نگاهی کوتاه به واکنش‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب

11:37 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۳۵
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
نگاهی کوتاه به واکنش‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب
اخیراً لایحه‌ای با عنوان «لایحه عفاف و حجاب» از سوی دستگاه قضایی تهیه شده و توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

خبرگزاری میزان - مدتی قبل قوه قضاییه لایحه عفاف و حجاب را طراحی و به دولت ارائه کرد. رسانه‌های مختلف به این لایحه واکنش‌های زیادی نشان دادند.

در ادامه برخی از واکنش‌های رسانه‌ها به این موضوع از نظر می‌گذرد:

روزنامه فرهیختگان: قوه قضاییه به‌عنوان طراح اصلی لایحه عفاف و حجاب و برخی از چهره‌های حقوقی و قضایی قائل به نگاهی تفکیکی به مساله حجاب و عفاف در جامعه است، یعنی تفکیک هم در انواع مدل‌های بدحجابی و بی‌حجابی و هم در نوع مجازات افراد، ناظر به این رویه می‌توان این رویکرد را موافق با نظر رهبری در مواجهه با افرادی که نقصی در حجاب دارند هم دانست.

در این لایحه‌ شان نظارتی پلیس حفظ شده است و در گام نخست مواجهه برخورد خیابانی پلیس تجویز نمی‌شود و موافقان لایحه این را هم یکی‌دیگر از نقاط قوت آن دانسته‌اند؛ فارغ از همه اینها، نه مسیر تایید و نه رد لایحه مذکور و حکمرانی در این حوزه بسته نیست.

روزنامه خراسان: لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که از سوی قوه قضاییه، با اعمال نظرات اصلاحی روسای دولت و مجلس و کارشناسان تهیه شده رویکردی اجتماعی دارد و پیشگیری را بر جرم انگاری مقدم دانسته است. رویکرد اتخاذشده در این لایحه، حاصل همفکری و هم‌نظری نهاد‌های کلان کشور است.

اتفاقات چندماه اخیر در کشور، تمامی متولیان فرهنگی و سیاسی کشور را با یکدیگر همفکر و هم‌باور کرد که باید متناسب با شرایط جامعه، قوانینی جامعه‌پذیر برای اجرای شعائر دینی داشت و در کنار آن از ایجاد دوقطبی و تنش بین مردم جلوگیری کرد.

فارس: حجت‌الاسلام جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: قوه قضاییه با ساز و کار خودش جرم‌انگاری می‌کند و بر همین اساس هم در تنظیم لایحه عفاف و حجاب پیش رفته است.

این طرح حتی اگر حداقلی هم باشد باید تصویب و رفته‌رفته تقویت شود چرا بهتر از بی‌قانونی است.

روزپلاس: لایحه حجاب و عفاف با قانونمند کردن حجاب از تبدیل آن به مقوله‌ای امنیتی و ایجاد دوقطبی در جامعه جلوگیری می‌کند. نمی‌شود سال‌ها کوتاهی دستگاه‌ها در امور فرهنگی و ایجابی مرتبط با حجاب را با قوانین چکشی جبران کرد. این لایحه بستری مناسب برای اقدامات فرهنگی آتی را فراهم می‌کند. 

تفویض اختیارات لازم به فراجا و تاکید بر آموزش و به کارگیری نیرو‌های مجرب، قانونمند کردن فضای مجازی و پیش‌بینی لازم برای برخورد با هرگونه افراط و تفریط نشان از جامعیت این لایحه دارد.

دفاع پرس: خزعلی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده: رویکرد دولت در مقابله با پدیده «کم‌حجابی» فرهنگی و اجتماعی است. یکی از گلایه‌های به حق مردم گرانی لباس استاندارد اسلامی و چادر است که باید فکر اساسی برای آن شود. طبیعت قانون به گونه‌ای است که اگر درصد بسیار کمی از افراد موضوعات اجتماعی و فرهنگی را نپذیرفتند و به آن عمل نکردند، قانون با آن افراد برخورد کند. غیر از قوه قضائیه دولت هم طی لایحه‌ای نظرات خود را در مورد حجاب و عفاف ارسال کرده است/ ۳۳ دستگاه درخصوص عفاف و حجاب وظایفی را بر عهده دارند.

نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی مجلس: در مورد لایحه حجاب و‌عفاف، قوه قضاییه از دو قوه دیگر نظرات کارشناسی گرفته است.

احدآزادی‌خواه عضو فراکسیون روحانیت: مجلس در رسیدگی به لایحه حجاب و عفاف هم مطالبه‌ی فقهی برایش حائز اهمیت است و هم حقوق اجتماعی مردم. تریبون‌داران اجازه دهند لایجه در دستور کار قرارگیرد و بعد قضاوت را شروع کنند.

انتهای پیام/


کمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
0
0
این کشور ،کشور امام زمان است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *