قالیباف: می‌توانیم در یک برنامه پنج‌ساله به ثبات اقتصادی برسیم

12:51 - 04 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۵۰۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
قالیباف: می‌توانیم در یک برنامه پنج‌ساله به ثبات اقتصادی برسیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس در برنامه هفتم به فضل‌الهی مصمم هستند تا از منابع کشور به درستی بهره برداری شود، گفت: اگر این امر محقق شود، می‌توانیم در یک برنامه پنج ساله و همین برنامه هفتم، به ثبات اقتصادی برسیم.

خبرگزاری میزان - محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح فرودگاه شهدای گناباد ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) گفت: به سهم خود وظیفه دارم از همه شما عزیزان در شهرستان گناباد قدردانی کنم. به ویژه از خانواده معظم شهدا، جانبازان، رزمندگان، آزادگان و مردان مردی که از این خطه در دوران دفاع مقدس در صحنه‌هایی حضور داشتند که به تعبیر شهید چمران در روز‌های سخت و میدان جنگ است که فرق میان مرد و نامرد مشخص می‌شود. آن روز جوانان و مردان این سرزمین مردان مردی بودند که در شلمچه و عملیات‌های بدر، خیبر و والفجر ۸ و آزادسازی خرمشهر عزیز، در چزابه و بستان شاهد بودم که چه افتخارات بزرگی را رقم زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز که در اینجا جمع شدیم و این فرصت‌ها برای کشور فراهم شده است جز به رشادت و شهادت آن عزیزانی که در راه خدا گام برداشتند، نیست و ما مدیون یکایک شهدا و خانواده شهدا هستیم و بدانید که هرگز آن روز‌ها را فراموش نمی‌کنیم و خودمان را در ابعاد مادی و معنوی مدیون شهدا می‌دانیم و امیدواریم در هر کجا که هستیم در مسیر شهدا گام برداریم.

وی اظهار کرد: ابتدا وظیفه دارم از زحمات همه کسانی که تلاش کردند تا این فرودگاه ساخته و امروز افتتاح شود، قدردانی کنم، هرچند که ساخت این فرودگاه زمان زیادی برده است که در حوزه مدیریتی نکته‌ای را در خصوص تأخیر ۳۰ساله این پروژه عرض خواهم کرد تا مردم عزیزمان و مسئولان و همه با هم برداشت دقیقی از این موضوع داشته باشیم. بنده جزو کسانی هستیم که مخالف بسیاری از فرودگاه‌های درحال ساخت کشور هستم که در صحبت‌هایم دلایل آن را مطرح می‌کنم، اما انصافاً احداث این فرودگاه به دلایل منطقی و از منظر بحران‌های طبیعی که اتفاق می‌افتد، لازم بوده است. بدون شک این فرودگاه منجر به توسعه و پیشرفت منطقه گناباد شده و حدود ۱۱شهرستان اطراف را می‌تواند پوشش دهد، لذا فرصت بسیار خوب و منحصر به فردی است. اما چرا اینقدر با تاخیر؟

قالیباف گفت: زمانی می‌توانیم به پیشرفت سرعت دهیم و زمانی می‌توانیم رشد تولید را شاهد باشیم و مشکلات امروز در حوزه تورم را حل کنیم که همه ما به یک فهم مشترک در همه موضوعات به ویژه در مسائل اقتصادی برسیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار داشت: اگر در اقصی نقاط کشور هرکسی بخواهد تنها به شهر و مرکز استان خودش فکر کند، هیچگاه نمی‌توانیم به پیشرفت برسیم. در این صورت است که پروژه‌ای مانند فرودگاه گناباد ۳۰سال به طول می‌انجامد در حالی که احداث فرودگاهی با این امکانات حداکثر ۳سال زمان نیاز دارد، اما باید ۲۷سال اضافی برای آن وقت بگذاریم. مگر ما چقدر عمر می‌کنیم؟ مگر جوانان ما چقدر برای یک زندگی مشترک، شغل، مسکن فرصت دارند، این‌ها حداقل توقع برای یک زندگی است. نباید بگذاریم سرنوشتمان اینگونه رقم بخورد. امروز فرصت‌های بزرگی داریم، تقریباً حدود ۱۵هزار کیلومتر راه آهن داریم که از ۴ هزار کیلومتر آن هیچ استفاده مفیدی نمی‌شود، حتی هزینه اضافی برای نگهداری آن‌ها داده می‌شود. اگر این ۴ هزار کیلومتر را در مسیری مانند کریدور شمال و جنوب و دو خطه شدن راه آهن چابهار به سرخس هزینه می‌کردیم، ساخت فرودگاهی مانند فرودگاه شهدای گناباد ۳ سال زمان می‌برد. اما اگر ساخته نشده و تولید ثروت صورت نگیرد باید ۳۰ سال برای تکمیل این پروژه‌ها بایستیم.

قالیباف تصریح کرد: امروز نیازمند یک نگاهی مانند نگاه حاکم بر دفاع مقدس هستیم، در آن دوران هیچکس فکر نمی‌کرد بتوانیم دشمنی که در ائتلاف با همه دشمنان انقلاب اسلامی و ایران بود، از پا در بیاوریم و با عزت و افتخار و پیروزی از کشورمان دفاع کردیم؛ امروز نیز در عرصه اقتصادی نیز همین همت و نگاه و باور را نیازمندیم تا همه دست به دست هم دهیم. بی‌تردید اگر ۴ هزار کیلومتر راه آهن را در این مسیر قرار داده بودیم امروز شاهد نبودیم که سرعت حرکت قطار باربری حدود ۵ الی ۶ کیلومتر در ساعت با حداقل ظرفیت باشد و امروز قادر بودیم صد‌ها میلیون تن کالا از این منطقه خارج کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: این لطف و منت خدا بر مردم این سرزمین است که ما را هم در کریدرو شمال _ جنوب و هم در کریدور شرق و غرب خشکی دنیا قرار داده است که درآمد آن برای ما به مراتب بیش از درآمد نفت و گاز خواهد بود و همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته با نمایندگان مجلس فرمودند، جایی که به حق و مصلحت هست با وجود هر هزینه‌ای که برای ما دارد، دست در دست هم دهیم تا انجام شود.

وی با اشاره به صحبت‌های استاندار خراسان رضوی بیان کرد: امسال سال رشد تولید است، اما طبق گفته استاندار به دلیل قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان با وجود اینکه مجموعه ذخایر نفت و گاز ایران ۱۹.۵ درصد ذخایر دنیا و رتبه اول در این حوزه را داریم و حدود یک میلیارد متر مکعب گاز در روز تولید می‌کنیم، اما در زمستان گاز نداریم و صنایع فولاد و پتروشیمی به دلیل کمبود گاز تعطیل می‌شوند. باید بدانیم که ما ۴ برابر استاندار دنیا گاز مصرف می‌کنیم. این سرمایه متعلق به مردم بوده و مردم باید از آن بهره‌مند شوند؛ اما نوع بهره مندی به دلیل ضعف مدیریت به بدترین شکل ممکن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت و مجلس در برنامه هفتم به فضل الهی مصمم هستند در این مسیر گام بردارند که اگر این امر اتفاق بیافتد، می‌توانیم در یک برنامه پنج ساله و همین برنامه هفتم کشور به ثبات اقتصادی برسیم.

 قالیباف بیان کرد: مجلس و دولت باید دست در دست هم دهند و برخی از مشکلاتی که امروز با همین شرایط می‌توانیم با حکمرانی بهتر سامان دهیم را تاخیر نیاندازیم. موضوعاتی از قبیل حل مسکن و آب شرب، که البته به طور ویژه حوزه آب شرب روستا‌ها را پیگیری می‌کنیم و کار‌های جدی خواهیم کرد که به صورت ضرب الاجل منطقه شرق کشور که به دلیل کاهش بارندگی نسبت به سایر مناطق با کمبود آب و محرومیت بیشتری مواجه هستند به طور ویژه توجه و مشکلاتشان حل شود. امیدواریم توفیق داشته باشیم که این نوع مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنیم.

وی افزود: اساس مشکلات زیرساختی کشور را با می‌توانیم با پیشران‌های مد نظر در اقتصاد کشور گره‌گشایی کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: ضمن آروزی سلامتی و شفای عاجل برای همه جانبازان و بیماران، به طور خاص برادر عزیزمان نماینده محترم مردم گناباد آقای صفایی که پیش از دوره نمایندگی ایشان را می‌شناختم و از برادران انقلابی متدین و دلسوز هستند که امروز به دلیل بیماری در این مراسم حضور ندارند و بنده شاهد بودم که وی در دوران نمایندگی تا چه حد تلاش کردند از جمله برای افتتاح این فرودگاه، اما تقدیر الهی اینگونه است که هم اکنون در بستر بیماری باشند، و روز گذشته در بیمارستان ایشان را ملاقات کردم؛ سلام ایشان را به شما خواهران و برادران گرامی خودم می‌رسانم و از همه شما می‌خواهم برای شفای همه جانبازان و بیماران دعا کنید.

براساس این گزارش در پایان این برنامه از خانواده معزز شهدا تقدیر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *