ابعاد بازگشت دمشق به اتحادیه عرب/چرا سیاست‌های آمریکا در ارتباط با سوریه شکست خورد؟

7:30 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۶۸
ابعاد بازگشت دمشق به اتحادیه عرب/چرا سیاست‌های آمریکا در ارتباط با سوریه شکست خورد؟
بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پیامی برای آمریکا درباره پایان دادن به حضور نظامی غیرقانونی در این کشور است.

خبرگزاری میزان - سیاست «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در موضوع سوریه با بزرگترین شکست خود مواجه شده، زیرا اتحادیه عرب با وجود مخالفت واشنگتن با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کرد.

به گزارش «نیوزویک»، در حالی که رئیس جمهور سوریه برای اولین بار از زمان آغاز بحران داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ در اجلاس سالانه اتحادیه عرب در عربستان شرکت کرد، دیپلمات‌های دمشق در نیویورک می‌گویند که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پیامی برای آمریکا برای پایان دادن به حضور نظامی مستمر خود و تحریم‌ها علیه این کشور است.

نمایندگی سوریه در سازمان ملل، گفت: در مورد پیامد‌های این تحولات در ۲ موضوع حضور نظامی غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و تحمیل اقدامات قهری یکجانبه آمریکا بر مردم سوریه، موضع دمشق موضعی اصولی و محکم بر اساس مفاد حقوق بین‌الملل و اصول و اهداف منشور سازمان ملل است.

نقش آمریکا در سوریه

نقش آمریکا در جنگ سوریه مدت کوتاهی پس از نمایان شدن بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. 

این بحران باعث تعلیق سوریه از حضور در اتحادیه عرب شد و پس از تلاش برای مداخله از طریق شورای امنیت سازمان ملل که از سوی چین و روسیه خنثی شد، آمریکا و تعدادی از متحدان و شرکای آن شروع به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه کردند.

در ادامه، آمریکا یک ائتلاف چندملیتی به بهانه مقابله با داعش در سال ۲۰۱۴ تشکیل داد. 

دولت سوریه از آن زمان به‌عنوان پیشرو در درگیری با تروریست‌ها ظاهر شد و این در حالی است که نیرو‌ها و گروه‌های متحد آمریکا کنترل بخش‌هایی از شمال شرق سوریه را حفظ کردند.

گرم شدن روابط سوریه با جهان عرب

اختلافات عمومی در تحریم منطقه‌ای دمشق از دسامبر ۲۰۱۸، زمانی که بحرین و امارات اعلام کردند سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی خواهند کرد، آغاز شد.

فهرست تعاملات رسمی سوریه با کشور‌های مهم منطقه‌ای همچنان در حال افزایش است. نکته قابل توجه سفر سال گذشته «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه به امارات بود که اولین سفر او به یک کشور عربی دیگر از زمان آغاز بحران سوریه بود. 

به نظر می‌رسد مذاکراتی که با میانجیگری روسیه بین مقام‌های عربستان و سوریه در ماه مارس برگزار شد، و همچنین چند هفته پس از آن که ریاض و تهران به توافقی با میانجیگری چین برای برقراری مجدد روابط خود دست یافتند، بر برخی موانع نهایی غلبه کرده است. 

«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان در ۱۸ آوریل با رئیس جمهور سوریه دیدار کرد و اتحادیه عرب بازگشت دمشق را در هفتم ماه می‌ اعلام کرد. ۳ روز بعد، ملک سلمان، پادشاه عربستان از بشاز اسد دعوت کرد تا در نشست منطقه‌ای آتی در جده شرکت کند. 

دمشق بازسازی دیپلماتیک را یک پیروزی برای سوریه و دیگر کشور‌های منطقه شمرده است. 

خواسته‌های دمشق

در موضوع نظامی، هیئت سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که دولت آمریکا باید سیاست‌های خصمانه خود را در قبال سوریه کنار بگذارد، شروع به خروج نیرو‌های خود از خاک سوریه کند و از حمایت از شبه‌نظامیان غیرقانونی و گروه‌های تروریستی دست بردارد. 

بحران اقتصادی و تورمی که آمریکایی‌ها از آن رنج می‌برند ایجاب می‌کند که از هدر دادن پول مالیات‌دهندگان برای ایجاد پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در سوریه به بهانه‌هایی که نادرست بودن آن‌ها ثابت شده است، دست بردارند. 

در مورد وضعیت اقتصادی سوریه، هیئت نمایندگی سوریه تاکید کرد که دولت آمریکا همچنین باید اقدامات اجباری تحمیل شده بر سوری‌ها را که مجازات دسته جمعی آن‌ها و بزرگترین مانع برای بهبود شرایط انسانی و زندگی است، لغو فوری کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *