رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
تحولات سودان|

امضای توافق آتش بس در غیاب البرهان و دقلو/ تداوم درگیری‌های پراکنده

13:06 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۵۶
امضای توافق آتش بس در غیاب البرهان و دقلو/ تداوم درگیری‌های پراکنده
بر اساس گزارش‌ها توافق آتش بس در سودان از روز دوشنبه اجرایی می‌شود.

خبرگزاری میزان – اعلام خبر توافق آتش بس در سودان امید‌ها را برای پایان دادن به جنگ داخلی در سودان با تمرکز در «خارطوم»، پایتخت این کشور افزایش داد.

به گزارش «رویترز و الجزیره»، طرفین جنگ داخلی در سودان در پی انجام مذاکرات پس از جنگی پنج هفته‌ای برای برقراری آتش بس توافق کردند.

این توافق که پس از مذاکرات در شهر جده عربستان به دست آمد، شامل یک مکانیسم نظارتی و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه است و از عصر دوشنبه اجرایی می‌شود و تا هفت روز ادامه خواهد داشت.

با وجود اینکه توافق به توقف بمباران فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها تاکید دارد، اما مذاکرات درباره سرنوشت نیرو‌های درگیر جنگ به آینده موکول شد.

توافق‌های متعدد از زمان آغاز جنگ داخلی در سودان از ۱۵ آوریل سال جاری نتوانست درگیری‌ها در این کشور را متوقف کند، اما مذاکرات جده به دلیل امضای یک توافق چشم انداز روشنی را ارائه می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند که هنوز مشخص نیست عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش یا محمد حمدان دقلو، فرمانده نیرو‌های واکنش سریع قادر به اجرای آتش بس خواهند بود یا خیر، زیرا هر دو آن‌ها قبلا اعلام کردند که خواهان پیروزی در جنگ هستند و هیچ یک به جده سفر نکردند.

خبر توافق آتش بس در سودان در حالی اعلام شد که گزارش‌ها از تداوم درگیری‌های پراکنده بین نیرو‌های متخاصم حکایت دارند.

از سوی دیگر اعلام شد که دو طرف مواضع کنترل خود را همچنان در اختیار دارند.

جنگ داخلی اخیر در سودان تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار آواره و یک بحران انسانی جدی برجای گذاشت.

جنگ در خارطوم در پی طرح‌های ژنرال‌های شرکت کننده در کودتای سال ۲۰۲۱ برای انتقال به سمت انتخابات تحت یک دولت غیرنظامی، آغاز شد.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سودان، ناآرامی‌ها در دیگر بخش‌های سودان، به ویژه منطقه غربی دارفور شعله ور شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بر اثر جنگ داخلی پنج هفته‌ای سودان حدود ۷۰۵ نفر کشته و دستکم ۵ هزار و ۲۸۷ نفر زخمی شدند؛ هرچند گفته می‌شود که تعداد واقعی کشته‌ها بسیار بیشتر است.

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که در دو روز گذشته ۱۸ غیرنظامی در نبرد بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در فرودگاه نیالا کشته شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *