قبل از کرونا در رتبه اول اهدای عضو آسیا بودیم/ اهدای عضو وارد کتب درسی مدارس شده است

9:43 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۶۱
قبل از کرونا در رتبه اول اهدای عضو آسیا بودیم/ اهدای عضو وارد کتب درسی مدارس شده است
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ضمن اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا در رتبه اول آسیا را در خصوص اهدای عضو به خود اختصاص داده بودیم، گفت: اهدای عضو وارد کتب درسی دانش‌آموزان شده است و در حال ورود به چند کتاب درسی دیگر هم است.

کتایون نجفی زاده در گفت‌وگو با میزان به مناسبت روز اهدای عضو گفت: آمار اهدای عضو ایران قبل از شیوع کرونا ۱۴/۳ در میلیون بود یعنی در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۱۴/۳ اهدای عضو در سال انجام می‌شد و ما در این زمینه رتبه اول آسیا را به خود اختصاص داده بودیم اما متاسفانه این آمار در زمان کرونا بسیار کاهش یافت و به ۷/۲ رسید ولی خوشبختانه طی ۲ سال اخیر افزایش پیدا کرده وبه  ۱۰/۲ و ۱۱/۲ رسیده است اما همچنان در رابطه آمار اهدای عضو در کشور عقب هستیم و لازم است تلاشمان را بیشتر کنیم چرا که هنوز به آمار قبل کرونا نرسیده‌ایم.

وی در رابطه با محتویات کتاب‌های درسی در رابطه با اهدای عضو ادامه داد: مرگ مغزی پدیده علمی است و باید همه افراد دانش لازم در این مورد را داشته باشند تا در مواجهه با چنین حوادثی تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشند و یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توان در این رابطه اطلاع‌رسانی کرد مدرسه است و هنگامی که از دوران کودکی و نوجوانی با پدیده مرگ مغزی و اهدای عضو آشنا شویم می‌توانیم در بزرگسالی در صورت مواجهه با چنین رخدادی تصمیم‌گیری درستی داشته باشیم. 

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار کرد: با توجه به اهمیت آشنایی دانش‌آموز با اهدای عضو وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با انجمن اهدای عضو داشته است و اهدای عضو وارد کتب درسی دانش‌آموزان شده است و در حال ورود به چند کتاب درسی دیگر هم است.

وی ادامه داد: همچنین ما جشنواره دانش‌آموزی اهدای عضو را داریم و دانش‌آموزان برای شرکت در آن می‌توانند با مراجعه به سایت شاد ویدئویی را در خصوص اهدای عضو مشاهده کنند و احساساتشان را در رابطه با آن ویدئو در قالب شعر، داستان، نقاشی و یا آثار هنری دیگر که توضیحاتشان در سایت داده شده بیان کنند.

وی با بیان اینکه طبق آمار قبل از شیوع کرونا روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در دنیا بر اثر نرسیدن عضو اهدایی جان خود را از دست می‌داده است و این آمار قطعا با افزایش همراه بوده است چرا که ما هنوز به آمار قبلی نرسیدیم و از آن طرف تعداد بیماران نیازمند پیوند هر سال افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه آمار فوت بیماران نیازمند عضو پیوندی بیش از این است. 

این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگ ساز بسیار قوی بوده است، توضیح داد: سال ۸۳ آمار رضایت به اهدای عضو حدود ۵ درصد بود و این در حالی است که هم اکنون آمار متوسط کشوری ۷۰ درصد است که نشان ‌دهنده این است که نهاد‌های فرهنگ ساز عملکرد مناسبی در این خصوص داشتند. اهدای عضو تنها به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود و نهاد‌های فرهنگ‌ساز قطعا در این خصوص نقش مهمی دارند. 

این پزشک فوق تخصص با اشاره به اینکه بهتر است همه کارت اهدای عضو داشته باشیم و نظرمان در مورد اهدای عضو در صورت بروز حادثه مرگ مغزی را به اطرفیانمان اعلام کنیم، عنوان کرد: افراد برای دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند کد ملی خود را به سامانه ۳۴۳۲ پیامک کنند و سپس تصویر کارت برایشان ارسال می‌شود و در سامانه ملی کارت اهدای عضو ثبت می‌شود و همچین این امکان وجود دارد که ویدیویی از خودتان بارگذاری کنید تا خدایی نکرده در صورت بروز حادثه خانواده‌ها از نظر عزیزشان مطلع شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *