شیرازی: برنامه «رنگین کمان» یک تئاتر زنده و میزبان مستقیم بچه‌هاست

7:56 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۴۵۰
شیرازی: برنامه «رنگین کمان» یک تئاتر زنده و میزبان مستقیم بچه‌هاست
تهیه‌کننده برنامه «رنگین کمان» معتقد است که تعامل نزدیک با بچه‌ها و آموزش مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی به صورت غیرمستقیم در روند کاری برنامه همواره مد نظر بوده و به همین دلیل تا به حال موضوعات مختلفی را مطرح کرده و اطلاعات و آموزش‌هایی را به مخاطبان خود ارائه کرده است.

فاطمه شیرازی تهیه‌کننده برنامه «رنگین کمان» در گفت‌وگو با میزان درباره این برنامه گفت: «رنگین‌کمان» یک برنامه تلویزیونی ویژه کودکان است که پخش آن از سال ۱۳۸۰ از شبکه پنج سیما آغاز شده و هم‌اکنون سه روز در هفته به صورت زنده به روی آنتن می رود. در این برنامه از عروسک‌های مختلفی استفاده شده‌ است.

وی افزود: ساخت برنامه «رنگین کمان» را از سال 99 بر عهده گرفتم؛ بدین ترتیب حدود چهار سال است که هدایت و سکان برنامه «رنگین کمان» را در دست دارم. این برنامه به صورت زنده روی آنتن می‌رود و از این رو دشواری‌های خاصی دارد، ولی با یک تیم توانمند، پشتیبانی قوی و برنامه‌ریزی دقیق از پس بسیاری از دشواری‌ها برآمدیم. برنامه «رنگین کمان» یک تئاتر زنده و میزبان مستقیم بچه‌هاست و از این رو تعامل نزدیک با مخاطب در این برنامه زنده به خوبی اجرا شده است؛ در حالی که بسیاری از برنامه نتوانستند چنین شرایطی را برای مدت طولانی حفظ کنند.  

شیرازی به ساختار برنامه «رنگین کمان» پرداخت و افزود: برنامه «رنگین کمان» علاوه بر توجه به بعد بصری، نگاه ویژه‌ای به ساده‌سازی و استفاده از المان‌های شاد با طیف رنگ‌هایی که ضمن داشتن هارمونی، جذابیت دارد، در برنامه گنجانده است. این برنامه با ساخت سرودهای مختلف و مربوط به مضامینی که در دستور کار دارد، اقدام به ترسیم فضایی معنوی و شاد و طراحی بازی و مسابقه با مشارکت حاضرین کرده تا بتواند لحظات به‌یاد ماندنی را برای بچه‌ها به ارمغان بیاورد.

وی ویژگی های برنامه «رنگین کمان» را برشمرد و اظهار کرد: تعامل نزدیک با بچه‌ها و آموزش مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی به صورت غیرمستقیم در روند کاری برنامه همواره مد نظر بوده است، به همین دلیل تا به حال موضوعات مختلفی را مطرح کرده و اطلاعات و آموزش‌هایی را به مخاطبان خود ارائه کرده است. مضامینی همانند هوای پاک، ترافیک، دوست محیط زیست، نقشه ایران، فرزندآوری، خانواده و... که هرکدام در نوع خود با پشتوانه پژوهش نوشته و تدوین شده است.

تهیه‌کننده برنامه «رنگین کمان» در مورد تیم تولید محتوای این برنامه اظهار کرد: تیمی متشکل از روانشناسان و جامعه‌شناسان و برنامه‌سازان حوزه کودک و همچنین برخی از کودکان خلاق تشکیل شده که در ساخت بخش‌های مختلف برنامه «رنگین کمان» ما را یاری می‌کنند. از سوی دیگر این برنامه به عنوان تنها برند زنده کودک و نوجوان از شبکه پنج سیما همچنان در حال ساخت و پخش است.

وی بیان کرد: برنامه «رنگین کمان» با وجود شخصیت‌هایی همانند خاله‌ها، دایی، چی جون و پنگول با بچه‌های «رنگین کمان» اجرا می‌شود.  پنگول به برنامه بازگشته اما روندی که برای دیالوگ‌های آن در نظر گرفته شده، بر این پایه استوار است که بچه‌ای مودب‌تر باشد، اگرچه شیطنت‌هایی در حد بچه‌ها دارد و از این طریق خطاهایی که انجام می‌دهد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در کنار او شخصیت چی جون که بچه‌ای 8 ساله است و عموما تحت تاثیر شیطنت‌های پنگول قرار می‌گیرد، طراحی شده است.  شخصیت دایی جون که با گفتاری طنز همراه است و در قالب بزرگ‌تر وارد صحنه می‌شود و احترامش برای بچه واجب است، در این برنامه وجود دارد. در این میان خاله‌ها نیز نقش دانای کل را بازی می‌کنند و حضورشان ربط‌دهنده موضوعات بوده و نتیجه‌گیری پرونده را بر عهده دارند. 

شیرازی در مورد اقبال جامعه از برنامه «رنگین کمان» تصریح کرد: خوشبختانه برنامه «رنگین کمان» از ابتدا توانست اقبال جامعه را با خود همراه کند، از این رو تلاش ما طی این سال‌ها افزودن بر تعداد مخاطبان بوده است. از سوی دیگرشاخصی که به واسطه آن می‌توان اقبال مخاطبان را تخمین زد و سندیت دارد، حضور مردم به هنگام برگزاری برنامه‌ها، خارج از استودیو است. برنامه «رنگین کمان» در برخی از زمان‌ها و یا مناسبت‌ها به میان مردم می‌آید و از مکان‌هایی همانند ورزشگاه‌ها استفاده می‌کند که با همکاری شهرداری‌ها برای اجرا و حضور پررنگ مردم استفاده می‌شود. حضور مردم در این برنامه‌ها شگفت‌آور است و خود نشان‌دهنده دیده شدن برنامه است. 

وی به برنامه‌های مناسبتی اشاره و اظهار کرد: برنامه «رنگین کمان» طی یک برنامه‌ریزی دقیق برای مناسبت‌های مختلف برنامه‌های خاص آن روز را تهیه می‌کند و روی آنتن می‌برد؛ حتی در ایام تاسوعا و عاشورا محتوایی با این مضمون که برای کودکان قابل فهم باشد، تهیه و آماده می‌کند. در ایامی مانند چهارشنبه‌سوری و یلدا نیز برنامه‌هایی ویژه تولید کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *