بحران نژادپرستی در فوتبال اروپا/ درباره شبی که وینیسیوس اشک ریخت

8:00 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۰۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران نژادپرستی در فوتبال اروپا/ درباره شبی که وینیسیوس اشک ریخت
اهمیت موضوع میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ برای اسپانیا سبب شد تا موضوع نژادپرستی در فوتبال اروپا به عنوان مشکلی قدیمی و دور مانده از توجه و رسیدگی، به کانون بحث‌ها بیاید و امید‌ها برای حل این چالش غیر انسانی شکل بگیرد.

خبرگزاری میزان – در حالی که جهان همچنان در شوک توصیف نژادپرستانه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جهان خارج از اروپا به عنوان جنگل وحشی است، رفتار‌های نژادپرستانه ساکنان به اصطلاح باغ اروپا، مردم مختلف از قومیت‌ها و نژاد‌های مختلف را هدف قرار داده، متحمل رنج کرده و قربانی می‌کند.

برخورد نژادپرستانه تماشاگران فوتبال با «وینیسیوس جونیور»، ستاره ۲۲ ساله سیاه‎پوست برزیلی تیم رئال مادرید جدیدترین نمونه سیطره نگاه نژادپرستانه اروپایی‌ها بر همه عرصه‌های زندگی است.

ورزشگاه مستایا (Mestalla) اسپانیا در شب ۲۱ مه در حالی میزبان یکی از مهم‌ترین رقابت‌های لالیگا بود که رقابت ۱۰۷ دقیقه‌ای مذکور برای «وینیسیوس جونیور» به دلیل توهین‌های نژادپرستانه بسیار نفس‎گیر بود؛ توهین‌هایی که از زمان پیاده شدن وی از اتوبوس رئال مادرید جهت ورود به ورزشگاه آغاز شد و در طول مسابقه جریان داشت.

دومین گلزن برتر رئال مادرید پس از «کریم بنزما»، به حدی تحت فشار قرار گرفت که در لحظه‌ای از بازی به سکو‌ها رفت و با یک هوادار درگیر شد.

جدیدترین نمونه نژادپرستی درفوتبال اسپانیا

صحبت از نژادپرستی در لالیگا یا همان لیگ فوتبال اسپانیا در حالی به صدر اخبار جهان آمده است، که نژادپرستی در دیگر لیگ‌های فوتبال اروپا نیز امری معمول است؛ این چالش در کشور‌های مختلف اروپایی در میانه بی توجهی مقام‌ها و مسئولان این کشور‌ها تداوم دارد.

بازی والنسیا – رئال مادرید در دقیقه ۷۰ به دلیل تلاش «وینیسیوس جونیور» برای آگاه کردن داور از توهین‌های نژادپرستانه تماشاگران متوقف شد؛ اما بی توجهی داور به اعتراض وی سبب شد تا «کارلو آنجلوتی»، مربی و دیگر بازیکنان رئال مادرید وی را از صحنه دور کنند.

«وینیسیوس» با چشمانی اشکبار به بازی ادامه داد، اما در دقیقه ۹۷ به دلیل اعمال خشونت علیه بازیکن تیم رقیب از زمین اخراج شد؛ این نخستین بار بود که بال برزیلی رئال مادرید در لالیگا کارت قرمز دریافت کرد.

«وینیسیوس» در صفحه کاربری خود در فضای مجازی درباره این حادثه، نوشت: این نه دفعه اول بود و نه بار دوم یا سوم؛ نژادپرستی در لالیگا، معمولی و از نظر این لیگ امری طبیعی است؛ این قضیه هر هفته تکرار می‌شود؛ قبول دارم که دفاعی ندارم، اما قوی می‌مانم و تا آخر مقابل نژادپرستی می‌ایستم؛ فدراسیون (فوتبال اسپانیا) هم همین عقیده را دارد و حریفان آن را ترویج می‌کنند؛ مردم اسپانیا پذیرفته‎اند که تصویرشان به عنوان کشوری نژادپرست در دنیا دیده شود؛ متاسفم، اما امروز در برزیل، اسپانیا به عنوان کشوری نژادپرست شناخته می‌شود.

وی همچنین گفت: قهرمانی لالیگا متعلق به نژادپرستان است.

سرمربی ایتالیایی رئال مادرید نیز در پایان بازی گفت: آن چه امروز دیدم غیرقابل قبول است؛ تمام ورزشگاه یک صدا شعار‌های نژادپرستانه می‌دادند و من نمی‌توانم امروز از فوتبال حرف بزنم، زیرا این کار بی معنی است.

به گفته وی، لالیگا مشکل دارد؛ از نظر من، «وینیسیوس» مهم‌ترین بازیکن جهان است و واکنش وی در آن شرایط قابل درک است؛ بازی باید در پی بروز این جلوه‌های نژاد پرستی متوقف می‌شد.

توهین‌های نژادپرستانه به وینیسیوس جونیوز در این فصل لالیگا

«وینیسیوس جونیور»، بازیکن سیاه‎پوست برزیلی که به دلیل اشتغال در لالیگا پنج سال است در اسپانیا زندگی می‌کند، تاکنون بار‌ها مورد توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفته است؛ در زیر مواردی از توهین‌های نژادپرستانه به وی دو فصل لالیگا آمده است:

- در اکتبر ۲۰۲۱ در بازی میان بارسلونا- رئال مادرید به وینیسیوس توهین نژادپرستانه شد.
- در مارس ۲۰۲۲ در بازی مایورکا- رئال مادرید وینیسیوس هدف توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفت.
-در سپتامبر ۲۰۲۲ طرفداران اتلتیکو مادرید پیش از آغاز مسابقه سرود‌های نژادپرستانه‌ای علیه وینیسیوس خواندند.
- در سپتامبر ۲۰۲۲ برخی از کارشناسان با انگیزه‌های نژادپرستانه از خوشحالی معمولی پس از گل وینیسیوس انتقاد کردند.
-در دسامبر ۲۰۲۲ وینیسیوس هنگام رفتن به رختکن مورد توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفت.
- در ژانویه ۲۰۲۳ تصویری نژادپرستانه از وینیسیوس پیش از بازی مقابل اتلتیکو در جام حذفی اسپانیا، در نزدیکی زمین تمرین رئال مادرید آویخته شد.
- در فوریه ۲۰۲۳ تصاویری از توهین‌های نژادپرستانه هواداران مایورکا نسبت به وینیسیوس در مسابقه مقابل رئال منتشر شد.
-در فوریه ۲۰۲۳ در جریان بازی اوساسونا و رئال مادرید به وینیسیوس توهین نژادپرستانه شد.
- در مارس ۲۰۲۳ لالیگا از گزارش رفتار‌های نژادپرستانه علیه وینیسیوس در بازی مقابل بارسلونا خبر داد.
-در مارس ۲۰۲۳ در جریان بازی رئال مادرید و رئال بتیس وینیسیوی هدف توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفت.
- در مه ۲۰۲۳، وینیسیوس در بازی مقابل والنسیا هدف توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفت.

واکنش‌های مختلف

لالیگا در پی حادثه اخیر با انتشار بیانیه‌ای ضمن درخواست از مردم برای ارسال شواهد خود اعلام کرد که این موضوع را بررسی می‌کند و در صورت تایید موضوع نفرت پراکنی با اقدام قانونی مناسب واکنش نشان می‌دهد.

این سازمان همچنین ادعا کرد که پس از توهین‌های قبلی به «وینیسیوس»، فعالانه عمل کرده و در دو فصل اخیر ۹ گزارش برای مسئولان اسپانیایی فرستاده است.

رئیس لالیگا نیز با انداختن توپ در زمین «وینیسیوس»، مدعی شد که وی در جلسه‌هایی که می‌توانست در آن اقدام‌هایی در رابطه با موارد نژادپرستی انجام شود، حاضر نشد.

وی ادعا کرد: قبل از تهمت زدن به لالیگا باید خودتان به درستی آگاه باشید.

این موضع گیری سبب شد تا «وینیسیوس» اعلام کند که وی به جای نژادپرست‌ها هدف قرار گرفته است.

باشگاه والنسیا نیز با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که با سختگیرانه‌ترین معیار‌ها درباره این موضوع نادر تحقیق می‌کند.

«جانی اینفانتیو»، رئیس فیفا، ضمن اعلام حمایت از «وینیسیوس»، گفت: بازی باید متوقف و بازیکنان از زمین خارج می‌شدند؛ باید اعلام می‌شد که در صورت تداوم توهین‎ها، بازی تعطیل خواهد شد.

به گفته وی، در صورت از سر گرفته شدن بازی، اگر توهین‌ها ادامه می‌یافت، بازی باید متوقف و سه امتیاز به تیم حریف داده می‌شد؛ این‌ها قوانینی هستند که در همه کشور‌ها و لیگ‌ها باید اجرا شوند.

«کریستیانو رونالدو»، مهاجم سابق رئال مادرید نیز گفت: یک مورد دیگر از نژادپرستی علیه «وینیسیوس» در لیگ اسپانیا؛ تا کی؟ تا زمانی که مصونیت از مجازات وجود داشته باشد، نژادپرستی وجود خواهد داشت.

نژادپرستی در فوتبال و جامعه جایی ندارد و فیفا در کنار همه بازیکنانی است که در چنین شرایطی قرار گرفته‌اند.

«ریو فردیناند»، مدافع پیشین تیم ملی فوتبال انگلیس و باشگاه منچستر یونایتد، در این باره گفت: برادر! تو به حمایت نیاز داری ... چه کسی از «وینیسیوس جونیور» در اسپانیا حمایت کرد؟ چند بار باید ببینیم که جوانان قربانی چنین مواردی می‌شوند؟ من به اسپانیا نگاه می‌کنم و نفرتی که در آن وجود دارد؛ دیدم که کسی به داد او نرسید... داور‌ها از او حمایت نکردند؛ مردم باید بیشتر کنار هم بایستند و از مسئولان اقدامات بیشتری را طلب کنند؛ هیچ کس سزاوار چنین برخوردی نیست و بازهم شما اجازه می‌دهید که این اتفاقات رخ دهند؛ باید اقدامات هماهنگی علیه این موارد انجام شود، وگرنه مشکل دوباره زیر فرش پنهان می‌شود.

«تیبو کورتوا»، دروازه‌بان رئال مادرید، درباره حوادث آن روز، گفت: از دقیقه ۲۰ بازی، تماشاگران حریف صدای میمون در‌می‌آورند.

«دنالدو رودریگز»، رئیس فدراسیون فوتبال برزیل، نیز در مورد این حادثه گفت: تا کی باید، در میانه قرن بیست و یکم، شاهد تکرار چنین مواردی در لالیگا باشیم؟ تا کی بشریت باید تماشاگر و شریک اعمال ظالمانه نژادپرستانه باقی بماند؟

«لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل در رابطه با توهین‌های نژادپرستانه به «وینیسیوس»، در یک کنفرانس خبری در پایان نشست سران گروه ۷ در ژاپن، گفت: در میانه قرن بیست و یکم امکان وجود چنین تعصب نژادی قوی در این همه استادیوم فوتبال وجود ندارد؛ عادلانه نیست که به یک پسر فقیر که در زندگی خود پیروز و به یکی از بهترین بازیکنان جهان و قطعا بهترین رئال مادرید می‌شود، به هر استادیومی که می‌رود، توهین شود.

وزیر دادگستری برزیل هم ضمن درخواست اقدام از سوی مقام‌های اسپانیایی، گفت: این تاسف‌آور، غیرقابل قبول است و باید عواقبی داشته باشد.

دادستان‌های اسپانیایی می‌گویند که تحقیقاتی در مورد شعار‌های نژادپرستانه علیه وینیسیوس را آغاز کرده‎اند، زیرا رئیس فدراسیون اسپانیا ادعا کرده که با نژادپرستی مشکل دارد.

منابع قضایی اسپانیا اعلام کردند که حادثه اخیر می‌تواند در رده جنایت‌های نفرت محور قرار بگیرد.

«پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا نیز نوشت: تحمل نژادپرستی در فوتبال صفر است ... نفرت و بیگانه هراسی نباید جایی در فوتبال و جامعه ما داشته باشد.

حملات پی در پی نژادپرستانه به وینیسیوس سبب شد تا درخواست‌های متعددی برای حل موضوع نگاه نژادپرستانه در فوتبال اروپا مطرح شود.

تداوم نژادپرستی در فوتبال اسپانیا

حملات و توهین‌های نژادپرستانه در ورزشگاه‎های اسپانیا موضوع غیرمعمول یا جدیدی نیست و این کشور سال‎‏هاست که شاهد خشونت‌های نژادپرستانه در سکو‌های خود است.

دلیل پر رنگ شدن این ماجرا نیز تا حدی به موضوع میزبانی اسپانیا از یک رویداد مهم ورزشی باز می‌گردد؛ اسپانیا در حال حاضر به دنبال حمایت جهانی جهت تضمین حق میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ در چارچوب بخشی از تلاش مشترک با پرتغال و مراکش است.

اکنون اسپانیا با خطر حذف از میزبانی مشترک جام جهانی مواجه شده است.

«لوئیس روبیاس»، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در پی موضع‎گیری‌ها و واکنش‌های مختلف به موضوع توهین‌های نژادپرستانه به «وینیسیوس» در نهایت اعتراف کرد که نژادپرستی در فوتبال این کشور وجود دارد.

در واقع فشار انتقاد‌ها و موضع گیری‌ها که طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و ورزشی را شامل می‌شد، لالیگا را برای مبارزه بیشتر با نژادپرستی تحت فشار قرار داد.

استاد تاریخ دانشگاه بارسلونا، می‌گوید: نژادپرستی در اسپانیا وجود دارد و فوتبال آینه جامعه است.

روزنامه ورزشی «مارکا» اسپانیا در گزارشی که به موضوع توهین‌های نژادپرستانه به بازیکنان رنگین پوست اختصاص داد، نوشت که بیشتر باشگاه‌های اسپانیایی تمایلی به اظهار نظر در این باره ندارند.

«مارکا» به نقل از کارشناسان ورزشی آورده است که برای توهین‌های نژادپرستانه در لالیگا جریمه و محرومیتی وجود ندارد یا در حد شوخی وجود دارد؛ دروغ است که بگوییم در لالیگا نژادپرستی وجود ندارد؛ نژادپرستی در اسپانیا در دیگر کشور‌های اروپایی وجود دارد.

برای تداوم نژادپرستی در فوتبال اسپانیا می‌توان از دو دلیل به عنوان دلایل اصلی یاد کرد: عدم آموزش ضد نژادپرستی، عدم موضع گیری روشن باشگاه، نبود جریمه و محرومیت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *