پیروزی اردوغان برای ترکیه و جهان چه معنایی دارد؟

8:30 - 14 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۱۴۷
پیروزی اردوغان برای ترکیه و جهان چه معنایی دارد؟
معنای پیروزی رجب طیب اردوغان برای آینده ترکیه و همچنین جهان، سوالی بوده که اکنون ذهن بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول کرده است.

خبرگزاری میزان - دوران ریاست جمهوری «رجب طیب اردوغان» در ترکیه ادامه دارد. این موضوع به تازگی و پس از پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر «کمال قیلیچداراوغلو»، رقیب و مخالف او، تضمین شد. 

به گزارش «تایم»، اینکه اردوغان توانست از بزرگترین آزمون ریاست جمهوری خود جان سالم به در ببرد، با توجه به وضعیت اقتصاد ترکیه و انتقاد عمومی در مورد واکنش دولت ترکیه به زمین لرزه‌های قدرتمند در فوریه که دست‌کم ۵۰ هزار کشته بر جای گذاشت، قابل توجه است. 

معنای پیروزی اردوغان برای مردم ترکیه

معنای پیروزی اردوغان برای آینده ترکیه و همچنین جهان، سوالی بوده که اکنون ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

«گالیپ دالای»، یکی از کارشناسان اندیشکده چتم هاوس، می‌گوید: برای ترکیه، دوره سوم و آخر اردوغان به معنای «ادامه راه امروز» است.

او قدرت را از طریق تغییرات قانون اساسی تثبیت کرد. با پنج سال دیگر در راس امور، بعید است که اردوغان تصمیم بگیرد در برنامه داخلی خود تغییر مسیر دهد.

به گفته برخی کارشناسان، اردوغان به احتمال زیاد در سیاست‌های خود حتی فراتر خواهد رفت.

در حالی که اردوغان می‌تواند در برابر فشار‌ها برای بازگشت به سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تر به منظور بازگرداندن ثبات مالی در کشور تسلیم شود، بعید است که این کار را انجام دهد.

به گفته کارشناسان، پیامد‌های پیروزی اردوغان فقط به ترکیه محدود نخواهد شد. این امر پیامد‌های بین‌المللی بزرگی خواهد داشت، به ویژه برای ناتو. 

معنای پیروزی اردوغان برای جهان به ویژه غرب

بر خلاف سایر اعضای ائتلاف، ترکیه از راه مورد نظر غرب خارج شده و همواره به دنبال ایجاد روابط نزدیک با روسیه است.

در سال ۲۰۱۷، آنکارا با خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از مسکو موافقت کرد. 

در حالی که بیشتر کشور‌های دیگر روسیه را پس از آغاز جنگ اوکراین تحریم کرده‌اند، اما ترکیه به تجارت با مسکو ادامه داده است. 

اردوغان در مصاحبه اخیر خود با «سی‌ان‌ان» بر روابط ویژه خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو تاکید کرده بود.

«گوبول تول»، کارشناس سیاسی، می‌گوید: طی ۵ سال آینده، شما شاهد تقویت بیشتر روابط اردوغان و پوتین خواهید بود. او از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به عنوان برگ برنده‌ای برای گرفتن امتیاز از جهان غرب استفاده کرده است. او از این روش بیشتر هم استفاده خواهد کرد.

با این حال، بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که اردوغان در نهایت با عضویت سوئد موافقت کند؛ اگر نه قبل از نشست آتی ناتو در ماه جولای، شاید تا پایان سال. 

یک کارشناس در این رابطه، می‌گوید: اردوغان حضور ترکیه در ناتو را گرامی می‌دارد، زیرا فکر می‌کند که این امر به او اهرم بیشتری در امور بین‌المللی می‌دهد. 

به گفته این کارشناس، در واقع اردوغان تلاش کرده است ترکیه را به عنوان یک میانجی دیپلماتیک ارزشمند بین روسیه و غرب معرفی کند و برای برگزاری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین تلاش کرده است، همانطور که به میانجی‌گری یک معامله کلیدی صادرات غلات بین کشور‌های متخاصم در سال گذشته کمک کرد.

پیروزی اردوغان همچنین می‌تواند تاثیرات تعیین کننده‌ای برای حدود ۳.۶ میلیون آواره سوریه‌ای در ترکیه داشته باشد. 

در حالی که اردوغان در وعده اخراج همه پناهجویان از کشورش تا آنجا پیش نرفت که قلیچدار اوغلو قول داده بود، اما اعلام کرد که برنامه‌های دولت او برای ساخت صد‌ها هزار خانه در شمال سوریه بازگشت داوطلبانه آن‌ها را تسهیل می‌کند.

به همان اندازه که خیلی چیز‌ها به این بستگی دارد که اردوغان چگونه آخرین دوره ریاست جمهوری خود و در نتیجه، میراث خودش را تعریف کند، همچنین بستگی زیادی به این دارد که جهان، به ویژه غرب، چگونه به پیروزی او پاسخ دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *