اصلاحات مهم دولت از یارانه معیشتی از ۶ خردادماه / سرپرست خانوار حتما بخواند + شرایط مهم

14:46 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۸۰۰
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
اصلاحات مهم دولت از یارانه معیشتی از ۶ خردادماه / سرپرست خانوار حتما بخواند + شرایط مهم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌دنبال توسعه بحث کالابرگ الکترونیک هستیم تا هم بتوانیم به مهار تورم کمک و مشوق‌ها را اعمال کنیم.

خبرگزاری میزان - به گزارش ساناپرس، سال گذشته بود که یارانه نقدی و معیشتی حذف شد و دولت تصمیم گرفت همه یارانه‌ها را در قالب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند

پس اولین گمانه‌ای که به ذهن می‌رسد این است که اصلاح یارانه‌ها می‌تواند به معنای افزایش رقم آن باشد. اما بررسی بودجه سال گذشته نشان می‌دهد دولت امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش یارانه‌های نقدی ندارد و هیچ مبلغی در بودجه برای این افزایش در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: از تعداد ۵۷۹ خانوار، ۵۱۴ دوقلو، ۵۲ سه قلو و ۳ خانوار چهار قلو از خدمات حمایت بهزیستی استان بوشهر بهره‌مند هستند.

حسین اسدی‌راد در سرکشی از خانواده‌های چند قلویی در بوشهر با بیان اینکه بهزیستی به خانواده‌های دارای چند قلویی خدمات ارائه می‌کند، اظهار داشت: به منظور کاهش مشکلات ناشی از تولد همزمان چند فرزند در یک خانواده و کمک به تسهیل روند رشد و تربیت متعادل کودکان چند قلو و تأمین کردن بخشی از هزینه‌ها مالی این خانواده‌ها، بهزیستی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد.

وی از پرداخت مستمری تا سن شش سالگی به چندقلو‌ها خبر داد و ادامه داد: فرزندان خانواده‌های چند قلو تا پایان سن شش سالگی از خدمات دریافت مستمری، مشاوره، تسهیلات خوداشتغالی در صورت بیکاری بهره‌مند هستند.

مدیر کل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به بهره‌مندی ۵۷۹ خانوار دارای فرزند چند قلویی از خدمات بهزیستی استان بوشهر گفت: از تعداد ۵۷۹ خانوار، ۵۱۴ دوقلویی، ۵۲ سه قلویی و ۳ خانوار چهار قلویی تحت حمایت بهزیستی قرار دارند.

اسدی راد با بیان اینکه پرداخت مستمری به چندقلو‌ها بر اساس بعد خانوار آنان است افزود: خانواده‌های دارای فرزند دو قلویی بعد خانوار ۴ نفره مبلغ ماهانه ۱٫۴ میلیون تومان، ۵ نفره یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان و خانواده‌های سه قلو و بالاتر نیز مبلغ یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در هم راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگویی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در کشور افزایش یافته است خاطر نشان کرد: میانگین سن ازدواج در استان بوشهر نزدیک ۳۰ سال است و میانگین فاصله بین ازدواج تا فرزندآوری ۵ سال است.

قاسم برجوئی‌فرد، بوشهر را چهارمین استان نابارور کشور دانست و اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۶ درصد مزدوجین در کشور متأسفانه با مشکل ناباروری مواجه هستند.

وی از کاهش جمعیت خبر داد و گفت: سال ۱۴۸۰، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و بر اساس نرخ باروری، جمعیت کشور در حال کاهش است.

برجوئی‌فرد از افزایش جمعیت سالمندی خبر داد و اضافه کرد: هزینه نگهداری سالمندان زیاد است و در صورتی‌که همین روند جمعیت پیش رود مطمئناً در آینده با مشکلات متعددی بیشتری روبه‌رو خواهیم شد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در توضیح دلیل قطع یارانه نقدی اردیبهشت ماه برخی خانوار می‌گوید: اگر فرد جزو دهک دهم باشد یا از دهک اول و سوم به دهک چهارم تا نهم وارد شود، رقم یارانه او تغییر می‌کند یا ممکن است قطع شود.

در حالی یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده که باز هم صدای گروهی را درآورده است؛ برخی می‌گویند یارانه آن‌ها به کل قطع شده و گروهی دیگر نیز نسبت به کاهش مبلغ یارانه خود از ۴۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان گلایه دارند. اما علت چیست؟ در این باره سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید تغییر دهک‌بندی دلیل اصلی قطع یارانه نقدی برخی از خانوار ایرانی است.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره در پاسخ به این پرسش که چرا یارانه گروهی از خانوار حذف یا مبلغ آن کم شده است، به تجارت‌نیوز گفت: دهک‌بندی یک امر پویاست که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت ماهانه انجام می‌شود. اگر فرد جزو دهک دهم باشد یا از دهک اول و سوم به دهک چهارم تا نهم وارد شود، رقم یارانه او تغییر می‌کند یا ممکن است قطع شود.

وی افزود: اگر یارانه گروهی از افراد قطع شده، به این معناست که آن‌ها در دهک‌بندی جدید وزارت رفاه جزو دهک دهم قرار گرفته‌اند و به همین علت دیگر مبلغی به حساب‌شان واریز نشده است.

حسینی درباره دلیل انجام دهک‌بندی به صورت ماهانه نیز گفت: برخی سرپرستان خانوار درخواست بازبینی می‌دهند و گروهی نیز به‌تازگی اقدام به ثبت نام کرده‌اند

وی همچنین درباره اینکه افراد برای پیگیری قطع یارانه خود به کجا باید مراجعه نیز تاکید کرد: اگر یارانه فردی قطع شده باشد، می‌تواند به سامانه حمایت وزارت رفاه مراجعه کند یا به صورت حضوری پیگیر این موضوع باشد.

حسینی افزود: اگررانه فردی از ۴۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته، دهک او تغییر کرده و در نتیجه باید به وزارت رفاه مراجعه کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *