رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سود صنایع تسلیحاتی آمریکا از جنگ اوکراین/واشنگتن به دنبال ادامه جنگ است؟

7:30 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۴۶
سود صنایع تسلیحاتی آمریکا از جنگ اوکراین/واشنگتن به دنبال ادامه جنگ است؟
کارشناسان ضمن اشاره به مداخله آمریکا در جنگ اوکراین می‎گویند واشنگتن نمی‌خواهد از اصول اساسی خود دست بکشد و مصمم است هژمونی بی‌قید و شرط در اروپا را تضمین کند.

خبرگزاری میزان - جنگ اوکراین با تلاش ناموفق «جو بایدن» برای دستیابی به برتری در مقابل روسیه در موضوع اوکراین تحریک شد. 

به گزارش «گازت»، کسب برتری از رقیب به منظور اعزام نیرو و موشک با وارد شدن به اتحاد با یک کشور مرزی با روسیه، یک استراتژی سنتی امپریالیستی است.

به همین دلیل است که بایدن از تحریک کردن روسیه نمی‌ترسید، چرا که او مطمئن بود می‌تواند با استفاده از نظامیان اوکراینی به جای آمریکایی‎ها، در جنگ نیابتی علیه مسکو بجنگد و بنابراین فکر می‌کرد این کار هزینه سیاسی نخواهد داشت. 

اما بیایید به زمینه سیاسی بزرگتر نگاه کنیم؛ «بایدن» با هدف اعلام شده چرخش به سمت آسیا و رویارویی با روسیه و چین روی کار آمد.

«جو بایدن» بیش از یک بار علناً اعلام کرده است که اگر چین برای بازگرداندن تایوان به سرزمین اصلی چین اقدام کند، حاضر است در جنگ علیه چین مداخله نظامی کند. 

اما جنگ طلبی «بایدن» نتیجه معکوس داشته است، زیرا جنگ افروزی نمی‌تواند به نفع کسی باشد، مگر صنعت تسلیحات. 

سود صنایع تسلیحاتی آمریکا از جنگ اوکراین

اکنون آمریکا که قبلاً هم در صدر فهرست صادرات سلاح قرار داشت، صادرات خود را ۱۴ درصد افزایش داده و اکنون ۴۰ درصد از انتقال تسلیحات جهانی را به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان، آمریکا به تقویت حمایت نظامی خود از اوکراین ادامه می‌دهد.

تحلیلگران معتقدند که این آمریکا است که در واقع پشت عدم صلح میان اوکراین و روسیه است.

تحلیلگران می‌گویند که ماهیت درگیری روسیه و اوکراین یک جنگ ترکیبی بین آمریکا و روسیه است و تنها متقاعد کردن یک طرف بی‌معنی و غیر‌واقعی است؛ از آنجایی که هدف آمریکا برای سرنگونی روسیه تاکنون محقق نشده است، به نظر می‌رسد واشنگتن اکنون خواهان صلح نیست.

در همین حال، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای، گفت: کشور‌های غربی روز به روز بیشتر و بیشتر درگیر مناقشه اوکراین می‌شوند. 

آمریکا به دنبال هژمونی بی قید و شرط در اروپا

به گزارش «تاس»، «دیمیتری سوسلو»، معاون مرکز مطالعات جامع اروپایی و بین‌المللی در دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی روسیه، معتقد است: غرب به سرکردگی آمریکا علاقه‌ای به پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین تا زمانی که روسیه در حاشیه قرار نگیرد، ندارد.

وی معتقد است که این امر هژمونی بی قید و شرط آمریکا در اروپا را تضمین می‌کند. 

«سوسلو» در یک وبینار بین‌المللی با عنوان «جاده صلح: چشم انداز حل و فصل سیاسی بحران اوکراین»، گفت: آن‌ها (کشور‌های غربی) این جنگ را فرصتی برای تضعیف روسیه به تمام معنا و تغییر اساسی آن می‌دانند. در واقع این دلیلی است که غرب به این جنگ ادامه می‌دهد.

این کارشناس سیاسی، مطمئن است که کشور‌های غربی تا زمانی که روسیه شکست نخورد با توقف درگیری‌ها در اوکراین مخالف خواهند بود. 

به گفته وی، آمریکا نمی‌خواهد از اصول اساسی خود دست بکشد و مصمم است هژمونی بی‌قید و شرط در اروپا را تضمین کند. 

کارشناسان می‎گویند مقام‎های آمریکا در تلاش بودند روسیه را به حاشیه و انزوا برانند و با نفوذ بر دولت فعلی در کی‌یف، آن‌ها اساسا راهی جز عملیات نظامی در اوکراین برای روسیه باقی نگذاشتند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خود، وعده داده بود همه کاری را برای صلح انجام دهد، از جمله اجرای توافق‌های مینسک اما آنچه در واقع اتفاق افتاد کاملاً متفاوت بود.

در همان زمان، آمریکا و ناتو شروع به افزایش همکاری نظامی و بازآموزی ارتش اوکراین بر اساس استاندارد‌های غربی و شروع به ارسال سلاح‌های مرگبار به اوکراین کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *