گفت‌وگو

مجیدپور: مستند «زنان جبهه شمالی» نگاهی به نقش اثرگذار زنان در پشت جبهه دارد/ جشنواره‌ها زمینه تولیدات برتر را فراهم می‌کند

11:07 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۴۱
مجیدپور: مستند «زنان جبهه شمالی» نگاهی به نقش اثرگذار زنان در پشت جبهه دارد/ جشنواره‌ها زمینه تولیدات برتر را فراهم می‌کند
کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» معتقد است که در جشنواره‌هایی همانند جشنواره عمار یا جشنواره فیلم مقاومت حضور پیدا کرده و توانسته جوایز را کسب کند. من معتقدم جشنواره‌ها زمین‌های مناسبی برای آشنایی مستندسازان خصوصاً دست‌اندرکاران حوزه دفاع مقدس به همراه دارد. 

محمد مجیدپور کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون این مستند گفت: مضمون مستند «زنان جبهه شمالی» مربوط به ۲۲۰ نفر از بانوانی است که علاقه فراوانی داشتند تا در پشت جبهه به رزمندگان خدمات‌رسانی کنند، آن‌ها از شهر رودسر یکی از شهرهای شرقی استان گیلان به ۴۰ کیلومتری خط مقدم اعزام شدند تا در آنجا اقدام به کمک‌رسانی به رزمندگان کنند.

وی علاوه بر تاکید بر تلاش‌های بانوان در پشت جبهه به شیوه‌های متعدد تاکید کرد: بانوان شهر رودسر سوالی در ذهن آنان داشتند مبنی بر اینکه چرا تنها مردان هستند که می‌توانند در جبهه حضور داشته باشند؟ و یا حضور زنان برای دفاع از کشور با موانعی همراه است؟ این موضوع سبب شد تا مقوله حضور بانوان رودسری در جبهه با همسر امام جمعه وقت رودسر در میان گذاشته شود و او نیز این مهم را با همسرش یعنی امام جمعه وقت رودسر مطرح کرد.

مجیدپور در مورد شرایط امام جمعه وقت رودسر بیان کرد: امام جمعه شهر رودسر پدر چهار شهید دفاع مقدس بود و ازجمله خانواده شهدا محسوب می‌شد. شهید آوینی در یکی از مصاحبه‌های خود با آنها ضمن تاکید بر ازخودگذشتگی این خانواده مستندی را درباره آنان تهیه کرده بود که همچنان در لیست ساخته‌های او قرار دارد.

وی با اشاره به مستند «زنان جبهه شمالی» و انتقال بانوان به منظور کمک به رزمندگان در پشت جبهه اظهار کرد: امام جمعه وقت رودسر هماهنگی لازم را با فرمانده گردان ۱۴ صاحب‌الزمان جهاد سازندگی استان گیلان انجام داد و بدین ترتیب بانوان را به آشپزخانه‌ای در هویزه که متعلق به همین گردان بود، انتقال دادند. این آشپزخانه از مهر ۱۳۶۶ تا آخرین روزهای جنگ تحمیلی میزبان ۲۲۰ نفر از بانوان شهر رودسر و برای کمک و خدمات‌رسانی به رزمندگان خط مقدم بود.

مجیدپور: مستند «زنان جبهه شمالی» نگاهی به نقش اثرگذار زنان در پشت جبهه دارد/ جشنواره‌ها زمینه تولیدات برتر را فراهم می‌کند

این مستندساز ضمن تاکید بر مستند «زنان جبهه شمالی» افزود: مستند «زنان جبهه شمالی» مستندی ارزشمند است و روایت آن از زمان شکل گرفتن ایده کمک به رزمندگان در ذهن این بانوان رودسری تا زمانی را که آنها به شهر رودسر برمی‌گردند، شامل می‌شود. نکته قابل توجه اینکه به زودی کتاب این مستند نیز منتشر خواهد شد؛ این کتاب خاطرات بانوانی است که تلاش کردند تا در پشت جبهه شرایط را برای رزمندگان در خط مقدم فراهم کنند و زمینه نقشی موثر در کمک‌رسانی به رزمندگان خط مقدم را داشتند. این کتاب به زودی در انتشارات راه یار منتشر خواهد شد.

وی به بخش‌هایی از مستند «زنان جبهه شمالی» اشاره کرد و افزود: در بخش‌هایی از این مستند یکی از بانوان با لحنی طنز نکته‌ای را بیان می‌کند که جالب است؛ او می‌گوید: «آقایان توان به پایان رساندن جنگ را نداشتند، ما رفتیم و یک سال بعد جنگ را به پایان رساندیم و برگشتیم.»

مجیدپور نقش زنان در جنگ را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: در زمانی که ۲۲۰ نفر از بانوان رودسر درخواست اعزام به جبهه را داشتند، اعتقاد برخی از افراد بر این پایه استوار بود که زنان باید در خانه حضور داشته باشند، زیرا جبهه جایی برای زنان نیست، اما امام جمعه وقت رودسر به همراه همسرش زمینه‌ای را فراهم کرد تا خط بطلانی بکشد بر این باور که جبهه تنها مختص مردان است. از سوی دیگر در آن زمان به جز تعداد معدودی از بانوان بقیه عموماً در پشت جبهه‌ها و در خانه‌ها یا در پایگاه‌های بسیج مساجد اقدام به پخت مواد غذایی و یا نان می‌کردند و آنها را برای رزمندگان ارسال می‌کردند. در پشت جبهه به جز امدادرسانان که تعدادی از آنان را بانوان تشکیل می‌دادند، یک رختشویخانه علم‌الهدا نیز وجود داشت که بانوان در آنجا کمک‌رسانی و خدمات برای شستن لباس‌ها و یا پتوی رزمندگان را انجام می‌دادند.

مجیدپور: مستند «زنان جبهه شمالی» نگاهی به نقش اثرگذار زنان در پشت جبهه دارد/ جشنواره‌ها زمینه تولیدات برتر را فراهم می‌کند

این مستندساز به روزهای آخر حضور بانوان در ۴۰ کیلومتری خط مقدم اشاره و بیان کرد: در روز‌های آخر جنگ دشمن به واسطه بمباران شیمیایی از سوی دشمن که به دنبال عقب نشاندن رزمندگان از مرزهای جزیره مجنون بود، تصمیماتی گرفته شد که از آن جمله بازگرداندن ۲۲۰ بانوی رودسری به عقب یود، زیرا خطر امنیتی آنان را تهدید می‌کرد و فرماندهان گردان نیز با حضور آنان در نزدیکی خط مقدم مخالفت کردند. در این زمان فرمانده گردان ۱۴ صاحب‌الزمان نیز به شهادت رسید و بدین ترتیب مسئولین اقدام به برگرداندن این بانوان کردند. با این حال در مستند «زنان جبهه شمالی» نقش زنان در پشت جبهه به درستی نشان داده شده است.

وی حضور مستند «زنان جبهه شمالی» در جشنواره‌های متعدد را مطرح و بیان کرد: مستند «زنان جبهه شمالی» در جشنواره‌هایی همانند جشنواره عمار یا جشنواره فیلم مقاومت حضور پیدا کرده و توانسته جوایزی را کسب کند. من معتقدم جشنواره‌ها زمینه‌های مناسبی برای آشنایی مستندسازان خصوصاً دست‌اندرکاران حوزه دفاع مقدس را به همراه دارد، به عبارت دیگر جشنواره‌ها تمرینی برای آشنایی مستندسازان برای کسب اطلاعات و همراهی و همکاری بیشتر است، زیرا یک مستند برای تولید از یک تیم تولیدی باید بهره ببرد، پس برگزاری جشنواره‌هایی با مضامین دفاع مقدس و مقاومت می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال داشته باشد که نتیجه آن افزایش کیفیت تولیدات و آثار تولیدشده خواهد بود، زیرا در اینجا فعالان عرصه مستند در حوزه مقاومت و دفاع مقدس به هم وصل می‌شوند.

مجیدپور نیاز به ایجاد برنامه‌های بیشتر و کارگروه‌های سازنده را در جشنواره‌های مقاومت و دفاع مقدس ضروری خواند و خاطرنشان کرد: من به عنوان یک نویسنده علاقه فراوانی دارم که بتوانم به کسب اطلاعات بیشتر بپردازم تا تولیدات با کیفیت‌تر و اثرگذارتری را رقم بزنم. عدم وجود کارگاه‌هایی که بتوانند این اطلاعات را به مستندسازان انتقال دهند، یکی از آسیب‌های این جشنواره‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *