رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نکات مهمی که حجاج مبتلا به فشار خون باید رعایت کنند

10:37 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۲۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
نکات مهمی که حجاج مبتلا به فشار خون باید رعایت کنند
حجاج مبتلا به فشارخون در ایام سفر به سرزمین وحی باید نکاتی را رعایت کنند تا بیماری آن‌ها تشدید نشود.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ حجاج در طول سفر حج باید نکاتی را رعایت کنند تا دچار بیماری‌های مختلف نشوند، در این بین بیماران مبتلا به فشارخون باید مواردی را رعایت کنند تا بیماری‌شان تشدید نشود.

حجاجی که فشار خون یا چربی بالا دارند، از مصرف غذا‌های چرب یا نمکدار اجتناب کنند.

حتی‌المقدور کره را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند و از مصرف برخی مواد غذایی مانند ترشی‌ها، آجیل شور، سس، رب گوجه فرنگی، سس سویا و خردل، نان‌های نمکی، کنسرو ماهی تن، آب خورش، آبگوشت، چیپس سیب‌زمینی که ممکن است در برنامه غذایی کاروان باشد، اکیدا اجتناب شود.

برخی از خورش‌ها با آب و روغن زیاد سرو می‌شوند، توصیه می‌شود در اینگونه موارد، خورش مصرف نشود.

غذا در آشپزخانه مرکز طبخ و در کاروان‌ها توزیع می‌شود، برخی از زوار به این برنامه‌ها همچون سهمیه غذایی نگاه می‌کنند و در مصرف غذا اعتدال را رعایت نکرده و این امر موجب افزایش وزن، بالا رفتن قند و چربی خون و بروز بیماری می‌شود.

این بیماران مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آرد‌های سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانند و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جودوسر استفاده کنند.

مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آن‌ها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک و شیرینی را محدود یا حذف کنند.

از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذا‌هایی که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذا‌های کنسروی، شور، ترشی و چاشنی‌های کارخانه‌ای جداً خودداری کنند.

چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنند و تا یک ساعت پس از صرف غذا چای ننوشند؛ از مصرف نمک و غذا‌های پُر ادویه بپرهیزند، به جای نمک می‌توانند از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه جات مفید (زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر، پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنند.

مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ را کاهش دهند و به جای آن‌ها ماهی به صورت کباب شده، یا بخارپز استفاده کنند؛ مصرف سیر و پیاز را در تهیه مواد خوراکی یا به صورت خام، مثلاً نصف پیاز در روز و یک حبه سیررنده شده در هر وعده غذایی افزایش داده شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *