تأمینی: حواشی فدراسیون شطرنج در شأن این رشته نیست/ از پریدر شکایت کردم، اما اخراج نشده/ از وزارت ورزش دلخور هستیم

14:38 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۸۴
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
تأمینی: حواشی فدراسیون شطرنج در شأن این رشته نیست/ از پریدر شکایت کردم، اما اخراج نشده/ از وزارت ورزش دلخور هستیم
رئیس فدراسیون شطرنج گفت: گا‌هاً خبر‌ها و حواشی چالش برانگیزی از فدراسیون شطرنج در رسانه‌ها منتشر می‌شود که شاید خیلی در شأن اهالی این رشته نیست.

خبرگزاری میزان - نشست خبری رقابت‌های شطرنج غرب آسیا از ساعت ۱۴ امروز (سه‌شنبه) با حضور حسن تأمینی، رییس فدراسیون شطرنج و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست تأمینی ضمن خیر مقدم به حاضرین اظهار داشت: در حالی که چند روز دیگر ۲ سال از ریاستم می‌گذرد، برای نخستین بار میزبانی رقابت‌های شطرنج غرب آسیا را گرفتیم. از فدراسیون‌هایی هستیم که گا‌هاً خبر‌ها و حواشی چالش برانگیزی از فدراسیون شطرنج در رسانه‌ها منتشر می‌شود که شاید خیلی در شأن اهالی این رشته نباشد. به تازگی کافه شطرنج را هم ایجاد کرده ایم که خانواده‌ها و کودکان بتوانند برای آموزش به آنجا مراجعه کنند.

وی درخصوص آخرین وضعیت حضور مربی خارجی تیم ملی شطرنج، گفت: مربی خارجی جزو دغدغه‌های ماست. پس از بازی‌های آسیایی یک مربی را از ارمنستان آورده بودند که ابتدا از حضور وی استقبال نشد. در همانجا توافقی با کمیته ملی المپیک داشتیمه که از بابت پول مربی خارجی کمک‌مان کنند که فقط یک قسط آن را پرداخت کنند. در حال حاضر در تیم ملی اساتید شطرنج صاحب‌نامی داریم و نیاز است که مربی خارجی سطح قابل قبولی داشته باشد.

رئیس فدراسیون شطرنج گفت: ولادیمیر ترامنیک یکی از مربیانی بود که ملی‌پوشان هم راضی بودند. یک اسپانسر هم قول داده که پول یک و نیم میلیاردی مربی خارجی را بدهد. رامنیک قهرمان سابق جهان بوده که سابقه پیروزی مقابل کاسپاروف را دارد و حضورش در ایران قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت. 

وی افزود: به خاطر تغییر ملیت یکی از شطرنج‌بازان‌مان که برای فرانسه بازی می‌کند، از فیده طلب داریم و طبق توافقاتی که اخیرا شده قرار است اردو‌هایی در کشور روسیه از محل طلب‌مان در فیده داشته باشیم.

تأمینی درمورد پرداخت پاداش‌های مسابقات غرب آسیا، گفت: هیچ دوره‌ای در لیگ از طرف فدراسیون پاداشی داده نمی‌شد، اما امسال گفتیم بخاطر کرونا جایزه ریالی بدهیم. از وزارت دلخور هستیم که توجه زیادی به شطرنج ندارد. جایزه مسابقات غرب آسیا ۵ هزار دلار است که در دو بخش تقسیم می‌شود. نفر اول بخش آقایان یک هزار دلار پاداش خواهد گرفت و در بخش بانوان نفر اول ۶۰۰ دلار جایزه دریافت خواهد کرد. این اختلاف پاداش بین آقایان و بانوان مرسوم است.

رییس فدراسیون شطرنج تصریح کرد: قبل از اینکه به شطرنج بیایم در چند فدراسیون دیگر فعالیت داشتم و همواره عضو فراکسیون ورزش مجلس بودم. قبل از من هم چالش‌های زیادی در فدراسیون وجود داشت. ما از ابتدا خواستیم که درمورد شطرنج، اهالی همین رشته اظهارنظر کنند. همه فدراسیون‌ها چالش دارند و شطرنج هم همینگونه است، اما شرایط سختی را تحمل کردیم و عملا خودم از شرایط راضی نیستم. اگر این اتفاقاتی که رخ داده را از ابتدا می‌دانستم تصمیمات دیگری می‌گرفتم.

تأمینی ادامه داد: همان‌هایی که تحت عنوان شورای مشورتی حضور داشتند هم نتوانستند با خودشان کنار بیایند. ما راضی هستیم، چون سعی کردیم در حوزه‌های مختلف رضایتمندی را بالا ببریم. برای نخستین بار تمام حق و حقوق‌ها را پرداخت کردیم و تمام بدهی‌ها را روی ریل انداختیم. حدود دو میلیارد مطالبات پرسنل را داشتیم. هرکسی که به شطرنج بیاید متوجه می‌شود که کار‌ها روی روال است.

وی افزود: در شورای مشورتی فدراسیون پریدر در رأس امور قرار داشت؛ رفته رفته چالش‌ها بیشتر شد. من گفتم بحثی که شما دارید با روحیه من سازگار نیست و بهتر است خودم بروم تا شطرنج آسیب نبیند. آن‌ها مخالفت کردند تا اینکه چند ماه پیش اولین چالش ایجاد شد. ما خزانه‌داری داشتیم که از اینجا رفت و پریدر خزانه دار فعلی را معرفی کرد. در اعزام‌ها و پرداخت‌ها و دریافت‌ها مشکلاتی ایجاد شد. همان زمان پریدر موضوعی را رسانه‌ای کرد و من هم به تمام سازمان‌های نظارتی نامه زدم.

 رئیس فدراسیون شطرنج گفت: اگر من یا خزانه دارم تخلف کرده باید با متخلف برخورد شود. پریدر موضوعاتی را مطرح کرده که من می‌گویم تشویش اذهان عمومی کرده است. ارگان‌هایی خارج از وزارت ورزش هم ما را خواستند و من هم موضوع را با آن‌ها مطرح کردم. پریدر باید حضور داشته باشد و خودش پاسخگو باشد. ما چند پریدر داریم که بخواهیم وی را هم از دست بدهیم. او حق ندارد خیلی از مسائل را رسانه‌ای کند. من چند راه بیشتر نداشتم و یکی از آن‌ها قطع همکاری با وی بود.

تامینی تصریح کرد: خواستم بروم که استان‌ها از من خواستند بمانم. گفتم پس با این شرایط خانم پریدر را باید محدود کنیم که برخی‌ها از من خواستند تا زمان بدهم. مدتی بعد هم پریدر ابراز پشیمانی کرد تا اینکه اتفاقات اخیر در کرمان افتاد. رشیدی را پریدر معرفی کرد تا به هیات رئیسه بیاید، اما نمی‌دانم در کرمان چه اتفاقی افتاد! کسی درگیری را ندیده بود و پریدر توقع داشت که من با رشیدی برخورد کنم و او را برکنار کنم و من درخواست کردم که مستندات ارائه شود، اما پریدر زیربار نرفت و سعی کرد که من را متهم کند.

وی ادامه داد: من تمام موارد را به نهاد‌های نظارتی اعلام کردم تا این موضوع را بررسی کنند. پریدر در مصاحبه‌اش موضوعی را مطرح کرده که بار حقوقی دارد. تلاشم این است که این استاد بزرگ را حذف نکنیم، اما با این برخورد‌ها مجبور هستیم که یک کاری کنیم. به این نتیجه رسیدم که بخشی از اتهامات به شخص من زده شده است. من در سازمان قضایی از وی شکایت خواهم کرد تا مستندات را ارائه کند و در نهایت متهم اصلی مشخص شود.

رئیس فدراسیون شطرنج اظهار داشت: مدعی انجام کار‌های بزرگ نیستیم، اما شرایط فدراسیون نسبت به گذشته بهتر شده و اگر اجازه می‌دادند که فضا را کمی باز کنیم، اوضاع بهتر می‌شد. از سیستم‌های نظارتی اجازه گرفتم تا علیه پریدر شکایت کنم تا او پاسخگو باشد. نظر شخصی من حذف خانم پریدر نیست و نمی‌خواهم شطرنج از حضور وی محروم شود، اما نوع نگاه وی قابل تحمل نیست. هنوز تصمیم قطعی درمورد ماندن یا نماندن وی نگرفته‌ایم. من شکایت کرده‌ام، اما پریدر همچنان به کار خود در فدراسیون ادامه خواهد داد.

تامینی در واکنش به مشکل سیستم برق مشترک با هتل ورزش، بدهی مالیاتی و بدهی به فیده، تصریح کرد: مالیات زمان کامبوزیا بود و ما برای تمام سیستم‌های نظارتی نامه زدیم، چون موضوع مالیات شوخی بردار نیست. با چند نفر از مسئولان مذاکره کردیم و توانستیم توضیحاتی را ارائه کنیم که آقایان از ما شکایت کردند. در نهایت توانستیم پرونده را به ۲۵۱ مکرر ببریم و موضوع درحال بررسی است و ما فعلا نظری نمی‌دهیم. قرار بود هتل ورزش برای ما باشد و حالا مشترکاتی داریم. در آن زمان هتل را به شرکت تجهیز دادند. برق فدراسیون درحال قطع شدن است، اما واقعا ما مصرفی نداریم. کنتورر مشترک فدراسیون ما و بدمینتون و هتل ورزش به نام فدراسیون شطرنج است. قرار بود آن را جدا کنند که هنوز اتفاقی رخ نداده است.

وی درباره عذرخواهی پریدر اظهار داشت: من از پریدر نشنیدم که معذرت‌خواهی کند، اما یکی، ۲ نفر شاهد دارم که این موضوع را مطرح کرده‌اند. درمورد شکستن تلفن همراه شادی پریدر از رشیدی، رییس هیات شطرنج کرمان خواستم که به صورت مکتوب به من گزارش دهد، اما نه او هنوز پاسخ مشخصی داده و نه پریدر به صورت رسمی به ما اطلاع داده است. فقط رشیدی تلویحا اعلام کرده که چنین اتفاقی رخ نداده است. پریدر هم هنوز نتوانسته شاهد بیاورد.

*اردشی: با مشکلات زیادی برای اعزام‌ها روبرو هستیم/ وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شرایط را تسهیل کنند

مهرداد اردشی، رییس کمیته فنی فدراسیون شطرنج و سرمربی رده‌های سنی تیم ملی درخصوص مسابقات غرب آسیا، اظهار داشت: ۷ کشور ایران، سوریه، قطر، عراق، لبنان، عمان و یک کشور دیگر در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد که نفرات اول جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب می‌کنند. با توجه به اینکه جایزه ۴ هزار دلاری برای نفرات راه یافته به مسابقات جهانی تعلق می‌گیرد، رقابت حساسی را شاهد خواهیم بود. ۴۳ بازیکن در بخش آقایان و ۲۲ نفر در بخش بانوان مسابقه خواهند داد. همچنین مبینا علی‌نسب باوجود آنکه پیشتر سهمیه جهانی را کسب کرده بود برای آمادگی بیشتر در همین مسابقات غرب آسیا شرکت خواهد کرد.

وی افزود: با مشکلات زیادی برای اعزام‌ها روبرو هستیم و خواهشمندیم مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شرایط را تسهیل کنند. اگر کمک‌های مالی نباشد نمی‌توانیم به همه مسابقات اعزام داشته باشیم. واقعاً نیاز به اعزام داریم چرا که شطرنج ایران در رده‌های سنی جزو بهترین‌های جهان است و در همین مسابقات اخیر موفق به کسب ۲ مدال جهانی شدیم. گا‌ها مجبوریم به خاطر شرایط مالی یا نفرات کمتری اعزام می‌کنیم یا کلاً اعزام کنسل می‌شود و این در حالیست که حتی در صورت تمکن مالی خانواده‌ها مجوز اعزام برای شطرنج‌بازان صادر نمی‌کنند.

رییس کمیته فنی فدراسیون شطرنج تصریح کرد: در مجموع ۵ هزار دلار برای مسابقات غرب آسیا در نظر گرفته‌ایم که در دو جدول آقایان و بانوان به صورت جداگانه جوایزی در نظر گرفته شده است. نفر اول آقایان هزار دلار و نفر اول بانوان ۶۰۰ دلار پاداش خواهند گرفت. در جدول آقایان ۸ نفر اول و در بخش بانوان ۶ نفر اول جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *