رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نمایان‌تر شدن مشکلات درون حزبی نخست وزیر انگلیس

15:55 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۰۲۱
نمایان‌تر شدن مشکلات درون حزبی نخست وزیر انگلیس
سی‎ان‎ان در گزارشی به اختلافات در حزب محافظه کار انگلیس پرداخته و می‎گوید حزب ریشی سوناک مملو از تفرقه و پر از افرادی است که باید با یکدیگر به توافق برسند.

خبرگزاری میزان - با وجود گزارش‎های بهبودی اقتصادی برای «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس، متحدان او می‌گویند روند موجود، آن‌ها را به یاد این موضوع می‌اندازد که قلعه «سوناک» بر روی شن و ماسه ساخته شده است. 

اوضاع هنوز برای انگلیس خوب نیست، اما با توجه به آشفتگی‌هایی که «ریشی سوناک» از «لیز تراس»، سلف خود به ارث برده بود، که قمار بزرگ اقتصادی او باعث شد پوند در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر سقوط کند، «سوناک» می‌تواند ادعا کند که کشتی کشورش را تا حدی در مسیر قرار داده است.

حال خبر بد برای «سوناک«» این است؛ حزب محافظه‌کار او هنوز مملو از تفرقه و پر از افرادی است که باید با یکدیگر به توافق برسند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، کمتر از یک سال پیش بود که «بوریس جانسون» هنوز نخست وزیر انگلیس بود و با وجود غرق شدن در رسوایی‌های خود تمام تلاش خود را برای ماندن در قدرت انجام می‌داد. در آن زمان «سوناک»، وزیر دارایی وقت جانسون بود که با استعفا از کابینه «بوریس جانسون» به دلیل رسوایی‌ها، ضربه اصلی را به «جانسون» وارد کرد.

بدبینی متحدان جانسون نسبت به سوناک

سرسخت‌ترین متحدان جانسون آنچه «خیانت سوناک» به «جانسون» می‌خوانند را نبخشیده‌اند. وقتی «لیز تراس» در مقابل «سوناک» ایستاد تا جای «جانسون» را بگیرد، همه آن‌ها از «تراس» حمایت کردند.

تنها ۴۹ روز بعد، «تراس» نیز مجبور به استعفا شد و «سوناک» اساساً بدون رقیب باقی ماند. «سوناک» در ۲۵ اکتبر (سوم آبان ۱۴۰۱) نخست وزیر انگلیس شد و بلافاصله شروع به مخالفت با سیاست‌های «تراس» کرد. 

او از برخی سیاست‌های مورد حمایت حزبش فاصله گرفته است. برای برخی از اعضای تندروی جناح محافظه‌کار، «سوناک» اساساً یک خائن به اصول این حزب به شمار می‌رود.

این باعث می‌شود که او در برابر سیاست‌های داخلی آشفته حزب محافظه کار آسیب پذیر باشد. 

«جانسون» پس از ارجاع دوباره به پلیس به دلیل نگرانی از نقض قوانین کووید بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، دوباره در صدر اخبار قرار گرفته است. متحدان جانسون از این فرصت استفاده کرده‌اند و «سوناک» را به دست داشتن در ارجاع دوباره «جانسون» به پلیس متهم کرده‌اند؛ چیزی که سخنگوی «سوناک» آن را رد کرد. 

عدم وجود اتحاد درونی در محافظه‌کاران

داشتن اتحاد درونی برای هر حزبی که به دنبال کسب قدرت است بسیار مهم است. از نظر تاریخی، محافظه‌کاران در این امر بسیار بهتر از سایر احزاب انگلیس عمل کرده‌اند. با این حال، یکی از مشاوران ارشد مبارزات انتخاباتی محافظه‌کار می‌گوید هیچ امیدی برای رسیدن به انتخابات بعدی بدون سر باز کردن مشکلات قدیمی در این حزب وجود ندارد. 

بسیاری از محافظه‌کاران از قبل به این نتیجه رسیده‌اند که بازی به پایان رسیده است. فهرست نمایندگانی که تصمیم می‌گیرند در انتخابات بعدی شرکت نکنند در حال افزایش است و افراد پشت صحنه که برای پیروزی در انتخابات ضروری هستند، به دنبال شغل جایگزین هستند.

«ریشی سوناک» با وعده رویکرد حرفه‌ای‌تر از آنچه که انگلیس در سه سال گذشته دیده بود، به قدرت رسید. 

هیچ کس فکر نمی‌کند همه چیز به طور ناگهانی فوران می‌کند، یا اینکه «بوریس جانسون» قرار است به شکل طوفانی به قدرت بازگردد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *