گفت‌وگو|

معدن؛ حوزه‌ای با ظرفیت‌های زیاد برای اشتغال‌زایی اما پرچالش

11:53 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معدن؛ حوزه‌ای با ظرفیت‌های زیاد برای اشتغال‌زایی اما پرچالش
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به اینکه حوزه معدن تاثیری از تحریم‌ها نمی‌پذیرد و باعث رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهد شد، گفت: معدن‌کاری یک حرفه پرریسک، با زحمت و هزینه‌بر است و متاسفانه تاکنون به این حوزه به‌صورت تخصصی و مستقل نگاه نشده است.

خبرگزاری میزان _ اول خرداد در تقویم رسمی کشور به نام روز معدن و هفته اول خرداد نیز به نام هفته معدن نام‌گذاری شده است.

ارتقای جایگاه و توسعه فرهنگ معدن‌کاری و همچنین ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش معدن یکی از دلایل نامگذاری این روز است.

در همین رابطه سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در رابطه با معادن دنیا انجام شد ایران به عنوان یکی از کشور‌های معدنی مهم معرفی شد.

به گفته وی تاکنون میزان ذخایر معدنی ایران مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما معرفی ایران به عنوان یک کشور معدنی به معنای این است که کشور می‌تواند از مزایای اقتصادی این حوزه استفاده لازم را داشته باشد.

صمدی تاکید کرد: کل درآمد دنیا در حوزه معدن حدودا ۴ هزار میلیارد دلار است و اگر حجم ذخایر ایران را حدود ۴ درصد از حجم کل مواد معدنی در دنیا در نظر بگیریم، یعنی ایران می‌تواند ۱۲۰ میلیارد دلار در این حوزه کسب درآمد کند، اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در این مسیر قرار دارد ایران حتی حداقل‌ترین‌ها را نتوانسته است، کسب کند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در ادامه به چالش‌های معدن‌کاران و حوزه معدن اشاره کرد و گفت: هیچ‌گاه به حوزه معدن به عنوان یک حوزه مستقل و تخصصی نگاه نشده است، معدن‌کاری یک حرفه پرریسک، با زحمت و هزینه‌بر است و باید معدن‌کار بتواند برای حرفه خود یک برنامه بلندمدت و پیش‌بینی‌پذیر ترسیم کنند.

وی اظهار کرد: در ایران حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار معدن شناخته‌شده وجود دارد که از این آمار نیمی از آن غیرفعال و بخشی دیگر از آن با ظرفیت پایین در حال فعالیت است.

به گفته صمدی از زمان شناسایی تا بهر‌برداری از یک معدن ۴ الی ۵ سال زمان نیاز است و باید سیاست‌ها و قوانین برای معدن‌کاران به‌گونه‌ای وضع شود تا آن‌ها بتوانند تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را بر آن اساس انجام دهند، اما اگر قوانین به‌طور مرتب تغییر کند چالش‌های زیادی را برای آن‌ها به وجود خواهد آمد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در ادامه افزود: یکی از مزایای توجه به حوزه معدن مسأله اشتغال‌زایی است. معادن در بیابان‌ها و اطراف شهر‌ها وجود دارد و امکان اشتغال‌زایی را در روستا‌ها و اطراف شهر‌ها فراهم خواهد کرد.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌ها کمترین اثر را بر این حوزه داشته است، اعلام کرد: یکی دیگر از مزایای حوزه معدن عدم تاثیرپذیری از تحریم است، زیرا این حوزه به توان، دانش و ظرفیت داخلی متکی است و همین ویژگی این حوزه باعث کمک به رشد اقتصادی خواهد شد.

صمدی همچنین تاکید کرد: ایران با داشتن ۴۰ تا ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل بخش معدن می‌تواند دانش فنی خود را به کشور‌های همسایه مانند افغانستان و آسیا میانه که دارای ذخایر معدنی هستند ارائه دهد و به این شکل به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ در ادامه تاکید کرد: دسترسی ایران به آب‌های آزاد یکی دیگر از مزیت‌های کشور است که به صادرات بیشتر در این حوزه کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *