رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ولی‌عهد سعودی: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود

16:22 - 29 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۴۱۲
ولی‌عهد سعودی: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود
بن سلمان، ولی‌عهد عربستان در سی و دومین نشست سران کشور‌های عربی گفت:مسئله فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما با هم برای یافتن راه راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم، اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود.

خبرگزاری میزان_ امروز (جمعه، ۱۹ می) سی و دومین نشست سران کشور‌های عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال فعالیت خود را آغاز کرد.

این نشست با سخنرانی محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان کار خود را آغاز کرد و وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشور‌های عربی گفت: امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به امنیت سوریه و حمایت‌ها از آن کمک کند.

بن سلمان همچنین در خصوص قضیه فلسطین تاکید کرد: مسئله فلسطین موضوع اصلی کشور‌های عربی و مسلمانان جهان است؛ مسئله‌ای که در رأس اولویت‌های پادشاهی سعودی قرار دارد. مسئله فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما با هم برای یافتن راه راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم. هرگز  اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدانی برای نزاعات و درگیری تبدیل شود، سال‌ها جنگ و درگیری که ملت‌هایمان از آن رنج کشیدند، دیگر کافی است. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد.

ولی عهد عربستان در ادامه افزود: ما از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم و آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستیم.

او درباره وضعیت سودان خاطرنشان کرد: ما از امضای اعلامیه جده توسط هر دو طرف درگیری در سودان استقبال کرده و امیدواریم که این گام، به آتش بس دائمی منجر شود؛ امیدواریم که توافق جده در کمک به دستیابی به آتش بس در سودان سهم داشته باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز که در نشست جده شرکت کرده، گفت: ما به مبارزه خود برای دفاع از کشورمان ادامه می‌دهیم و از شما می‌خواهم تا از مردم ما از جمله مسلمانان کشورمان حمایت کنید.

زلنسکی همچنین با تاکید بر «تسلیم‌نشدن و ادامه جنگ»، گفت: از کشور عربستان به خاطر ایفای نقش میانجیگری برای آزادی اسرای اوکراینی تشکر می‌کنم؛ ما برای پس گرفتن سرزمین‌هایمان به مبارزه ادامه خواهیم داد، هیچ کشوری نمی‌تواند یک وجب از خاک خود را بگیرد.

رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرد: آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد، فقط یک درگیری نیست؛ جنگ است. ما جنگ را انتخاب نکردیم و در قلمرو کشور‌های دیگر وارد هیچ خصومتی نشدیم.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست گفت: از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کنیم. نشست جده فرصتی برای احیای قضایای عربی است که مدت‌ها پیش به عهده دیگران گذاشته شده بود.

ایمن عبدالرحمن، نخست‌وزیر الجزائر نیز در این نشست گفت: ما به استقبال از بازگرداندن کرسی عضوریت سوریه در اتحادیه عرب می‌پردازیم. جامعه جهانی باید حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها را تضمین کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به شهرک‌سازی‌های سیستماتیک اسرائیل پایان دهد. ما اقدامات جنایتکارانه توسط اشغالگران و انجام حملات مداوم به غزه را محکوم می‌کنیم ما از برادران سودانی می‌خواهیم که زبان عقل و گفتگو را در اولویت قرار دهند. 

عبدالله دوم، شاه اردن ابتدا به مسئله فلسطین پرداخته و گفت: مسئله فلسطین مسئله اصلی ما است و ما برای فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم تا کشور خود را از طریق صلح عادلانه به دست آورند. راه‌حل دو دولتی تنها فرصت است و هر جایگزینی برای آن، منطقه را در مسیر درگیری مستمر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را وقف حفاظت از قدس و مقدسات اسلامی کرده و بر اتحاد کشور‌های عربی برای این امر اصرار داریم. ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم و این را گامی مهم به سوی راه‌حل سیاسی برای بحران آن می‌دانیم. ما از ابتکارات اقدام عراق و حمایت کشور‌های عربی به منظور حفظ امنیت و ثبات در این کشور حمایت می‌کنیم.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز در ابتدای سخنرانی که داشت، ضمن اشاره به اینکه قاهره به تلاش‌های خود برای تثبیت آتش بس در غزه ادامه خواهد داد، گفت: تکیه بر توانایی‌های خودمان برای حل مسائل مهم، امری ضروری شده است. 

وی همچنین در خصوص سایر مسائل مهم عربی نیز تاکید کرد: اگر بحران سودان حل نشود، تأثیری منفی بر منطقه خواهد داشت. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گامی برای فعال کردن نقش این اتحادیه در تحولات است.

السیسی در ادامه اضافه کرد: منطقه در حال پشت سر گذاشتن شرایط سختی است که نیازمند راه‌حل‌های قاطع است و این مستلزم همکاری مشترک کشور‌های عربی است. ما هشدار می‌دهیم که ادامه مدیریت نظامی درگیری بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها منجر به یک وضعیت انفجاری خواهد شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور سوریه که به جمع برادران خود بازگشته، گفت: ما به مبارزه برای مقابله با ظلم و تجاوزات اسرائیل و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک در همه مجامع جهانی ادامه خواهیم داد.

عباس افزود: ما بر مخالفت خود با ادامه اشغال سرزمین و مقدسات خود تاکید داریم و خواهان آن هستیم تا جامعه بین‌المللی در این موضوع دخالت کند. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا از ملت ما حمایت کرده و به جنایات اسرائیل رسیدگی کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *