مبارزه ایران با انواع تروریسم/وقتی مدعیان غربی در برابر شهادت مرزبانان و حافظان امنیت سکوت می‌کنند

7:00 - 13 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۰۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مبارزه ایران با انواع تروریسم/وقتی مدعیان غربی در برابر شهادت مرزبانان و حافظان امنیت سکوت می‌کنند
در میانه تهی شدن مفهوم بین المللی حقوق بشر به دلیل استفاده ابزاری کشور‌های غربی مدعی حفظ و پیشگامی حقوق بشر از آن، ایران برای حفظ، ارتقا و تقویت حقوق انسانی و بشری تلاش می‌کند.

خبرگزاری میزان – رویکرد گزینشی و استاندارد‌های دوگانه مدعیان غربی حقوق بشر در سال‌های اخیر به شکلی ویژه برای افکار عمومی جهان تکراری و فاش شده است؛ به همین دلیل وجه مداخله جویانه، مغرضانه، سیاست‌زده و غرض‌ورزانه موضع‌گیری‌ها و اظهارنظر‌های آنان بیش از گذشته نمایان شده است.

آنان که تا چند دهه پیش برای دست یافتن به اهداف سیاسی و اقتصادی خود ابایی از به راه انداختن جنگ‌های جهانی و استعمار کشور‌های ثروتمند ناتوان از بهره برداری نداشتند، اکنون تلاش می‌کنند تا با سوءاستفاده و ابزاری کردن مفاهیم ارزشمند حقوقی رویکرد غیرانسانی و منفعت طلبانه خود را بزک کنند.

حقوق بشر؛ حنای بی‌رنگ مدعیان غربی

با نگاهی به موضع گیری‌های ظاهرا حقوق بشری مدعیان غربی، نمونه‌های فراوانی از موضع گیری‌های دارای اهداف پشت پرده و نامشروع سیاسی را می‌توان فهرست کرد؛ از جمله این رویکرد‌های گزینشی و استاندارد‌های دوگانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مدعیان غربی حقوق بشر به عنوان عاملان اصلی به راه افتادن جنگ‌ها، مسئول اصلی بحران‌های پناهجویی، قحطی، آوارگی اجباری، ناپدید شدن اجباری، ... همزمان با به جیب زدن سود‌های هنگفت تجارت تسلیحاتی ناشی از جنگ‌ها، مهاجران و پناهجویان را در مرز‌های کشور‌های خود مورد ضرب و شتم قرار داده، حبس کرده، مورد توهین و تحقیر قرار داده و حتی از ارائه کمک به آن‌ها در مواقع مخاطره آمیز خودداری می‌کنند.

آن‌ها در حالی در قوانین داخلی کشور‌های دیگر از جمله قوانین حقوقی و قضایی دیگر کشور‌ها دخالت می‌کنند و کشور‌های مستقل را به دلیل داشتن قوانین خود متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند که نژادپرستی، شکنجه زندانیان، ایجاد زندان‌های مخفی، خشونت مرگبار پلیس، ... به صورت غیر رسمی در این کشور‌ها قانونی است.

کشور‌های مذکور در عین بی توجهی به سازمان‌های حقوق بشری بین المللی از طریق عدم اجرای احکام و دستورالعمل‌های آنان، خروج از ساختار‌های بین المللی به دلیل عدم تامین خواسته‌های خود و تحت فشار قرار دادن اعضای چنین سازمان‌هایی برای دسترسی به اهداف، تلاش می‌کنند از این سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف نامشروع عمدتا سیاسی سوءاستفاده کنند.

آن‌ها همزمان با چشم پوشی از مداوم‌ترین جنایت حقوق بشری جهان یعنی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، جنایت‌های حقوق بشری متحدان و شرکای اقتصادی و نظامی خود در سراسر جهان، ... تلاش دارند تا از خود تصویری انسانی و پیشگام در حقوق بشر به جهان ارائه کنند.

گسترش ارتباطات جهانی به موازات تشدید تناقض در رویکرد‌های آن‌ها به بی اثر شدن ادعا‌ها و موضع گیری‌های مداخله جویانه آن‌ها منجر شده است؛ نمود این امر در افزایش فعالیت‌ها و به رسمیت شناخته شدن موضع گیری‌های حقوق بشری دیگر کشور‌های مستقل مانند ایران مشخص است.

به عنوان مثال، پس از لابی گری‌ها و تلاش‌های فراوان کشور‌های غربی با هدایت آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، کشورمان به دلیل رویکرد، فعالیت و اقدام‌های مقتضی و مناسب حقوق بشری اخیرا به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر انتخاب شد.

نکته مهم اینکه ایران در میانه حملات و موضع گیری‌های خصمانه مدعیان غربی حقوق بشری تاکنون بار‌ها به محک ادعا‌های حقوق بشری تبدیل و سبب شده تا سره و ناسره ادعا‌های حقوق بشری آنان مشخص شود.

مبارزه جدی ایران با انواع تروریسم

موقعیت ژئوپلتیکی ایران سبب شده تا کشورمان به عنوان بازیگر نقش اصلی مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف تبدیل شود.

تامین امنیت که یکی از کار ویژه‌های تاریخی ایران در منطقه بوده، در دهه‌های اخیر به شکلی ویژه در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است؛ مبارزه ایران با تروریسم فردی، تروریسم سازمانی، گروه‌های جنایتکار ضد بشری، تروریسم مواد مخدر، ... نه تنها در تامین امنیت منطقه بلکه در تامین امنیت فرامنطقه‌ای موثر بوده است.

ایران در ۴ دهه گذشته به شکلی گسترده و فراگیر به مبارزه با قاچاق مواد مخدر پرداخته و در این مسیر هزاران شهید و جانباز داده و متحمل هزینه هایی سنگین شده است.

کشف هزاران تن انواع مواد مخدر از سوی ایران در سه دهه اخیر و کشف گسترده ماده مخدر تریاک در ایران، برای کشور‌های غربی به ویژه اروپایی‌ها معنای خاصی دارد؛ هرچند آن‌ها تلاش کنند تا این امر را تقلیل داده و به آن بی توجهی کنند.

در واقع مبارزه گسترده ایران با قاچاق مواد مخدر سبب شده تا اروپایی‌ها در این رابطه چالش‌های کمتری را متحمل شوند.

اهمیت اقدام‌های ایران در چارچوب مبارزه با قاچاق مواد مخدر به حدی است که مقام‌های بین المللی فعال در این زمینه همواره از نقش ایران تقدیر کرده‌اند؛ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ایران (UNODC) تاکید دارد که این نهاد اهمیتی ویژه برای نقش منطقه‌ای و جهانی ایران در مبارزه با مواد مخدر قائل است و کشفیات مواد مخدر از سوی نیرو‌های انتظامی ایران نشانگر تلاش‌های این کشور در مسیر همکاری با سازمان در سطحی فراتر از سطح منطقه‌ای است.

از سوی دیگر ایران به عنوان یکی از کشور‌های بسیار آسیب دیده از فعالیت گروهک‌های تروریستی در وجوه و اشکال مختلف در ۴ دهه اخیر با صرف هزینه‌های گزاف مالی و انسانی نقش مهم در ریشه کن کردن این بحران مرگبار داشته است؛ در خصوص مبارزه ایران با تروریسم نیز صرف نگاهی به روند رو به افول گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی در منطقه می‌تواند توضیح مبسوطی از شرح این مبارزه باشد؛ این در حالی است که ایران در مسیر مبارزه با تروریسم باید در جبهه‌های مختلفی حضور داشته باشد.

ایران در حالی به عنوان یکی از کشور‌های پیشتاز در عرصه مبارزه با تروریسم در سطح منطقه و جهان شناخته شده است، که برخلاف مدعیانی مانند آمریکا خود از تروریسم بسیار آسیب دیده است؛ تروریسم ساخت غرب که پیشتر در کشور‌های مختلف منطقه و در همسایگی ایران بسیار خطرساز شده بودند و اکنون به محاق رفته‌‎اند، یکی از جبهه‌های نبرد ایران با تروریسم هستند.

جبهه مهم‌تری که کشورمان در این زمینه با آن مواجه و در حال نبرد است، فعالیت گروهک‌های تروریستی تحت حمایت کشور‌های غربی است؛ این گروه‌ها و گروهک‌ها با وجود اعتراف صریح به کشتار و قتل عام شهروندان ایرانی در گذشته و تلاش برای تکرار جنایت‌های خود، همچنان زیر چتر حمایت کشور‌های غربی قرار دارند و در سایه امنیتی که این کشور‌ها برای فعالیتشان فراهم کردند، مردم ایران را هدف قرار می‌دهند.

سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال قربانیان ایرانی مبارزه با تروریسم

اخیرا ۵ جوان ایرانی مدافع مرز‌ها و امنیت کشورمان بر اثر حمله تروریستی جان خود را از دست داده و به شهادت رسیدند؛ این شهدای جوان بخشی از فهرست رشادت‌های مدافعان مرز‌ها و امنیت ایران را تشکیل می‌دهند.

مدعیان غربی حقوق بشر که در یک سال گذشته با سوار شدن بر موج تحولات داخلی ایران از هیچگونه مداخله و موضع گیری با هدف متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر دریغ نکرده بودند، واکنشی به شهادت این جوانان ایرانی نداشتند؛ انتشار این خبر نه به صدور بیانیه مشترک آن‌ها در محکومیت تروریسم منتهی شد و نه به خط و نشان کشیدن جهت تحریم و اتخاذ رویکردهای سختگیرانه.

کشور‌هایی که تلاش داشتند با ابزار‌های مختلف خود را حامی حقوق بشری مردم ایران نشان دهند و حتی در این مسیر در حمایت از تروریست‌های عامل قتل عام شهروندان ایرانی، جنایتکاران اغفال کننده زنان جوان و حتی قاچاقچیان مواد مخدر همکاری‌های گروهی داشتند، در پی اعلام خبر شهادت جوانان ایرانی در دفاع از مرز‌های کشورمان سکوت کردند.

باید توجه داشت که حمایت مالی، لفظی، اطلاعاتی، لجستیکی و سازمانی کشور‌های غربی از گروه‌های تروریستی و تلاش آن‌ها برای تاسیس و ایجاد گروه‌های تروریستی بیشتر برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعشان جلوه جدیدی از مانع تراشی آنان در مسیر مبارزه ایران با انواع تروریسم است.

این کشور‌ها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در برهه‌های مختلف با موضع گیری‌های خصمانه خود حقوق بشری مردم ایران را تضییع و آنان را متحمل درد و رنج فراوانی کردند.

کدام یک از موارد زیر را می‌توان خارج از چارچوب اقدام‌های تروریستی و نقض حقوق بشری بررسی کرد؟

-ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا
- تسلیح و تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی در جنگ علیه ایران
-تحریم گسترده شامل تحریم دارویی و پزشکی مردم ایران
-حمایت از گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی عامل کشتار شهروندان و غیرنظامیان ایرانی
-تلاش برای ایجاد اغتشاش و ناامنی گسترده از طریق آموزش و تجهیز تسلیحاتی اغتشاشگران در ایران

با در نظر داشتن این موارد باید تاکید کرد که سکوت مدعیان غربی حقوق بشر در قبال شهادت جوانان ایرانی مدافع مرز‌های کشورمان در برابر تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدری که مقصدشان اروپاست، تاکیدی بر ماهیت ضد بشری آنان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *