تقدیر از فیلم اخت الرضا همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)

15:19 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۸۸
تقدیر از فیلم اخت الرضا همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)
همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت، مراسم تقدیر از فیلم بلند سینمایی" اخت الرضا "که به زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) می‌پردازد شامگاه روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد.

خبرگزاری میزان- مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در مراسم تقدیر از فیلم" اخت الرضا "گفت: بنیاد فرهنگی هنری امام رضا حرکتی را شروع کرده در راستای توسعه فرهنگ رضوی که از فضای سینما وتئاتر و فضا‌های فرهنگی هنری برای توسعه فرهنگ رضوی استفاده کند. امسال توفیق پیدا کردیم که برنامه شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع) را اجرا کنیم و از سینماگرانی که درباره این موضوع تلاش کرده اند تقدیر کنیم.

 

تقدیر از فیلم اخت الرضا همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)

وی با اشاره به فیلم اخت الرضا افزود: فیلم اخت الرضا که برای اولین بار در این برنامه اکران می‌شود یک روایت تاریخی از ورود حضرت معصومه به ایران داشت و اتفاقاتی که برای ایشان روی می‌دهد می‌پردازد.

وی تاکید کرد: آثاری که در این زمینه براساس سیره و تاریخ ساخته می‌شود به جای روایت‌های احساسی، بر روایت‌هایی مبتنی برعقلانیت تشیع تاکید شود. او همچنین بر اهمیت پرداختن به این جلوه ازسیره فرهنگ رضوی و حضور زنان در رویکرد مبارزاتی تاریخ تشیع تاکید کرد.

سید مجتبی طباطبایی تهیه کننده و کارگردان فیلم اخت الرضا نیز بعد از مراسم تقدیر از این فیلم، در نشست پرسش و پاسخ با تماشاگران گفت:این فیلم چند ویژگی داشت، اولین ویژگی آن این بود که محصول مشترک دو آستان مقدس بود وآستان قدس حضرت معصومه حساسیت زیادی روی محتوای کار داشت. او درادامه گفت: درباره چنین شخصیت‌های مذهبی، مستندات تاریخی کمی وجود دارد و حساسیت زیادی بر روی آن‌ها وجود دارد.

کارگردان اخت الرضا گفت: نزدیک دو سال تحقیق و نگارش فیلم طول کشیده شد. کار کار بسیار سختی بود و یکی از سخت‌ترین کار‌ها راضی کردن دوستان برای ساخت این فیلم بود.

تقدیر از فیلم اخت الرضا همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)

وی ادامه داد: ماخیلی سراغ احساسی کردن فیلم نرفتیم و جنبه مستند فیلم بیشتر است و مستندات تاریخی را بیشتر در آن لحاظ کنیم.

طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از بازیگران مطرح گفت: من از بازیگران فیلم راضی هستم و بازیگران توانسته اند از عهده نقش خود بر بیایند.

کارگردان اخت الرضا در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های فیلم گفت: ما شاید حداکثر تاثیر را بر روی مخاطب نتوانستیم بگذاریم، ولی این فیلم با حداقل هزینه ساخته شده و ارقامش موجود است ودر خود فیلم هم دیده می‌شود و این فیلم در حد بضاعت ما بود.

به گفته طباطبایی: این فیلم قرار است در سالروز ورود حضرت معصومه که در مهرماه است به نمایش درآید. همچنین فیلم به زبان عربی دوبله شده و قرار است در عراق و چند کشور عربی نمایش داده شود.

حجت الاسلام قاسمپور قائم مقام بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در صحبت‌هایی گفت: من تشکر می‌کنم که این جرات را داشتیدکه درباره حضرت معصومه (س) فیلم بسازید. این فیلم باید از همه جوانب بمورد بررسی قرار بگیرد. نقاط قوت فیلم باقی است. طراحی صحنه ولباس و موسیقی و. خیلی خوب است، ولی باز هم مشکل فیلمنامه وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد: مانباید در پرداختن به شخصیت‌های مذهبی اینقدر دست به عصا راه برویم.

تقدیر از فیلم اخت الرضا همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)

مسعود نجفی نیز که اجرای این برنامه را برعهده داشت با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر گفت: در اولین شب برنامه شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع) فیلم اخت الرضا به نمایش در آمد و تا شب تولد امام رضا (ع) به مدت ده شب فیلم‌هایی با موضوع امام رضا (ع) نمایش داده خواهد شد و با حضور کارگردان نشست تقدیر از فیلم و همچنین نشست نقد و بررسی فیلم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دوشنبه شب نیز با حضور احمد رضا درویش، مراسم تقدیر از کارگردان فیلم کیمیا و نشست پرسش و پاسخ با تماشاگران برگزارخواهد شد.

این برنامه توسط بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلمخانه ملی ایران، موسسه تصویر شهر و مدرسه اسلامی هنر برگزار می‌شود و تقدیر از سازندگان این آثار و برپایی نشست پرسش و پاسخ در مشهد برای این فیلم‌ها برنامه ریزی شده است.

این برنامه اولین شب از برنامه «شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)» است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *