گفت‌وگو|

کلهر: هر مربی آرامش داشته باشد، برنده دربی می‌شود/ در فوتبال ایران به رزومه و تخصص مربیان اهمیت نمی‌دهند

0:15 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۲۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
کلهر: هر مربی آرامش داشته باشد، برنده دربی می‌شود/ در فوتبال ایران به رزومه و تخصص مربیان اهمیت نمی‌دهند
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس گفت: هر مربی بتواند آرامش خودش را حفظ کند و تیمش را خوب هدایت کند در دربی برنده می‌شود.

محمود کلهر در گفت‌وگو با میزان، درباره پیروزی تیم فوتبال پرسپولیس مقابل هوادار در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی، اظهار داشت: از قبل هم مشخص بود پرسپولیس کار سختی برای رفتن به فینال ندارد و با یک برنامه‌ریزی خوب از نقاط ضعف و ناهماهنگی دفاعی این تیم به بهترین شکل استفاده کرد و برنده شد. مدافعان مستحکم پرسپولیس، ارتباط خوبی با بیرانوند دارند و در مواقعی که مقابل هافبک و مهاجمان خوب حریف‌ قرار می‌گیرند، بازی را کنترل می‌کنند. بازیکنان کناری و جناحین پرسپولیس خوب حمله می‌کردند و در برخی مواقع پاس‌های عمقی موثری برای مهاجمان ارسال می‌کردند که گل عیسی آل‌کثیر از اشتباه در عمق دفاع هوادار به ثمر رسید. پرسپولیس سوار بازی بود، سه گل زد و می‌توانست گل‌های بیشتری هم بزند.

وی در مورد برگزاری فینال جام حذفی بین پرسپولیس و استقلال عنوان کرد: فینال جام حذفی بسیار حساس است. به دلیل اینکه استقلال در لیگ به پرسپولیس باخت و قهرمانی را از دست داد، پس با انگیزه بیشتر به مصاف رقیب دیرینه‌اش می‌رود. استقلال در بازی‌های اخیرش توانسته کیفیت خوبی از خودش نشان دهد. هر مربی که بتواند آرامش خودش را در فینال حفظ کند و تیمش را خوب هدایت کند در دربی برنده می‌شود.

*عنایتی انتخاب‌ مناسبی برای تیم فوتبال امید نبود

کارشناس فوتبال در خصوص استفاده از داور خارجی در دیدار دربی تصریح کرد: داوران ایرانی جزو بهترین‌های آسیا هستند و با توجه به مشکلات داوری و تنشی که در فوتبال ایران وجود دارد، آنها به بهترین شکل کار خودشان را انجام می‌دهند. ولی با این حال اگر داور خارجی می‌آمد خیلی بهتر بود، چون حساسیت بازی فینال بالاست. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که استفاده از داور خارجی در دربی، حساسیت بازی را بیشتر خواهد کرد. در سال‌های قبل هم داوران خارجی، دربی را سوت زدند و اشتباهات فاحشی هم داشتند و به طور حتم نمی‌توانند کمکی برای ارائه یک بازی زیبا بکنند. اگر بتوانیم داوران ممتاز بین‌المللی را برای آموزش بهتر داوران خودمان بیاوریم، سرمایه‌گذاری خوبی را انجام داده‌ایم و می‌توانیم در آینده داوران قوی‌تری داشته باشیم.

پیشکسوت فوتبال درباره انتخاب سرمربی تیم امید، تاکید کرد: سال‌هاست در رده پایه مشکل داریم و تا به امروز هم نتوانستیم معظلات پیرامون تیم‌های ملی پایه را برطرف کنیم. مربیان بادانش و باکیفیتی در فوتبال ایران حضور دارند که در دوران بازیگری‌شان توانسته‌اند در لیگ‌های معتبر دنیا بازی کنند و هم اکنون می‌توانند تجربیات‌شان را به رده سنی پایه انتقال دهند، اما به علت برخی مشکلات در بدنه فوتبال ایران متاسفانه از رده ملی دور می‌شوند. فدراسیون فوتبال باید کمیته فنی داشته باشد که برترین‌ها در آنجا حضور دارند و بالطبع مربیان قوی‌تری را برای سرمربیگری تیم‌های ملی رده سنی انتخاب می‌کنند. رضا عنایتی در دوران بازی‌اش، بازیکن بسیار خوبی بود و از نظر شخصیتی هم یکی از بااخلاقی‌ترین‌ها بوده ولی انتخاب‌ مناسبی برای تیم فوتبال امید نبود. باید فدراسیون فوتبال انتخاب بهتری انجام می‌داد.

*افرادی در بدنه فدراسیون هستند که با رفیق بازی دوستان خودشان را به عنوان مربی معرفی می‌کنند

وی اضافه کرد: چیزی که در فوتبال ایران اصلأ به آن اهمیتی داده نمی‌شود رزومه و تخصص مربیان است. من سال‌هاست در رده پایه کار می‌کنم و مدتی قبل، فدراسیون فوتبال برای تیم ملی زیر ۱۴ سال از من برنامه خواست، ولی متاسفانه افرادی در بدنه فدراسیون تصمیم گیرنده هستند و حضور دارند که سعی می‌کنند با رفیق بازی و دوستان خودشان را به عنوان مربی معرفی کنند. به طور حتم این کار‌ها در آینده، کمکی به فوتبال ایران نخواهد کرد، چون خیلی از مربیان با تخصص از این رفتارها، دل زده می‌شوند و دیگر دنبال دانش روز فوتبال دنیا نمی‌روند، فوتبال را رها می‌کنند و بدین شکل رقابت مربیان هم از بین می‌رود. سال‌های زیادی در زمینه انتخاب مربیان متخصص در رده سنی پایه دچار مشکل هستیم و باید فدراسیون فوتبال نگاه ویژه‌ای به مربیان با تخصص و شایسته داشته باشد و آنها را بر روی کار بگذارد.

کلهر در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم عنایتی با تیم فوتبال امید در مسابقات پیش‌رو موفق شود، اما این انتخاب‌ها به غیر از اینکه بین مربیان تنش و فاصله ایجاد می‌کند، در مسائل فنی هم تاثیر منفی می‌گذارد. در کشورهای پیشرفته فوتبال دنیا، مربیان کارشان را از رده پایه شروع می‌کنند سپس پله پله به سمت تیم‌های بزرگسالان می‌روند. ولی در فوتبال ایران این موضوع برعکس است و مربیان در لیگ برتر کارشان را آغاز می‌کنند، بعد مربی تیم‌های پایه می‌شوند. از همان ابتدا باید سطح دانش مربیان را بالا ببریم و وقتی مربی کارش را شروع می‌کند باید مربیگری تمام رده‌های سنی را طی کرده باشد، ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کند، چون این موضوع یک هنر است. یک مربی باید از شروع کارش آموزش و دوره ببینند، اما در فوتبال ایران این نکات را هیچگاه نمی‌بینیم، ولی در کشور‌های صاحب سبک این موارد اصولی و پایه‌ای به بهترین شکل رعایت می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *