؛ بخشی که امسال و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا ۶۰ درصد کاهش مصرف برق داشته باشد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت نیرو (پاون)، مصرف برق ادارات به صورت سالانه چیزی حدود ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت است و دوران اوج بار مصرف برق این بخش به ۳ هزار مگاوات می‌رسد.

در سال جاری قرار است بخش ادارات نقش پررنگی در صرفه‌جویی مصرف برق داشته باشند و انتظار می‌رود با مشارکت حداکثری دستگاه‌های مختلف این هدف‌گذاری که در ادامه به جزئیات آن اشاره می‌شود، به صورت کامل محقق شود.

در گام نخست و بر اساس مصوبه هیئت دولت ادارات موظف هستند از ۱۵ خرداد امسال ساعت کاری خود را از ۶ صبح تا ۱۳ تغییر دهند. در همین راستا تمامی ادارات دولتی ملزم به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی در ایام غیر ساعت کاری هستند که این موضوع تا ۶۰ درصد صرفه‌جویی در بخش ادارات به همراه خواهد داشت، چرا که چیزی حدود ۶۰ درصد مصرف برق ادارات به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد و انتظار می‌رود با روشن کردن این سیستم‌ها در زمان مناسب و خاموش کردن آن‌ها قبل از پایان ساعت اداری نقش مدیریت مصرف برق ادارات در پایداری شبکه برق به شکل چشمگیری افزایش یاید.

همچنین در ساعت کاری امسال و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ادارات قرار است از طریق روش‌های مختلف صرفه‌جویی میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

در همین راستا ادارات دولتی در ساعات کاری ملزم به رعایت نکاتی مانند از مدار خارج کردن ملزومات اداری در زمان عدم استفاده، استفاده حداکثری از روشنایی طبیعی و استفاده از مولد‌های خود تأمین برق برای تأمین بخشی از نیاز خود هستند تا کمترین فشار ممکن از این محل به شبکه برق سراسری وارد شود و همانطور که اشاره شد بر اساس این اقدامات انتظار می‌رود در ساعات اداری تا ۱۰۰۰ مگاوات و در ساعات غیر اداری تا ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق ادارات کاهش یابد.

علاوه بر این اقدامات که در کوتاه مدت اجرایی می‌شوند، برای بخش اداری مجموعه تعهدات بلندمدتی مانند اصلاح سیستم‌های سرمایشی، عایق کاری، استفاده از پنجره‌های دو جداره، استفاده از پرده‌های مناسب و تعویض لامپ‌های پرمصرف نیز در نظر گرفته شده است که سبب خواهد شد در سال‌های آتی سهم بخش ادارات در کاهش مصرف برق نسبت به سال جاری نیز شرایط بهتری را تجربه کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *