مهرداد فرید کارگردان فیلم دعوتنامه: تصاویر داخل حرم را با ترس و لرز و با دوربین موبایل گرفتیم

14:07 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۸۲
مهرداد فرید کارگردان فیلم دعوتنامه: تصاویر داخل حرم را با ترس و لرز و با دوربین موبایل گرفتیم
در ششمین شب برنامه "شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع) "، فیلم دعوتنامه ساخته مهرداد فرید در پردیس مهر کوهسنگی به نمایش در آمد و در ادامه با حضور مهرداد فرید نشست پرسش و پاسخ فیلمش برگزارشد.

خبرگزاری میزان- مهرداد فرید در این در ششمین شب برنامه «شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)»، گفت: بسیار لذت بردم که پس از هفت سال این فیلم را در کنار تماشاگران دیدم. هرچند ممکن است برخی از مضامین آن قدیمی شده، به خاطر اینکه سیر شتاب حرکت اجتماع ما خیلی بالاست و اگر بخواهم فیلم را بسازم شرایط جدید اجتماع را در آن لحاظ می‌کنم.

وی افزود: داستان این فیلم داستان یک جیب بری است که جیب بری جیب زائران امام رضا را می‌زند، ایده جذابی بود که فقط در شهر مقدس مشهد می‌تونست روی بدهد یعنی یک اتفاق نامقدس در شهر مقدس. قاعدتا این قصه در شهری غیر از مشهد نمی‌توانست جذابیت داشته باشد.

این کارگردان سینما افزود: نخ پیوند این سه تا ماجرا، حضور معنوی امام رضا (ع) در شهر مشهد است  و یک جور تصادفی بودن این اتفاقات رامنتفی می‌کند و ما را به این اعتقاد می‌رساند که ظاهرا یک دستی فرای واقعیت‌های روزمره وجود داشته است.

مهرداد فرید کارگردان فیلم دعوتنامه: تصاویر داخل حرم را با ترس و لرزو با دوربین موبایل گرفتیم

فرید تاکید کرد: این مضمون که دزد‌ها به شکل ذاتی و سرشتی دزد نیستند و شرایط آن‌ها را به این کار سوق داده است، وقتی تماشاگر شرایط آدم‌ها را از نزدیک می‌بیند درک این مسئله شاید کمک کند این آدم‌ها را بهتر بفهمیم.

وی افزود: وقتی می‌خواستیم در حرم کار کنیم به ما اجازه ورود به حرم نمی‌دانند و خدام حرم می‌گفتند که حتی روی سنگفرش بیرون حرم حق نداریدفیلمبرداری کنید و بروید روی آسفالت کار کنید. حتی تصاویر داخل حرم را با ترس و لرزو با دوربین موبایل گرفتیم. آن سال‌ها به گروه‌های فیلمسازی بدبین بودند و فکر می‌کنند که اگر با گروه‌های فیلمسازی همکاری کننداحتمالا گناهی انجام می‌دهند.

این کارگردان سینما ادامه داد: در سکانسی از فیلم که دعوتنامه غذای حضرتی داده می‌شد. عوامل فیلم ما از دعوتنامه‌ها کپی گرفته بودند و با اینکه به هنروان آن سکانس گفته بودیم که دعوتنامه‌های غذای حضرتی واقعی نیست، با این حال یکی دو نفر، این دعوتنامه‌ها را برده بودند تا غذای حضرتی بگیرند، ولی آن‌ها را به جرم جعل دعوتنامه گرفته بودند و حتی من رابه دادگاه احضار کردند که البته تبرئه شدیم.

فرید تاکید کرد: فیلم ساختن در کشور ما خیلی راحت نیست و موانع زیادی دارد و تمرکز فیلمساز را با هم می‌زند.

وی افزود: بعد از ۷ سال که فیلم را می‌بینم خودم را جزو منتقدین فیلم می‌دانم. اقتضائات تولید نمی‌گذارد که آدم کمال گرایی باشیم. من ادعای ساختن فیلمی شاهکار ندارم. با توجه به شرایط فیلمسازی در سینمای ایران اگر فیلمسازی فیلم متوسط رو به بالا بسازد خودم از او تشکر می‌کنم.

این کارگردان سینما افزود: ما خیلی دستمان باز نیست برای انتخاب بازیگران مشهور و ستاره‌های سینما. چون اکثر بازیگران درگیر پروژه‌های دیگر هستند. ما خوش شانس بودیم که حمیدرضا  آذرنگ، میتراحجار وشقایق فراهانی اسفاده کردیم و مشغول کار‌های دیگری نبودند.

وی افزود:خیلی مواقع دستمزد بازیگران مشهور با چرخه  اقتصادی سینما تناسبی ندارد. قاعدتابرای چنین فیلمی  مثلا از بازیگری مثل گلزار نمی‌توانیم استفاده کنیم. چون دستمزد او بسیار بالاست.

مهرداد فرید کارگردان فیلم دعوتنامه: تصاویر داخل حرم را با ترس و لرزو با دوربین موبایل گرفتیم

این کارگردان سینما در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا سینمای ایران دین خوددرا به امام رضا (ع) ادا کرده؟ گفت:فقط فیلمسازان نیستند که باید از این موضوعات حمایت کنند بلکه خود مسئولان کمک کنند. از یک طرف بنیاد فارابی حمایت کرد، ولی مسئولان آستان مانع تراشی کردند. حتی در نشستی با مسئولان آستان قدس با حضور بازیگران شرکت کردیم و حتی یکی از بازیگران زد زیر گریه که چرا حمایت نمی‌کنید؟ این در حالی است که وعاظ و روحانیون در سخنرانی‌های خود، همیشه ازسینمای ایران انتقاد می‌کنند که چرا از مضامین مذهبی حمایت نمی‌کنید؟

فرید افزود: به مسئولان آستان قدس می‌گفتیم که چرا حمایت نمی‌کنند مثلا بهانه می‌آوردند که شقایق فراهانی یک خواهری دارد که در خارج از کشور فیلم بازی می‌کند، گاهی استدلال‌های اینچنینی می‌آورند.

وی ادامه داد: تا وقتی آشتی و دوستی بین نهاد‌های حمایتگر واهل سینما اتفاق نیافتد، قاعدتا این چرخ تسهیل نمی‌شود. خیلی از فیلمسازان مایل هستند در این زمینه کار کنند در صورتی که شرایط مناسب ایجاد شود.

در ادامه مراسم تقدیر ازمهرداد فرید با حضور حجت الاسلام قاسم پور قائم مقام بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع)، برگزار شد.

اجرای این برنامه را مسعود نجفی برعهده داشت.

این برنامه توسط بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلمخانه ملی ایران، موسسه تصویر شهر ومدرسه اسلامی هنر برگزار می‌شود.
امشب نیز فیلم به آهستگی با حضور مازیار میری کارگردان فیلم، به نمایش در خواهد آمد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *