گفت‌وگو|

جلال‌زاده: رویه نادرست کشور‌های اروپایی باعث بازداشت اسدالله اسدی شد/سوئد پرونده حمید نوری را برخلاف معاهدات و کنوانسیون‌های قضایی پیش برده است/اقدام برای آزادی اتباع ایرانی گرفتار در حبس

10:13 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۶۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جلال‌زاده: رویه نادرست کشور‌های اروپایی باعث بازداشت اسدالله اسدی شد/سوئد پرونده حمید نوری را برخلاف معاهدات و کنوانسیون‌های قضایی پیش برده است/اقدام برای آزادی اتباع ایرانی گرفتار در حبس
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‎گوید اروپایی‌ها تاکنون بار‌ها بی توجه به رویه‌های قضایی اقدام به طراحی نقشه علیه اتباع ایرانی کردند.

اسدالله اسدی دیپلمات به گروگان گرفته شده ایران در بلژیک روز جمعه با میانجی‎گری عمان و از طریق این کشور وارد تهران شد.

اسدی دیپلمات ایرانی در وین در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود و پس از آن به بلژیک منتقل شد.

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان ضمن بررسی ابعاد مختلف بازداشت اسدالله اسدی، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به دفاع از اتباع گرفتارِ بازداشت و حبس ظالمانه در سراسر جهان می‌داند.

کشورهای اروپایی به اشتباه خود پی بردند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار کرد: این نخستین بار نیست که کشور‌های اروپایی در چارچوب اقدامی ظالمانه و یکجانبه گرایانه، بی‎توجه به رویه‌های قضایی و کنوانسیون‌های بین المللی در مورد مصونیت دیپلمات‌ها اقدام به طراحی نقشه علیه اتباع ایرانی می‌کنند؛ در دفعات قبل هم آن‌ها به اشتباه خود پی برده و نسبت به آزادی اتباع ایرانی اقدام کردند.

جلال زاده، تصریح کرد: سرویس‌های امنیتی کشور‌های اروپایی در پی مواجهه با حوادث امنیتی در خاک این کشورها، به دنبال پیدا کردن سرنخ هستند و زمانی که از این امر ناتوان می‌مانند، متاسفانه اتباع کشور‌های مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران را دستگیر می‌کنند؛ این رویه نادرست کشور‌های اروپایی درباره اسدالله اسدی هم رخ داد.

این نماینده مجلس، ادامه داد: ناتوانی سرویس‌های امنیتی کشور‌های اروپایی در یافتن عاملان اصلی یک حادثه، سبب شد تا آن‌ها اسدالله اسدی را بدون ارائه هرگونه سندی متهم کنند؛ آن‌ها اسدی را فقط بر اساس ادعای ۲ شاهد که عضو گروهک تروریستی منافقین بودند، متهم کرده و برخلاف ادعا‌های حقوق بشری، وی را ظالمانه ۵ سال در زندان انفرادی حبس کردند؛ البته بی گناهی اسدی در نهایت ثابت شد و وی روز گذشته به کشور بازگشت.

استفاده ابزاری اروپایی‎ها از حقوق بشر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیان کرد: اروپایی‌ها از یک طرف ادعای حقوق بشر می‌کنند و از طرف دیگر آن را نقض می‌کنند؛ به عبارتی حقوق بشر به ابزاری در دست کشور‌های اروپایی تبدیل شده است؛ در پرونده حمید نوری هم ما شاهد استفاده ابزاری سوئد از حقوق بشر هستیم.

پرونده حمید نوری بر خلاف کنوانسیون‎های قضایی پیش برده شده

جلال زاده، درباره پرونده شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد نیز اظهار کرد: وکلای نوری در جریان دفاع از وی به همه موارد و مفاد قانونی خود اروپایی‌ها استناد کردند؛ باید بگوییم که دادگاه سوئدی از حمید نوری عبور کرده و علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند؛ در دادگاه به حرف‌های نوری و وکلایش توجه نمی‌شود؛ حمید نوری در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و پرونده وی از همان ابتدا برخلاف تمامی معاهدات، رویه‌ها و کنوانسیون‌های قضایی در اروپا پیش برده شده است؛ اروپا تاکنون در موارد متعدد با اتباع ایرانی چنین رفتار‌هایی داشته است.

جلال زاده در پایان ضمن تقدیر از فعالیت‌ همه دستگاه‌های دخیل در آزاد شدن اسدی، گفت: در آزادی اسدالله اسدی همه دستگاه‌های مربوطه نقش داشتند؛ همه این دستگاه‌ها برای آزادی حمید نوری نیز فعال هستند؛ البته جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند که از هر یک از اتباع ایرانی که در هر نقطه جهان ظالمان گرفتار دادگاه و حبس شده‎اند، دفاع کرده و برای آزادی آن‌ها عملیات و اقدام‌های لازم را انجام بدهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *