عمان؛ همسایه‌ای با ظرفیت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری/ بهره‌مندی از ظرفیت بازار عمان با توسعه روابط اقتصادی

8:00 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۲۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عمان؛ همسایه‌ای با ظرفیت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری/ بهره‌مندی از ظرفیت بازار عمان با توسعه روابط اقتصادی
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند با انجام توافقات و امضای تفاهم‌نامه‌ها در جریان سفر سلطان عمان به ایران، زمینه گسترش و توسعه روابط اقتصادی با این کشور بیش از پیش فراهم خواهد شد.

خبرگزاری میزان _ عمان در سال‌های گذشته قوانین و ساختار‌های سرمایه‌گذاری را با هدف کاهش وابستگی به نفت خام تغییر داده و شرایط را برای سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل کرده است. این کشور خط ساحلی وسیعی دارد و به‌دلیل دارا بودن چندین بندر و فرودگاه مسیر تجارت را برای بازرگانان تسهیل کرده و این کشور به دلیل داشتن نرخ پایین تورم، مشوق‌های مالیاتی و اقدامات نظارتی، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است.

عمان به دلیل داشتن موقعیت استراتژیک، روابط اقتصادی مطلوب و فضای کسب و کار مناسب، به‌عنوان یکی از کشور‌های ویژه منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ایرانی پل ارتباطی صادرات کالا به کشور‌های ثالث باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده محصولات صادراتی ایران به عمان خودرو، محصولات غذایی مانند کشمش و حبوبات، فرش، ذرت و جو دامی، میوه، آجیل و خشکبار، آهن و فولاد، تلویزیون و مصالح ساختمانی بوده است.

حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال ۱۴۰۱

آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تجارت ایران و عمان در سال ۱۴۰۱، حدود یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار بوده که از این مقدار، یک‌میلیارد و ۸۷ میلیون و ۲۱۹ هزار دلار حجم صادرات ایران به عمان و ۸۰۰ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار حجم واردات از عمان به کشور بوده است.

امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی در جریان سفر سلطان عمان به ایران 

مقامات ۲ کشور ایران و عمان در جریان سفر رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» به ایران ۴ سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند. 

آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ۲ کشور، ظرفیت‌های ایران و عمان در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل و نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها دانست و گفت: روابط ۲ کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.

امضای تفاهم‌نامه صادرات خودرو از ایران به عمان 

همچنین سرپرست وزارت صمت، با وزیر بازرگانی، صنایع و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان دیدار کرد و در جریان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات خودرو از ایران به عمان و صادرات مجدد به سایر بازار‌های ثالث، میان مدیرعامل ایران‌خودرو و بخش خصوصی عمان به امضا رسید. 

رشد ۴۲ درصدی حجم تجارت ایران و عمان در سال گذشته 

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه در سال گذشته حجم تجارت این ۲ کشور ۴۲ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: ایران و عمان علاوه بر روابط اقتصادی، روابط سیاسی و دیپلماتیک قوی دارند و انتظار می‌رود با این روابط دوستانه سیاسی، حجم مبادلات و تجارت با این کشور افزایش یابد. 

وی با اشاره به اینکه آمار تجارت ایران و عمان قانع‌کننده و رضایت‌بخش نیست، گفت: کشور عمان دارای زیرساخت‌های خوبی در حوزه حمل و نقل و بنادر است و اگر موانع و مشکلات بانکی، پولی و مالی برطرف شود، می‌توان به آینده این همکاری‌ها امیدوار بود. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان اظهار کرد: امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی، گشایش‌های تجاری مطلوبی صورت پذیرد.

همچنین محسن ضرابی، رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: پیش از تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در سال ۱۳۹۲ با وجود روابط سیاسی مطلوب با این کشور، روابط اقتصادی ۲ کشور درگذشته مورد قبول نبوده و حجم مبادلات به علت عدم وجود زیرساخت‌های تجاری بسیار پایین بوده است. 

به گفته وی کل حجم مبادلات ایران با عمان در سال ۱۳۹۲، ۲۲۱ میلیون دلار بوده که از این عدد ۱۴۶ میلیون دلار مربوط به صادرات و ۷۵ میلیون دلار مربوط به واردات بوده است. 

ضرابی تاکید کرد: حجم کل مبادلات ۲ کشور در سال ۱۴۰۰، یک‌میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار و حجم صادرات ایران به عمان ۷۱۶ میلیون دلار بوده است. 

به گفته رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ حجم صادرات به عمان رشد قابل توجهی داشته و از ۷۱۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به یک‌میلیارد و ۸۷ میلیون دلار رسیده است. 

وی در ادامه گفت: توسعه زیرساخت‌ها مانند حل مشکلات صدور ویزا، ایجاد پرواز‌های مستقیم، ایجاد خط کشتیرانی و امکان ثبت شرکت در ۲ کشور و مناطق آزاد ایران و عمان، از جمله دلایل افزایش حجم تجارت در سال‌های گذشته بوده است.

پیش‌بینی رسیدن به حجم تجارت ۳ میلیارد دلاری در پایان سال‌جاری 

ضرابی همچنین تصریح کرد: با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود حجم مبادلات ۲ کشور در پایان سال‌جاری به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. 

رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در ادامه به سفر سلطان عمان به ایران اشاره کرد و افزود: امیدواریم با توجه به اینکه این سفر در سطح مقامات بلندپایه این کشور صورت گرفته است توافقات خوبی در زمینه‌های اقتصادی صورت گرفته باشد.   

وی در ادامه افزود: در کنار توافقات اقتصادی، اگر خبر میانجیگری عمان برای از سرگیری روابط ایران و مصر صحت داشته باشد، این اتفاق موجب دستیابی به بازار مصر نیز خواهد شد. 

ضرابی همچنین با اشاره به اینکه مشکلات پولی و بانکی به دلیل تحریم‌ها در مسیر تجارت ۲ کشور وجود دارد، گفت: امیدواریم در سفر سلطان عمان به ایران توافقاتی در خصوص حل و فصل مشکلات بانکی نیز صورت گرفته باشد.

به گفته وی در سال گذشته توافقاتی درخصوص ایجاد صرافی در عمان، انجام تهاتر و راه‌اندازی پیام‌رسان جایگزین سوئیفت حاصل شده است. 

انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *