ابوترابی‌فرد: رمز موفقیت حاکمان و مدیران آراستگی به عمل صالح است

13:14 - 05 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۶۱۰
ابوترابی‌فرد: رمز موفقیت حاکمان و مدیران آراستگی به عمل صالح است
امام جمعه موقت تهران گفت: رمز موفقیت حاکمان، مدیران و آحاد مردم آراستگی به عمل صالح است؛ مهمترین ویژگی عمل صالح پشتوانه علمی و معرفتی و ایمانی فرد است.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن مسیر تقوا اظهار کرد: حضرت علی (ع) خطاب به مالک فرمودند: «ای مالک تو در جایگاه اداره امورات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته‌ای و آگاه باش که قبل از تو حاکمان ظالم و عادل در این سرزمین حکومت کرده است.

وی خطاب به حاکمان کشور افزود: پیامبر الهی حضرت یوسف (ع) مدیریت اقتصادی، فرهنگی و نظامی مصر را در دست داشت و تحولات عظیمی را در آنجا خلق کرد، ولی در مقابل فراعنه هم در این کشور حکومت کردند، حکومت‌هایی که نماد ظلم و ستم بودند؛ بنابراین تو با این تاریخ عظیم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو هستی و باید از آن درس بیاموزی.»

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: قدرت‌هایی از شرایط مطلوب برخوردارند که در مسیر حق و عدالت قدم بگذارند. امروز مردم همانطور که حاکمان قبلی را مورد نقد قرار می‌دهند حاکمان فعلی‌شان را هم نقد می‌کنند. قضاوت مردم شاخصی است برای شناخت انسان‌های صالح. باید نگاه عمومی را رصد کرد و با تحلیل و تبیین نقد دیگران، خویشتن را اصلاح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: رمز موفقیت حاکمان، مدیران و آحاد مردم آراستگی به عمل صالح است؛ مهمترین ویژگی عمل صالح پشتوانه علمی و معرفتی و ایمانی فرد است. ایمان و عمل صالح با هم پیوند خورده‌اند و معرف پشتوانه عمل صالح هستند و راه موفقیت انسان در همه حوزه‌های حیات، آراستگی به عمل صالح است.

وی اضافه کرد: عملی که از بالاترین پشتوانه علمی و معرفتی برخوردار است و عملی که در آن با معرفت و دانش می‌توان تقرب به خدای متعال را به جا آورد آن عمل از صلاحیت و شایستگی بیشتری برخوردار می‌شود.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: آنچه انسان را تهدید می‌کند و راه را برای سلوک عاقلانه و عادلانه دشوار می‌کند هوا و هوس انسان است، در جنگ بین عقل و هوای نفس نباید زمام عقل را به دست بی‌کفایت هوای نفس سپرد. باید اعمال صالح را رصد و تبیین کنیم و خودمان را به عمل صالح آراسته کنیم و از آنچه که مورد امضای عقل نیست دوری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: نفس، دشمن نخست انسان است و باید آن را به وسیله عقل پرورده شده با وحی، به کنترل درآورد. راه آراستگی به کمال و رضایت جامعه این است که خدا را مشاهده کنیم و در محضر او مرتکب اشتباه نشویم.

وی اظهار کرد: به هر میزان معرفت انسان به نفس و خدای متعال افزایش پیدا کند مراقبه او بیشتر می‌شود. انسان‌هایی که نفس خود را بیشتر می‌شناسند مراقب هستند تحت کنترل هوا‌های نفسانی قرار نگیرد.

خطیب موقت جمعه تهران اضافه کرد: همانطور که قدرت سرمایه بزرگی است و مسیر سعادت را هموار می‌کند به همان اندازه هم خطر بزرگی محسوب می‌شود، اگر قدرت در اختیار افراد گناهکار قرار گیرد مسیر حرکت انسان را منحرف می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت علم اظهار کرد: علم، این گوهر والا اگر در دستان آلوده به گناه قرار بگیرد راه را برای طغیان هموار می‌کند و مسیر حرکت انسان را منحرف خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران در بخش‌های دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های مهمی مواجه بودیم که یکی از آن‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی دریایی راهبردی و اقتدار آفرین اتفاق افتا و آن ایفای ماموریت شایسته ناوگروه ۸۶ برای حرکت اقتدار آفرین و پیمایش کره زمین بود.

ناوگروه ۸۶ دانش و ظرفیت استثنایی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: در این حرکت اقتدار آفرین، ناوگروهی که نماد دانش و تخصص و فناوری دانشمندان و فرهیختگان ایرانی در ناوشکن دنا بود، پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و ۴ بار عبور از خط استوا، دانش و تخصص و شجاعت و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد.

وی تاکید کرد: قدرت دریایی مجموعه‌ای از قابلیت‌های وابسته به دریاست که بتواند کنترل آب‌ها و منابع حیاتی در دریا را در اختیار داشته باشد و از دسترسی دشمنان به آن‌ها جلوگیری کند. هدف سیادت دریایی است و امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی در این جایگاه قرار گرفته است.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: حضور با اقتدار در اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس و نیز عبور از تنگه مهم ماژلان واقعاً بی نظیر و استثنایی است. برای این اقتدارآفرینان و نیز فرمانده هوشمند نیروی دریایی و دریانوردان ناوشکن دنا از خدای متعال عزت و اقتدار مسئلت داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *