حجت‌الاسلام فرضی: رویکرد حضرت فاطمه معصومه (س) همانند حضرت زینب کبری (س) در کربلا بود 

13:15 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۶۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
حجت‌الاسلام فرضی: رویکرد حضرت فاطمه معصومه (س) همانند حضرت زینب کبری (س) در کربلا بود 
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) همانند حضرت زینب کبری (س) عمل کردند. حضرت زینب کبری (س) برای بیان حقیقت قیام امام حسین (ع) تلاش ویژه داشتند و همین رویکرد در حضرت فاطمه معصومه (س) دیده می‌شود. ایشان آرامش و آسایش خود در مدینه را رها کردند و در تایید و پیروی از ولایت قدم در راه طوس گذاشتند. 

حجت الاسلام مهدی فرضی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان در مورد جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه (س) از دیدگاه علمی بسیار ویژه و خاص بوده است. ایشان تبحر فراوانی در علوم دین داشتند تا جایی که در روایت‌ها در مورد توانمندی ایشان در پاسخ به سوالات شرعی مسلمانان نیز موضوعاتی بیان شده است.

وی افزود: حضرت معصومه (س) جایگاه علمی ویژه‌ای دارند و در روایات آمده است که گروهی از دانشمندان برای دیدار امام موسی کاظم (ع) به درب خانه ایشان رفتند، ولی این امام بزرگوار در خانه نبودند، آنان برگه سوال‌ها را به حضرت فاطمه معصومه (س) تحویل دادند و ایشان پاسخ تمام سوالات را در برگه نوشتند، سپس برگه را به آنان دادند. این گروه در هنگام خروج از شهر با موسی بن جعفر (ع) برخورد کردند و برگه سوالات را به خدمت ایشان دادند تا پاسخ‌های صحیح را دریافت کنند، هنگامی که امام موسی کاظم (ع) برگه‌ها را نگاه کردند و متوجه پاسخ سوالات شدند، از آنان پرسید چه کسی به این سوالات پاسخ داده است. آنان در جواب گفتند که دختر شما حضرت فاطمه معصومه (س) سوالات را پاسخ داده‌اند، در همین زمان موسی بن جعفر (ع) سه بار تکرار کردند پدر به فدای او، زیرا تمام سوالات پاسخ داده شده از سوی حضرت فاطمه معصومه (س) به صورت دقیق و کامل درست بودند. تاکید و تایید حضرت فاطمه معصومه (س) از سوی امام موسی کاظم (ع) همانند همان تایید پیامبر اکرم (ص) نسبت به حضرت فاطمه زهرا (س) است.

حجت‌الاسلام فرضی جایگاه عبودیت حضرت فاطمه معصومه (س) را مورد بررسی قرار داد و افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) یکی از زنان عابد در زمان خود بودند و طبق روایت‌های تاریخی که از احوال ایشان در شهر قم بیان شده است، حضرت فاطمه معصومه (س) پس از حضور در شهر قم و با توجه به مجروحیت و یا بیماری که داشتند، تمام ۱۷ روز را به عبادت گذراندند و لحظه‌ای استراحت نکردند و دائم به نماز و عبادت بودند و علیرغم مجروحیت از این مهم فروگذار نبودند.

وی به حرکت حضرت فاطمه معصومه (س) از مدینه اشاره و اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) از مدینه به سمت طوس حرکت کردند. ایشان همراه تعدادی از شیعیان و نزدیکان خاندان بنی هاشم برای دیدار با امام رضا (ع) پا در این راه گذاشتند که ابتدا در شهر شیراز مورد حمله کارگزاران حکومت عباسی قرار گرفتند و حضرت شاه چراغ (ع) در آنجا به شهادت رسیدند و در ادامه مسیر در شهر ساوه بار دیگر مورد حمله قرار گرفتند. 

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) ازدواج نکردند، زیرا به گفته بسیاری از بزرگان هم کف ایشان در آن زمان وجود نداشت.

وی به رویکرد حضرت فاطمه معصومه (س) پرداخت و تاکید کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) همانند حضرت زینب کبری (س) عمل کردند. حضرت زینب کبری (س) برای بیان حقیقت قیام امام حسین (ع) تلاش ویژه داشتند و همین رویکرد در حضرت فاطمه معصومه (س) دیده می‌شود. ایشان آرامش و آسایش خود را در مدینه رها کردند و در تایید و پیروی از ولایت قدم در راه طوس گذاشتند. ایشان به تبعیت از امام رضا (ع) حرکت کردند و این حرکت ایشان شیعیان را متوجه جایگاه امام رضا (ع) کرد. این امر تبلور سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) را یادآوری می‌کند که فرمودند: امام زمان همانند کعبه‌ای است که دوستداران و علاقه‌مندان و مردم هستند که باید به دور آن بگردند، نه اینکه کعبه به گرد مردم بگردد.

تبعیت حضرت فاطمه معصومه (س) از امام زمان خود 
این کارشناس علوم قرآنی افزود: در زمانی که امام رضا (ع) مجبورشد ولایتعهدی مامون را بپذیرد، برخی از شیعیان به شک و تردید افتادند تا جایی که قصد به شهادت رساندن امام رضا (ع) را داشتند که البته در این امر ناکام ماندند، اما حرکت حضرت فاطمه معصومه (س) تاییدی بر عملکرد امام رضا (ع) بود و همگان را به تبعیت از امام زمانشان فراخواند و هوشیاری جامعه را در بر داشت.

وی بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) در زمان ولایت امام رضا (ع) به تبیین فضای ولایت پرداختند و این مهم حرکتی عظیم و خطیر بود که در زمان خود بسیار تاثیرگذار شد. در بخشی از زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه (س)، امام رضا (ع) می‌فرمایند: «یا فاطمه اشفعیل فی الجنته» شما شفیع من در روز قیامت باش. این کلام همانند کلام سیدالشهدا (ع) به حضرت زینب کبری (س) است که به ایشان تاکید دارند که مرا در نماز‌های شب خود فراموش نکنید. این امر نشان می‌دهد که حضرت فاطمه معصومه (س) از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام فرضی به جایگاه زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) اشاره و بیان کرد: امام رضا (ع) پیرامون ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) فرمودند: «هرکه او را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد.» در روایت دیگری از سعد از امام رضا (ع) قید «عارِفاً بِحَقِّها» آمده است که در این صورت، معنایش آن خواهد بود که «هر کس او را با معرفت و شناخت به حقّانیت او، زیارت کند، بهشت جایگاهش خواهد بود.» البته اگر این قید هم وجود نداشت، روایت اول نیز اشاره به افرادی داشت که با شناخت به زیارت می‌روند.
وی به سخنان امام جواد (ع) درباره حضرت فاطمه معصومه (س) اشاره و خاطرنشان کرد: زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) بسیار مهم است، اما در این زیارت باید عرفان و جایگاه این بانوی ارزنده را نیز مد نظر قرار دهیم؛ این مهم بر گرفته از سخنان امام جواد (ع) است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *