مردم در صرفه‌جویی مصرف گاز ذینفع خواهند شد

13:29 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مردم در صرفه‌جویی مصرف گاز ذینفع خواهند شد
وزیر نفت با بیان اینکه رویدادی مهم‌تر از این نمایشگاه در صنعت نفت نداریم، اظهار کرد: در شرایطی که فشار‌های سخت تحریم وجود دارد، این نمایشگاه رویداد ارزشمندی به‌شمار می‌رود که با همراهی زیرمجموعه‌های صنعت نفت برگزار شده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه روز پایانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: در این نمایشگاه روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم که این تعداد برای یک نمایشگاه تخصصی بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه صنعت نفت ایران یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های حوزه صنعت نفت در کل خاورمیانه است و امسال بیش از ۱۵۰۰ شرکت از میان سازندگان داخلی و بیش از ۲۰۰ شرکت از ۱۳ کشور خارجی در آن حضور داشته‌اند، افزود: با توجه به توسعه صنعت نفت در حوزه نفت و گاز و به ویژه پتروشیمی، شاهد حضور پرشور و قابل توجه فعالان این عرصه در نمایشگاه بوده‌ایم.

امضای بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد و ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در این بیش از ۲۰ سالی که نمایشگاه نفت برگزار شده، به این انداز این رویداد را فعال ندیده بودم، ادامه داد: برای امسال هم شعار «تولید فناورانه و مصرف بهینه» را انتخاب کردیم و حضور شرکت‌های توانمند خارجی دستاورد خوبی بوده است؛ ما در عمر دولت سیزدهم بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد و بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های توانمند خارجی در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا کردیم، همچنین در همین مدت نمایشگاه هم بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد بین شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده و طبق برنامه‌ریزی ما بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار نیاز صنعت برای توسعه در بخش بالادست و پایین‌دست است.

به گفته اوجی، طرح‌های اولویت‌دار و به ویژه توسعه میدان‌های نفت و گاز و میدان‌های مشترک در دریا و خشکی همچنین احداث پتروپالایشگاه‌ها و خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار و… در دستور کار است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر موضوع بهینه‌سازی مصرف به عنوان یکی از بحث‌های کلیدی در دستور کار صنعت نفت است و طرح‌های خوبی را در این باره آغاز شده است که یکی از آن‌ها جمع‌آوری گاز‌های مشعل است، هوشمندسازی کنتور‌های گاز و کاهش مصرف سوخت مایع و… بیش از ۳۶ میلیارد دلار قرارداد طرح‌های بهینه‌سازی امضا کردیم و مجوز‌های شورای اقتصاد را گرفتیم تا به‌سوی کاهش مصرف سوخت مایع حرکت کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه پارسال ۱۲ میلیارد دلار پیمان و طرح‌های نیمه‌کاره را تکمیل کردیم و ثمره آن این بوده که حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز کشور افزوده شد و به حجم فرآورش گاز کشور هم روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب اضافه شد، افزود: از سوی دیگر روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت هم با افتتاح فاز دو پالایشگاه آبادان به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شد.

اوجی گفت: برای امسال هم پیش‌بینی کردیم نزدیک ۱۵ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کار و طرح‌های جدید که به‌طور عمده طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز هستند و یکی از مهمترین آن‌ها فاز ۱۱ پارس جنوبی است، به بهره‌برداری برسند.

تکمیل فاز نخست میدان نفتی آزادگان جنوبی در دستور کار

وی با اشاره به تکمیل پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی تا سه ماه آینده، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال بود که قرارداد کاغذی برای آن رد و بدل می‌شد و هیچ اتفاق عملیاتی نداشت؛ این فاز در نقطه صفر مرزی قرار دارد و با همت همکاران در پتروپارس و شرکت ملی نفت آماده شده است که برداشت ایران از پارس جنوبی بیشتر می‌شود و گاز آن به شبکه سراسری گاز افزوده خواهد شد. همچنین تکمیل فاز نخست میدان نفتی آزادگان جنوبی در دستور کار قرار دارد.

وزیر نفت ادامه داد: همسو با شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، اعتقاد داریم با افزایش تولید، تورم را مهار می‌کنیم، اگر افزایش تولید در گاز و نفت و پالایشگاهی و محصولات پتروشیمی و فرآورده‌ها باشد بی‌شک در خلق ثروت تاثیرگذار است و اشتغال‌زایی و درآمدزایی می‌کند و سبب مهار تورم می‌شود.

اوجی تاکید کرد: حضور شرکت‌های قدر خارجی سبب شناسایی توانمندی داخلی شده است و صدور خدمات فنی و مهندسی را در پی داشته، زیرا نگاه دولت و وزارت نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی بسیار جدی است و در دستور کار هستند و سبب امضای چند قرارداد شده است. یکی از دلایلی که افزایش صادرات نفت داشتیم، رفتن به سراغ پالایشگاه‌های فراسرزمینی بود و کمک زیادی به اقتصاد کشور کرد.

وی گفت: امسال با همکاری کمیسیون انرژی مجلس در قانون ۱۴۰۲ یک متن گذاشته شد تا دستمان باز باشد تا آن مقدار سوختی که سرمایه‌گذار صرفه‌جویی می‌کند در قالب حواله فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌گذار دهیم و انگیزه‌ای ایجاد شود یا صندوق بهینه‌سازی سوخت دیده شده تا انگیزه ایجاد کنیم.

مردم در صرفه‌جویی مصرف گاز ذینفع خواهند شد

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه مردم هم باید مشارکت داشته باشند و در اقتصاد این طرح بهره‌مند شوند، بیان کرد: به ازای هر متر مکعب گازی که در بخش خانگی صرفه‌جویی شود، معادل نرخ این صرفه‌جویی را خرید می‌کنیم یعنی هموطنان را هم درگیر این اقتصاد می‌کنیم تا ذی نفع باشند.

اوجی ادامه داد: در برنامه‌ریزی جدید استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، ۷۰۰ حلقه چاه از ۵۰۰۰ حلقه چاه تولیدی ما تولید پایینی دارند و دانش‌بنیان‌ها آمدند و با قرارداد روی این چاه‌ها کار می‌کنند. امروز هزینه حفاری هر حلقه چاه بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار است و همین چاه‌ها را به روش فناورانه بررسی می‌کنند و بخش فنی را هم شرکت‌های سرویس دهنده در حا اجرا دارند. تولید اگر با روش فناورانه از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰ برسد خود آن شرکت دانش‌بنیان در این افزایش سهیم می‌شود. این انگیزه خوبی برای این شرکت‌ها و در عین حال افزایش تولید برای کشور را به همراه دارد. در این روش هزینه‌ها کمتر شده و بهره وری بیشتر می‌شود.

وی با اعلام اینکه در این نمایشگاه دو سالن اختصاص به شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان اختصاص داده شد، افزود: اتفاق خوب امسال نمایشگاه این بود که نیاز‌های صنعت نفت در بالادست و پاین‌دست را به همه فعالان اعلام کردیم. بیشتر نیاز‌های ما وارداتی هستند و ارزبری بالایی دارند. تا امروز بیش از ۱۵۰ کالا که واردات داشتند امروز در داخل تولید می‌شود و با شرکت‌ها قرارداد‌های ۵ ساله داریم و به زودی وارد بخش صادرات هم می‌شویم.

تکمیل دو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را دنبال می‌کنیم

وزیر نفت اظهار کرد: خام فروشی تنها مختص نفت خام نیست و ما احداث پتروپالایشگاه‌ها را آغاز کردیم و پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی را خودمان اجرا می‌کنیم و تکمیل دو پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه را به شکل جدی دنبال می‌کنیم و ساخت دیگر پالایشگاه‌ها که از قبل آغاز شده را با ارائه برنامه و احکامی نو که از دولت گرفته‌ایم را دنبال می‌کنیم تا به سمت افزایش صادرات فرآورده‌ها برویم. هم امنیت انرژی کشور را بیشتر کنیم و هم ارزش افزوده را برای کشور افزایش دهیم و در عین حال فرآورده‌های نفتی با توجه به نیاز بازار‌های جهانی تحریم‌ناپذیر هستند.

اوجی گفت: پارسال ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ۱۴ میلیارد دلار بود و برنامه‌ریزی ما این است که فعالان پتروشیمی هم وارد سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش محصولات شوند و هر صنعت پتروشیمی که سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش محصولات شود، قیمت خوراک را برایشان منطقی کنیم و تسهیلات مختلف ویژه را در نظر گیریم.

وی با اشاره به واردات سالانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار محصولات مختلف به کشور، افزود: اگر خوراکشان را ببینید بیشتر از محصولات پتروشیمی است و ما همه این‌ها راشناسایی کرده‌ایم تا روی آن‌ها کار کنیم. ظرف چند سال آینده بی‌شک مانند امروز خام فروشی در همه حوزه‌ها نخواهیم داشت.

وزیر نفت یادآور شد: ۱۶۰ میلیارد دلار طرح و پروژه در بالادست و پایین‌دست داریم و از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم به‌طوری که در این زمینه هم قرارداد‌های مطلوبی امضا کردیم و نوع قرارداد‌های ما بسیار شیرین و جذاب است و این نمایشگاه فرصتی بسیار مطلوب برای وزارت نفت بود که نیازمندی‌ها و برنامه‌های خود را به شرکت‌های داخلی و خارجی معرفی کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *