تحولات فلسطین|

واکنش‌ها به یورش بن‎گویر به مسجدالاقصی/تشدید درگیری‎ها در کرانه باختری

14:22 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۸۳
واکنش‌ها به یورش بن‎گویر به مسجدالاقصی/تشدید درگیری‎ها در کرانه باختری
رژیم صهیونیستی مجددا اقدام‌های تحریک آمیز را برای تشدید تنش‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری میزان – یورش «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت کابینه راستگرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، مرحله جدیدی از کارزار تشدید خشونت و تنش علیه فلسطینیان با هدف سرپوش گذاشتن بر بحران‌های داخلی این رژیم است.

شهرک نشینان صهیونیستی در سایه امنیت ایجاد شده از سوی پلیس رژیم صهیونیستی بن گویر را در این یورش همراهی کردند.

اقدام «بن‎گویر» با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

واکنش‌های داخلی

سخنگوی جنبش حماس، گفت: ما کابینه اشغالگر را مسئول تهاجم‌های وحشیانه وزرا و شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی می‌دانیم و هجوم «بن‎گویر» به مسجدالاقصی عمق خطری که کابینه افراط گرا با آن مواجه است، نشان می‌دهد.

«حازم قاسم»، سخنگوی جنبش حماس هم تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال جعل هویت برای قدس اشغالی است، اما مردم فلسطین به مبارزه مشروع خود جهت حفظ هویت عربی و اسلامی این شهر ادامه می‌دهند.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکید کرد که یورش «بن‎گویر»، وزیر امنیت نژادپرست رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، حمله‌ای آشکار با پیامد‌های جدی است.

بر اساس این بیانیه، تلاش‌های «بن‎گویر» و دیگر افراط گرایان مانند او تغییری در وضعیت موجود در مسجد الاقصی ایجاد نمی‌کند؛ چنین تلاش‌هایی مردود هستند و با شکست مواجه می‌شوند.

جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که هجوم بن گویر و شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی یک تجاوز آشکار و تلاش برای تحمیل کنترل خود است.

واکنش‌های منطقه‌ای و بین المللی

وزارت خارجه اردن با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن یورش وزیر امنیت رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی اقدامی، آن را اقدامی تحریک آمیز و خطرناک و غیرقابل قبول خواند.

وزارت خارجه اردن همچنین اعلام کرد: هجوم «بن‎گویر» به الاقصی نقض آشکار قوانین بین المللی و وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در قدس است.

مصر هم در واکنش به یورش «بن‎گویر» به مسجدالاقصی، تصریح کرد: هجوم «بن‎گویر» به مسجدالاقصی اقدامی تحریک آمیز است؛ هجوم پی در پی به مسجد الاقصی تغییری در وضعیت فعلی مسجد که یک موقوفه صرفا اسلامی است، نخواهد داد.

وزارت خارجه ترکیه تصریح کرد: یورش وزیر امنیت رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را که نقض قوانین بین المللی است به شدت محکوم می‌کنیم.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: غیرقابل قبول است که اعضای کابینه اسرائیل موقعیت تاریخی حرم شریف را به چالش بکشند و اقدامات تحریک آمیز انجام دهند.

از سوی دیگر وزارت خارجه عربستان ضمن محکوم کردن یورش صبح امروز مقام صهیونیست به مسجدالاقصی تاکید کرد: این اقدامات سیستماتیک نقض آشکار منشور‌های بین المللی و احساسات مسلمانان است.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز تعرض بن گویر به مسجد الاقصی را محکوم و تاکید کرد: این اقدام در چارچوب تلاش‌های اسرائیل برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر مسجد الاقصی انجام گرفته و ما آن را تحریک احساسات مسلمانان و نقض صریح قوانین بین‌الملل می‌دانیم.

به صدا درآمدن آژیر خطر در اراضی اشغالی

آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست نشین در شرق رام الله در کرانه باختری به صدا درآمد.

بازداشت یک دختر فلسطینی

نظامیان صهیونیست پس از اقدام یک شهرک نشین برای برداشتن حجاب یک دختر فلسطینی در قدس اشغالی، این شهروند فلسطینی را دستگیر کردند؛ این دختر به شرط حبس خانگی و تودیع وثیقه آزاد شد.

یورش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری

نظامیان صهیونیست در پی عملیات مقاومتی روز گذشته فلسطینی‎ها، به مناطق مختلف کرانه باختری مانند طولکرم، اردوگاه آوارگان العروب در الخلیل و اردوگاه شعفاط در قدس اشغالی یورش بردند.

این یورش نظامیان صهیونیست به دلیل واکنش مقاومت به درگیری منجر شد.

تلاش کابینه نتانیاهو برای صهیونیست سازی قدس اشغالی

به گزارش رسانه‌های عبری، کابینه نتانیاهو در نشست هفتگی خود که امروز برگزار شد، طرح‌های جدید برای شهرک سازی را تصویب کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *