گفت‌وگو/

خردمندنیک: احترام به مخاطب مهم‌ترین نکته در ساخت برنامه «به خانه برمی‌گردیم» است

8:20 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۷۷
خردمندنیک: احترام به مخاطب مهم‌ترین نکته در ساخت برنامه «به خانه برمی‌گردیم» است
تهیه‌کننده برنامه «به خانه برمی‌گردیم» معتقد است احترام به مخاطب مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در ساخت برنامه «به خانه برمی‌گردیم» محسوب شده و از این رو تلاش داریم تا به سوالات مخاطبان در بخش‌های مختلف خصوصاً پزشکی پاسخ داده شود. 

زهرا خردمندنیک تهیه‌کننده برنامه «به خانه برمی‌گردیم» در گفت‌وگو با میزان درباره ساختار این برنامه گفت: برنامه «به خانه برمی‌گردیم» یک برنامه ترکیبی زنده و استودیویی است که در یک خانه دکور تلویزیون با همراهی مجریان و کارشناسان همچنین میهمانان مختلف روی آنتن می‌رود. طی این برنامه بخش‌های کوتاه، مستند و نماهنگ متناسب با مناسبت‌ها ارائه می‌شود. همچنین طرح سوال و مسابقه برای شکل‌گیری یک ارتباط دوسویه و برقراری رابطه مخاطبان با تلویزیون در نظر گرفته شده است که با دادن جوایزی به مخاطب آنان را ترغیب می‌کند تا برنامه را دنبال کنند و با آن ارتباط داشته باشند. از سوی دیگر ارائه اطلاعات علمی، خبری و آموزش‌های متنوع مرتبط با موضوع خانواده از جمله نکاتی بوده که همواره در این برنامه مورد توجه قرار دارد. 

وی افزود: بخش‌های آموزشی هنری، آشپزی، پزشکی و سلامت از جمله بخش‌های اصلی محسوب می‌شوند که بیش از هر حوزه دیگری با اقبال روبه‌روست. این برنامه، هم اکنون ۲۶ ساله شده و یک سال است که تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارم. 

خردمندنیک زمان پخش برنامه «به خانه برمی‌گردیم» را مطرح و بیان کرد: این برنامه روز‌های شنبه تا پنجشنبه به صورت منظم حدود ساعت ۱۷ از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. 

وی به تلاش‌های شکل‌گرفته طی سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: طی ۲۶ سال گذشته تهیه‌کنندگان تغییراتی کردند و این تغییر همیشه در جهت ایجاد خلاقیت‌های جدید و پیشرفت بوده است. از سوی دیگر تلاش ما بر این متمرکز شده تا همواره میهمانانی را به برنامه دعوت کنیم که در حوزه خود حرف اول را می‌زنند و مورد تایید بوده و سابقه کاری آنان نیز مشخص و درخشان باشد. 

این تهیه‌کننده تلویزیون رویکرد برنامه «به خانه برمی‌گردیم» را برای روز‌های هفته معرفی و تصریح کرد: برنامه «به خانه برمی‌گردیم» برای هر روز از هفته برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. شنبه‌ها در بخش آشپزی غذا‌های فست‌فودی و مناسب کودکان را معرفی می‌کنیم. در بخش پزشکی بیماری‌های ریه، بیماری‌های مختص به نوزادان و همچنین بیماری‌های فصلی که ممکن است نوزادان و کودکان به آن مبتلا شوند، طبق فصل مطرح می‌کنیم. در بخش کارشناسی نیز روانشناسی کودک و نوجوان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در حوزه هنر نیز آموزش‌هایی مختص کودکان، تزیین اتاق کودک و دکوراسیون و تمام وسایلی که مختص کودکان است، ارائه می‌کنیم. 

وی به برنامه روز‌های یکشنبه پرداخت و بیان کرد: در روز‌های یکشنبه در بخش آشپزی غذا‌های کم‌کالری معرفی و طرز تهیه آن‌ها آموزش داده می‌شود همچنین بیماری‌های تیروئید، دندان، پوست و مو مطرح می‌شود. در بخش کارشناسی هم یک حقوقدان میهمان برنامه «به خانه برمی‌گردیم» می‌شود و پاسخ به سوالات حقوقی مخاطبان از ازدواج تا طلاق و معاملات، خصوصا املاک را پاسخ می‌دهند. هر یک از موضوعات بنا به گستردگی درخواست مخاطبان مطرح می‌شود. در بخش هنری نیز آموزش‌هایی مختص ۲۰ تا ۴۰ ساله‌ها بسته به فصل و شرایط آموزش داده می‌شود که عموما در حوزه صنایع‌دستی، پتینه و سایر آموزش‌های هنر‌های دستی است. 

خردمندنیک اظهار کرد: «به خانه برمی‌گردیم» در روز‌های دوشنبه در بخش پزشکی به حوزه روانی، پزشکی، قلب و ریه می‌پردازد. همچنین محیط زیست موضوع و محور بحث‌های بخش کارشناسان قرار داده شده و در بخش هنری نیز مرواریددوزی، مرصع‌دوزی، عروسک‌سازی، منبت‌کاری و کاشی‌کاری آموزش داده می‌شود. برای روز‌های سه‌شنبه نیز انواع غذا‌های سنتی و در بخش پزشکی بیماری‌های مختص زنان و انواع سرطان‌های مختص آنان مطرح می‌شود. در بخش کارشناسی نیز روانپزشکی بزرگسالان محور بحث‌ها بوده و عموما تلاش می‌شود تا از «حال بد به حال خوب» و کسب انرژی مثبت مخاطبان را هدایت کنند. در بخش هنری نیز خیاطی و دوخت لباس و چادر به مخاطبان آموزش داده می‌شود. 

وی به برنامه‌های بخش‌های مختلف برنامه «به خانه برمی‌گردیم» در روز‌های چهارشنبه اشاره و تصریح کرد: برای روز‌های چهارشنبه نیز در بخش تغذیه غذا‌های ملل و در بخش پزشکی نیز ارتوپد، اورولوژی، روماتیسم و پروستات همچنین بیماری‌های مردان، محور گفتگو قرار می‌گیرد. کارشناسان در روز‌های چهارشنبه اطلاعات و چالش‌های بازی‌های رایانه‌ای را مطرح کی‌کند و آگاه‌سازی خانواده‌ها را محور بحث قرار می‌دهند و در بخش هنری نیز آموزش هنر‌های بزرگسالان می‌پردازند.

خردمندنیک به برنامه‌های روز پنجشنبه اشاره کرد و افزود: از آنجا که پنجشنبه‌ها آخر هفته برای خانواده محسوب می‌شود. به همین دلیل فضایی شاد با پلی‌بک‌های شاد در نظر گرفته می‌شود. خیلی از خانواده‌ها بساط پیک نیک را در نظر دارند و برنامه «به خانه برمی‌گردیم» نیز آن را مد نظر قرار می‌دهد. در بخش پزشکی نیز طب سالمندان و پزشک تغذیه به ارائه اطلاعات می‌پردازد. دربخش کارشناسی نیز بسته به موضوع و ایام و مناسبت‌های متعدد مطرح و در مورد آن به گفتگو می‌نشینند. بخش هنری هم صنایع دستی استان‌های مختلف را مطرح می‌کند. 

وی به ویژه برنامه‌های روز پنجشنبه پرداخت و افزود: هر هفته مردم با یک منطقه جدید از کشور آشنا می‌شوند. در این راستا، غذاها، بازی‌ها و مناطق گردشگری که در این بخش‌ها قرار دارد، به مخاطب معرفی می‌شود. 

خردمندنیک به ویژگی‌های برنامه «به خانه برمی‌گردیم» پرداخته و افزود: یکی از ویژگی‌های اخیر برنامه «به خانه برمی‌گردیم» انتخاب موسیقی مورد علاقه دهه ۴۰ تا دهه ۹۰ است که در برنامه قرار داده شده و در بخش‌های هنری خط، نقاشی روی شیشه و سیاه قلم نیز آموزش داده می‌شود. 

وی وجود پویش‌های مختلف در برنامه «به خانه برمی‌گردیم» را مورد بررسی قرار داد و افزود: هدف برنامه «به خانه برمی‌گردیم» درگیر کردن مخاطب با این برنامه است، لذا پویش‌های مختلفی بنا به ایام هفته و مناسبت‌های در برنامه لحاظ شده است که به واسطه آن جوایز نقدی به مخاطب به منظور تشویق آنان انجام می‌شود. بدین ترتیب رابطه بیشتری با برنامه دارند، از سوی دیگر احترام به مخاطب مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در ساخت برنامه «به خانه برمی‌گردیم» محسوب شده و از این رو تلاش داریم تا به سوالات مخاطبان در بخش‌های مختلف خصوصاً پزشکی پاسخ داده شود. 

وی به رویداد جدید در فضایی با صدا و سیما اشاره و اظهار کرد: شبکه‌ای با عنوان مثبت پنج در نظر گرفته شده که این شبکه به صورت مستقیم و پس از پایان برنامه «به خانه برمی‌گردیم» در کانال مثبت پنج نمایش داده شده که ادامه پاسخ به سوالات پزشکی، حقوقی و کارشناسان که همچنان از سوی مخاطبان مطرح شده و بی‌پاسخ مانده، می‌پردازد. 

وی در مورد بخش حقوقی برنامه «به خانه برمی‌گردیم» اظهار کرد: بخش حقوقی در ابتدا با وجود کارشناسان متعدد برگزار می‌شد، اما اخیراً این برنامه با کمک اتاق فکر به بررسی موضوعات و مشکلات عمده مخاطبان پرداخته و آن دسته از سئوالات را که بیشتر مورد نیاز مخاطبان بوده و از کارشناسان پرسیده می‌شود، محور قرار داده و در برنامه «به خانه برمی‌گردیم» به آن پرداخته می‌شود. برخی از این موضوعات به واسطه مراجعات افراد به وکلا رصد شده و در دستور کار برنامه قرار می‌گیرد. در این زمینه دو تن از کارشناسان حقوقی ذبده همانند سهیل طاهری و محسن صالحی‌زاده کارشناسان ثابت برنامه می‌شوند. برخی از این موضوعات نیز در بررسی‌های میدانی وکلا شناسایی شده و برای مطرح شدن و پاسخگویی به آنان در نظر گرفته شده است و برخی از موضوعات نیز به واسطه اتاق فکر محور برنامه «به خانه برمی‌گردیم» قرار می‌گیرد. 

خردمندنیک درباره شاخص‌های انتخاب پزشکان در برنامه «به خانه برمی‌گردیم» تاکید کرد: پزشکانی که در برنامه به سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهند، افرادی هستند که توسط شورای سلامت سیما معرفی شدند و عضو هیئت علمی هستند و پیشینه علمی و عملی مشخص دارند. همچنین برای درک بهتر اطلاعات عموماً از مولاژ و اسلاید استفاده شده تا بتوانند آموزش‌ها را با زبانی ساده‌تر به مخاطبان ارائه کنند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *